Češi si před chvílí sbalili kufry a prchají ve velkém: Dovolená v Turecku už není ráj, ale Mordor na zemi
Každý rok se lidé těší na letní dovolenou, plánují ji měsíce dopředu a představují si, jak si konečně odpočinou u moře nejlépe s drinkem v ruce a hlavně bez starostí. Často si v duchu malují ideální scénáře, jako je perfektní hotel, čisté pláže, příjemná atmosféra a nezapomenutelné zážitky, na které budou dlouho vzpomínat.
Letos se bohužel Turecko stalo pro řadu turistů spíše zklamáním než vysněným rájem. Češi i zahraniční návštěvníci sdílejí své zkušenosti na sociálních sítích a diskuzních fórech a jejich příběhy mají jedno společné – nadšení velmi rychle vystřídala frustrace.
Od nadšení k vystřízlivění
Po dlouhém čekání na dovolenou dorazila rodina do Turecké Antalye plná očekávání. Už na letišti ale přišel první šok, přeprava do hotelu byla o dost dražší než loni a personál působil otráveně. Po příjezdu na recepci následovalo další zklamání, a to pokoj bez výhledu na moře, který měl být podle katalogu cestovní kanceláře samozřejmostí.
První dojem zkazila i špinavá podlaha, nevětraná koupelna a celkově neupravený interiér. Na cestovatelském fóru píše uživatelka Jana K.: „Přijeli jsme vyčerpaní po nočním letu a pokoj byl špinavý a personál neochotný. První den jsme jen přemýšleli, proč jsme sem vůbec jeli.“

Úroveň hygieny v ubytování
Obecně se kvalita hygieny v tureckých hotelech velmi liší, ale i v některých čtyř a pěti hvězdičkových resortech si hosté stěžují na špinavé koupelny, neuklizené pokoje a opotřebované vybavení. Na diskuzních fórech se často objevují příběhy, kdy první dojem kazí prach na policích či nevyměněné ručníky, proto se doporučuje vždy číst aktuální recenze a nevybírat hotel jen podle katalogových fotografií.
Ceny, které vyrážejí dech
Při večerní procházce městem přišlo další vystřízlivění, ceny v restauracích byly citelně vyšší než doma, obchody lákaly na slevy, které ve skutečnosti moc výhodné nebyly, a prodejci se snažili každému něco nabídnout, a to doslova na každém kroku, což nebylo vůbec příjemné. Na Facebooku zanechal komentář Tomáš M.: „Za balíček all inclusive, který loni stál 22 tisíc, chtěli letos 37 tisíc a kvalita šla teda dost dolů.“
Například v Marmarisu, kdysi oblíbeném letovisku, se situace také nezlepšuje. Místní podniky se snaží kompenzovat úbytek návštěvníků zvyšováním cen, ale často na úkor kvality služeb. Turisté uvádějí, že i běžné jídlo v restauraci stojí téměř dvojnásobek oproti loňsku. V diskuzích čteme i konkrétní příběhy, kdy si Češi objednali dvě pizzy a zaplatili přes tisíc korun českých. Prý by si radši uvařili jídlo doma.
Inflace, která dusí cestovní ruch
Ekonomická situace v Turecku je jedním z hlavních důvodů zklamání turistů, podle aktuálních údajů z počátku roku 2025 dosahovala inflace v zemi téměř 42 %. Ceny potravin, služeb a ubytování rostou meziročně dramatickým tempem. Na Facebooku k tomu turistka Lenka M. dodává: „Chtěli jsme si koupit ovoce na trhu a zjistili jsme, že tady zaplatíme víc než v Praze.“
V praxi to znamená, že obyčejná večeře pro dva v turistické oblasti stojí tolik, co loni celý den stravování, a dokonce i základní služby jako taxi nebo plážová lehátka jsou znatelně dražší.

Nepříjemnosti mimo resorty
Dalším zdrojem zklamání je chování místních obyvatel mimo hotelové komplexy. Turistky popisují nevyžádanou pozornost a pokřikování na ulicích. Stačí si obléknout letní šaty a cesta do centra města se promění v nepříjemný zážitek. Namísto klidu a dovolené přichází pocit neustálého tlaku a nekomfortu, někdy i strachu.
Diskuzní příspěvek na Facebooku vystihuje atmosféru. Jedna z Češek píše, že se na trzích necítila vůbec komfortně. Neustále ji někdo tahal do obchodů, prodejci na ni pokřikovali a byli dotěrní. Navíc cestovala pouze s kamarádkou a myslí si, že kdyby byla s přítelem po boku, muži by si na ni tolik nedovolili. Z hlediska bezpečnosti je Turecko sice relativně klidné a kriminalita nízká, pocit nepohodlí však kazí zážitek.
Jak se zklamání vyhnout?
Pečlivě vybírejte hotel podle nejnovějších recenzí a zvažte i all-inclusive balíčky, které mohou ušetřit nervy i peníze. Dobré je volit menší a méně turistické lokality a zároveň respektovat místní zvyklosti a oblékání mimo pláže. A hlavně si dovolenou užijte – někdy stačí změnit destinaci a vybrat si místo Turecka třeba Řecko, Španělsko nebo Albánii, kde kombinace cen, služeb a atmosféry bývá pro mnoho Čechů příjemnější.
Zdroje: poznatsvet.cz, magazincestovatel.cz, hrot24.cz