Expert vyzradil chybu, kterou dělá 90 % Čechů před sledováním filmu. TV stanice jen potichu počítají tržby
Češi milují filmy. A když přijde večer, pohodlně se usadí do gauče, zapnou si televizi a začíná maraton hledání, co si pustit. Jenže právě v tento okamžik dělá drtivá většina z nás nenápadnou chybu, která nahrává velkým streamovacím platformám, televizním stanicím a zároveň nás stojí zbytečné peníze i čas.
Stačí malá změna a výrazně si ulehčíme večerní zábavu.
Čím víc možností, tím větší chaos
Nacházíme se v době, kdy sledování klasických televizních kanálů je upozaďováno sledováním streamovacích služeb. Těch je nepřeberné množství, například můžeme zmínit Netflix, Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video, Apple TV+ atd. Samozřejmě nesmíme opomenout televizní archivy a platformy se specifickým zaměřením.
Problém občas nastává v tom, že nabídka je tak obsáhlá, až se v ní člověk snadno ztratí. Podle výzkumu společnosti Nielsen průměrný uživatel streamovacích služeb ve Spojených státech stráví 10 až 12 minut denně tím, že hledá, co si pustí a Češi jsou na tom velmi podobně.
Rozdíl je nejčastěji ve výběru. Místo hledání obsahu v každé jednotlivé službě většina lidí jednoduše klikne na první aplikaci, která se jim zobrazí na domovské obrazovce jejich chytré televize. Hlavně jde o Netflix, nebo Prime Video. Ke zbytku se ani nedostanou, přestože za službu často už platí.

V čem je problém?
Důvod proč tomu tak je, je jednoduchý. Chytré televize i streamovací služby využívají velmi dobře navržené uživatelské prostředí, které má za cíl diváka udržet co nejdéle u výběru a poté i sledování služeb. Nebudeme si nic nalhávat, každý určitě zažil moment, kdy neměl náladu na přemýšlení nad výběrem platformy nebo filmu. A díky této pohodlnosti často vybereme to, co vidíme jako první.
Výsledkem je to, že nakonec zbytečně platíme za obsah, který je dostupný buď na námi již placené službe, či dokonce jinde zdarma. Typickým příkladem je situace, kdy si uživatel pustí film skrze jednorázový pronájem přes YouTube za 89 Kč, ačkoliv je ten samý titul dostupný zdarma na již předplacené službě HBO Max.
Bezplatné a přehlížené platformy
Málokdo o nich ví, ale přesto skýtají spoustu možností. Mluvíme o platformách, které nejsou mediálně extrémně zprofanované, přitom se nabídkou mohou řadit mezi velmi zajímavé. Služby jako Tubi, Plex, Rakuten TV nebo The Roku Channel nabízejí někdy až tisíce filmů a seriálů zdarma. Fungují na principu AVOD (advertising-based video on demand), tedy na principu „shlédni několik reklam a užij si filmy zdarma“. Většina z nich je již dostupná i v Evropě, nebo je lze snadno spustit přes mobilní aplikace či webové stránky.
Například Plex nabízí také možnost přehrávání vašich vlastních souborů bez jakéhokoli poplatku. Tubi zase nabízí velmi rozsáhlou knihovnu starších, ale kultovních filmů a klasik.

Velký výběr, malé nervy
Zahraniční studie v Journal of Consumer Research tvrdí, že lidský mozek je při příliš velkém množství variant k volbě paralyzován. Fenomén nazývaný „decision fatigue“ v překladu znamená, že po několika minutách ztrácíme trpělivost, soustředěnost a volíme první přijatelné řešení.
Expert na digitální marketing Brent Coker v rozhovoru zmínil: „Uživatelé jsou často zahlceni možnostmi, a proto si vybírají to nejrychlejší. Streamovací služby to vědí a optimalizují své aplikace tak, aby vás udržely v jejich ekosystému. Díky tomu maximalizují zisky a vy si často ani nevšimnete, že platíte zbytečně.“
Tento jev potvrzuje i výzkum společnosti Deloitte v rámci studie Digital Media Trends 2024. Podle jejich výzkumu více než 60 % uživatelů cítí frustraci z množství obsahu a složitého rozhodování. Tato „únava“ způsobuje, že diváci přestávají aktivně hledat nové tituly a raději klikají na to, co jim televize sama nabídne i kdyby to mělo znamenat opakované sledování jednoho typu obsahu. Studie zároveň varuje, že bez změny uživatelských návyků se bude tento trend ještě zhoršovat.
Jak s tím bojovat?
Změna není složitá, jedná se jen o trochu vaší pozornosti:
- Používejte agregátory obsahu
Weby jako například JustWatch vám řeknou, kde vámi hledaný film nebo seriál najdete a zda je součástí vašeho předplatného. Stačí zadat název a porovnat výsledky.
- Projděte si seznam aktivních služeb
Věnujte jednou za čas pár minut tomu, abyste si sepsali, které streamovací služby máte aktivní. Může vás překvapit, že často platíte za platformy, které jste již několik týdnů neotevřeli.
- Odinstalace nepotřebných aplikací
Když protřídíte služby nabízené na hlavní obrazovce vašeho chytrého televizoru, s velkou pravděpodobností budete mít opravdu na výběr jen z vámi využívaných služeb.
- Zkuste něco nového
Dejte šanci bezplatným aplikacím jako Rakuten TV nebo Plex. Můžete narazit na filmovou klasiku nebo seriál zdarma.
Závěr
Češi jsou nadšenými filmovými fanoušky. V digitálním světě už nestačí jen zapnout televizi, ale je potřeba mít přehled. Chytrá zařízení a algoritmy jsou nastaveny tak, aby je divák využíval co možná nejdéle. Až příště budete večer vybírat film, zkuste se nejdřív podívat mimo hlavní nabídku. Možná vás překvapí, co vám dosud unikalo, a přitom nemusíte zbytečně přeplácet.