Česká komedie, které nevěřil ani její tvůrce, ovládla kina a vydělala přes 31 milionů. Přitom to měla být naprostá pohroma
Úspěch, který nedával na papíře smysl. Nenáročná tuzemská komedie s jasně definovaným publikem a navíc bez propagace v rámci festivalů. První víkend vzala kina útokem, udržela se v tabulkách a z drobného žánrového titulu se vyklubal fenomén pokladen. Příběh tohoto filmu nám ukazuje, že divácká věrnost svým oblíbeným značkám hravě předčí očekávání filmových recenzentů.
Nejednalo se o událost roku, spíše o bezpečně známou značku s minimem rizik, ale také minimem očekávání. Jenže čísla z kin nakonec vyprávěla jiný příběh. Solidní rozjezd, který se přelil do dalších týdnů a součet tržeb, který přesáhl 31 milionů korun. V době, kdy české mainstreamové komedie dovedou vyprodat lokální sály, ale málokteré vydrží déle než jen pár víkendů, tenhle titul překvapil i skeptiky a samotné tvůrce.
Pokračování jako sázka na jistotu
Startovní kolo bývá u filmových pokračování klíčové. Druhý díl úspěšné české komedie se v 79 kinech promítal pro 71 640 diváků a vydělal 10,6 milionů korun, což bohatě stačilo pro první místo víkendového žebříčku. Už tehdy bylo jasné, že i bez potlesku filmových kritiků tahle značka jednoduše táhne. Čísla potvrdila Unie filmových distributorů.
Následující týdny byl očekáván volný pád, který se ale nedostavil. Víkendová i týdenní data ukazují postupný, ale předvídatelný odliv, namísto zhroucení po premiéře. Druhý víkend přidal dalších 41 695 diváků a 5,78 milionů korun na tržbách. Třetí víkend 22 332 diváků a 2,97 milionů korun.
Snímek nadále kumuloval slušnou domácí návštěvnost. V žebříčcích se dokonce držel před konkurencí i přes nástup novinek v rodinném segmentu, jako například LEGO příběh. Snímek Babovřesky 2 v roce 2014 jednoduše fungoval, což ukazují i data. Finančně se jednalo o úspěšné pokračování bez ohledu na recenze kritiků.

Tvrdá data hovoří jasně
Souhrnné výsledky za rok 2014 činily 245 494 diváků a celkové tržby přesahující 31 milionů korun (hrubé tržby včetně DPH a poplatků dle metodiky UFD). To ukazuje průměrnou cenu vstupenky za 128 korun na osobu.
Důležité je však číst data správně. UFD v povinných statistikách vykazuje hrubé tržby (od roku 2013 včetně DPH a poplatku), což může vést k odlišnosti oproti „čistým“ produkčním číslům. V přehledech je u filmu Babovřesky 2 uvedeno 27,05 milionů korun čisté tržby oproti 31,51 hrubé. Veřejná srovnání pracují s hrubými částkami.
Zajímavý kontext však poskytuje i uváděný rozpočet ve výši 28 milionů korun. V čistě účetním pohledu tak tržby z promítání snímku hrubě pasovaly na úroveň nákladů. To je ve filmovém průmyslu výhra. Téměř čtvrt milionu prodaných vstupenek na českou komedii.

Co fungovalo? Značka, načasování a distribuční síť
Značka filmu Babovřesky 2 byla jasně rozpoznatelná a měla čerstvý zásah z prvního dílu, který přišel jen rok před dílem druhým a vedl žebříčkům domácí návštěvnosti. Návaznost pouhý rok po sobě měla za následek rozšíření povědomí o snímku, což přimělo řadu diváků opětovně navštívit kina.
Načasování snímku jednoduše prospělo. Premiéra v únoru, tuzemský titul a marketing postavený na návratu známých tváří. Tato kombinace v domácích podmínkách tradičně funguje a v případě Babovřesek 2 tomu nebylo jinak. Premiéra 20. února 2014 a distribuce přes síť Falcon zajišťovaly široké pokrytí sálů od samotného startu promítání.
S průměrnými víkendovými tržbami a postupným snižováním počtu prodaných kopií snímek nevyhořel po prvním týdnu svého promítání, ale v našich kinech vydržel po dobu patnácti víkendů. Po celou tuto dobu se držel v TOP 20 českých filmech. V praxi nám to ukazuje jediné – Češi se rádi vracejí ke svým oblíbeným filmovým značkám, i když se jim to filmoví kritici snaží rozmluvit. Zdeněk Troška si tak opětovně upevnil svoji pozici jako jeden z nejoblíbenějších režisérů v České republice.
zdroje: idnes.cz, cs.wikipedia.cz, kinobox.cz
