Český film, který měl být pýchou léta 2025, skončil jako fiasko století. Miliony zmizely, ale kina zůstala prázdná
Letošní léto slibovalo českému filmu hvězdnou sestavu herců, nablýskaný stadion plný tisíců komparzistů a producenta s pořádným renomé. Výsledek však mnozí z nás označili za naprostou pohromu.
Projekt měl rozpočet přesahující několik milionů korun, natáčení probíhalo na oblíbeném fotbalovém stadionu a armáda komparzistů čítala přes dva tisíce lidí. Produkce sázela na to, že obsazení i silné téma přilákají do kin tisíce lidí. Místo toho se ale ukázalo, že diváci mají jiný vkus.

Natáčení probíhalo v květnu a červnu 2024 a premiéry jsme se dočkali 17. července 2025.
Zářivé jméno nestačí
Herecká sestava vypadala jako sen každého producenta. Problém nastal ve chvíli, kdy se ukázalo, že příliš mnoho hvězd na jednom nebi může zapříčinit spíš chaos než krásu. Jeden příběh sleduje vysokoškolskou pedagožku, která učí češtinu a miluje fotbal.
Jiný příběh se točí kolem dvojice mužů v černém s píšťalkou. Další linie představují komentátora, projektanta staveb nebo třeba mladého nadějného hráče. Ohlasy filmové kritiky byly převážně negativní. Jednotlivé výkony sice některé recenze ocenily, celkový dojem však byl devastující.
„Kouzlo derby chce diváky přesvědčit, že fotbal je kultura. Režiséru Petru Kolečkovi a Vladimíru Skórkovi se podařilo několik povedených fórů a dojemných momentů, celek se jim ale ztrácí pod rukama,“ nechal se na ČSFD slyšet jeden z diváků.
Původní záměr stál na pevných základech
Autoři chtěli vytvořit film oslavující sport, tedy to, co spojuje lidi napříč generacemi a společenskými vrstvami. Mělo to být zábavné, dojímavé a pravdivé. Hlavním finančním partnerem se stal fotbalový klub AC Sparta Praha. A právě zde vyvstává zásadní problém.

Snímek financovaný konkrétním fotbalovým klubem těžko zafunguje jako univerzální příběh pro široké publikum. Kritici se shodli, že výsledek připomíná spíše drahou reklamu než plnohodnotné filmové dílo.
Návštěvnost nedopadla podle očekávání
Tvůrci sice počítali s letním hitem, který zaplní kina, skutečnost ale byla úplně jiná. Film neoslovil ani fotbalové fanatiky, natož příznivce běžných českých komedií. „Nejlepší možná reklama na Spartu, ale jinak to jde s Kolečkem hodně z kopce,“ píše se v další recenzi.
Kouzlo derby, dílo režisérů Petra Kolečka a Vladimíra Skórky s rozpočtem v řádu několika milionů a rekordním nasazením komparzistů, nakonec skončilo pro mnohé diváky jako jedno z největších zklamání poslední doby.
Minulé úspěchy nestačily
Petr Kolečko se do povědomí veřejnosti zapsal hlavně díky seriálu Okresní přebor, který v době své premiéry dokázal, že tuzemská tvorba zvládne být vtipná i propracovaná zároveň. V tomto případě už byl výsledek horší. Možná tím největším šlápnutím vedle je, že ani jeden z příběhů postav není dostatečně propracovaný.
Divák tak ve výsledku ani pořádně neví, kdo se to ve filmu objevoval, s kým měl soucítit a prožívat s ním životní kroky.
Fotbal působí trochu jako kulisa
Paradoxní je, že snímek s názvem Kouzlo derby o fotbale téměř není. Sport běží pouze v pozadí, a to jako důvod k setkání postav. Samo o sobě by to nemuselo vadit, avšak když se má na první pohled jednat o film zaměřený na fotbal, je to celkem mimo.
Recenzenti neváhali porovnávat Kouzlo derby s dokumentem Dva nula z roku 2012, který také zachycoval derby Sparta – Slavia. A srovnání vyznívá jednoznačně v neprospěch novějšího filmu.
Kolik přesně film spolykal, tvůrci tají, ale mluví se o částkách v řádu milionů. Jisté je jen to, že zpátky se jim peníze už nevrátí. A aby toho nebylo málo, snímek se ani nevešel mezi desítku nejnavštěvovanějších českých filmů roku.
Zdroje: csfd.cz, seznamzpravy.cz, cs.wikipedia.org