Češi zrovna zvolili nejmrazivější film všech dob. Je podle skutečnosti a i po 45 letech se z něj ježí vlasy
Jen málokterý český film dokáže diváka zasáhnout tak hluboko, že mu ještě týdny po zhlédnutí běží v hlavě jeho nejtemnější okamžiky. Syrový, mrazivý a děsivě realistický snímek z roku 1979, který se nevyhýbá brutálním scénám a staví do centra pozornosti vraha místo detektiva, působí dodnes jako rána na solar. Tento film, natočený podle skutečné události, má v sobě všechno, co z něj dělá nezapomenutelný zážitek – nejen jako detektivku, ale jako psychologické drama s nepříjemně pravdivou výpovědí o zlu, které žije mezi námi.
Na první pohled by se mohlo zdát, že Smrt stopařek zapadá do tehdejšího trendu realistických kriminálek. Jenže omyl. Režisér Jindřich Polák, do té doby známý spíše filmy pro děti jako je Pan Tau nebo série Chobotnice z druhého patra, se zde ponořil do zcela jiného žánru. Když v nedávné době na jedné zahraniční diskuzi běžela debata na téma „nejděsivější a nejmrazivější film Československa“, právě Češi se jednohlasně shodli na tomto snímku, zatímco cizinci spíše hlasovali pro Kladivo na čarodějnice.
Skutečně se to stalo
Hlavní postavou je muž jménem Charvát, který byl nedávno propuštěn z vězení, pracuje jako řidič náklaďáku a vedle práce se nutkavě oddává i znásilňování a škrcení mladých stopařek. O jeho aktivitách nic netuší ani rozvedená bytná Jarošová, s jejímž synkem Míšou se tichý nájemník nebývale sblíží. Vrah je však nakonec za pomoci série důkazů usvědčen a jeho vražedná cesta končí. Film byl inspirován skutečnými událostmi ze 70. let, kdy došlo k sérii vražd mladých žen, které brutálně zneužil a zabil řidič nákladního auta, a i tento fakt dává filmu velmi nepříjemnou pachuť.

Vrah jako ústřední postava
Tento film je výjimečný svou vyprávěcí perspektivou. Děj nesleduje příběh detektiva, který by postupně rozkrýval vrahova tajemství. Naopak, divák má od začátku jasno, kdo zabíjí. Snímek se soustředí celou dobu na něj a jeho psychologii. Právě i tenhle přístup ho činí mnohem děsivějším. Smrt stopařek ukazuje, že zločin může mít obyčejnou lidskou tvář se kterou není problém navázat i přátelství.
Detaily, které budují napětí
Kromě samotné brutality a psychologické linky těží i z propracovaných detailů. Znetvořený prst, podle nějž je Charvát nakonec odhalen. Ukradené hodinky, které sám daruje chlapci své bytné. Spálené věci v kotli obytného domu. Každý z těchto prvků vytváří napjatou atmosféru, kde i ten nejmenší předmět nese váhu svědectví.

Brutalita beze studu
Jedna z nejsilnějších scén filmu přichází, když Charvát sveze dvě stopařky. Nečekejte žádnou cenzuru nebo snahu o to zakrýt surovost. Režie se nebojí ukázat celý proces zneužití a vraždy v plné délce s naprostou chladností. Kamera je neúprosná a scény nezmírňuje ani hudba nebo střih pro zmírnění děsu. Jednou ze stopařek je i jedna z oblíbených českých hereček, kterou známe z rolí rozkošných princezen, a to Dagmar Patrasová. Ta zde odložila nabírané královské šaty a perfektně zahrála mladou nerozvážnou dívku, která si nastoupením do auta zpečetila svůj osud.
Tyto scény působí i po letech extrémně, zvlášť v kontextu české kinematografie, která se podobně explicitním scénám spíš vyhýbala. Ale právě v tom je síla tohoto filmu, a to že nesklouzává k přikrášlení a současně se pohybuje i v polaritě. Charvát je přes den vcelku spořádaný občan a film plyne s neutrální lehkostí. Jakmile se ale setmí, jako byste si pustili žánrově úplně jiný snímek a tohle střídání poloh vás drží ve střehu celých 83 minut.
Film, na který se nedá zapomenout
Smrt stopařek zůstává jedním z nejděsivějších českých filmů vůbec. Ne kvůli krveprolití, ale kvůli své reálnosti. Nechá vás zneklidněné a nutí přemýšlet o tom, kolik lidí kolem nás může být jako Charvát – nenápadní, klidní, milí a přesto s něčím temným uvnitř.
Film v roce 1979 šokoval, a i dnes je těžké ho dokoukat bez nepříjemného svírání žaludku. Pokud chcete vidět český film, který nesází na trillerovou jistotu, ale na psychologii zla v jeho nejčistší formě, Smrt stopařek je tím pravým. Jen se připravte – na tenhle film se nedá zapomenout. A shodou okolností ho stanice Prima Max vysílá právě dnes, to je 13.6.2025 večer.
Zdroje: filmovyprehled.cz, csfd.cz, tv.seznam.cz