ČT spouští v roce 2026 nejodvážnější projekt posledních let. Nový projekt převrátí televizní vysílání naruby
Česká televize přichystala projekt, o kterém se bude zajisté ještě dost mluvit. Mladí televizi prakticky nesledují a veřejnoprávní médium tak musí jít za nimi tam, kde skutečně jsou. Na jaře příštího roku proto spustí formát pro generaci Z. Vznikne v Brně, ale nebude to klasické televizní vysílání.
Podívejte se na statistiky a hned je jasné, co se děje. Lidé nad pětašedesát sedí před televizí denně šest hodin. Mladí mezi patnácti a čtyřiadvaceti? Ti mají televizi zapnutou sotva tři čtvrtě hodiny. Za sedmnáct let se mladým čas u televize zkrátil na polovinu. Neznamená to, že by přestali konzumovat obsah, jen ho hledají jinde.

Milan Fridrich z České televize to na pražské konferenci Forum Media vysvětloval tak, že mladí zkrátka nechtějí sedět u televize a řídit se programem. Chtějí si pustit to, co je zajímá, kdy se jim to hodí, a tam, kde zrovna jsou.
Je to podobné jako s jízdními řády vlaků. Naši rodiče je dopředu zkoumali a plánovali podle nich výlety. My dnes jen otevřeme appku a podíváme se, kdy jede další spoj. U sledování televize je přístup podobný, ve dvaceti letech si nechcete život organizovat dopředu podle toho, kdy se vysílá váš oblíbený seriál.
Televize slouží mladým k něčemu úplně jinému
Mladí mají doma chytré televizory, ale obvykle je nepoužívají ke sledování klasických stanic. Televize jim slouží hlavně na Netflix, HBO Max, YouTube nebo hraní PlayStationu. Loni Češi trávili denně přes půl hodiny u televizní obrazovky, aniž by sledovali nějakou stanici. Během této doby jen používali různé aplikace.
Fridrich dodal, že právě chytré televizory jsou budoucnost oslovování mladých. Loňský rok ukázal, že sedmnáct procent sledovanosti videoobsahu ČT proběhlo přes smart TV, což je celkem dost.

Internet u mladých přidává pětinu sledovanosti
U náctiletých a dvacetiletých online sledovanost přidává skoro pětinu k celkovému číslu. U třicátníků je to víc než desetina, pak to ale klesá. Padesátníci a starší si pořady na internetu prakticky nepouštějí. Roste také obliba sledování se zpožděním. Lidi si pustí pořad den nebo dva po odvysílání. Tohle ale opět dělají hlavně mladší.
YouTube, Instagram, TikTok, to jsou místa, kde mladí tráví hodiny každý den. A právě na těchto místech se k nim chce televize dostat. Fridrich na konferenci mluvil o plánu vytvořit zpravodajský obsah přímo pro sociální sítě.
Mladí jsou zvyklí na jiný typ videí, tedy na kratší, rychlejší, bez zbytečností kolem. Klasické televizní zprávy je proto nebaví. Potřebují něco, co vypadá jako videa, která sledují od svých oblíbených tvůrců.
Rozhlas má stejný problém
Televize není jediná, kdo řeší, jak oslovit mladé. Rozhlas na tom není o moc lépe. René Zavoral z Českého rozhlasu na konferenci mluvil o nutnosti fungovat v obou světech najednou, klasicky i digitálně. Radiožurnál jede pořád na klasických vlnách. Ale Dvojka, Vltava nebo Plus rostou hlavně online.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Za pět let se online poslech Českého rozhlasu ztrojnásobil, měsíčně mají stanice deset milionů spuštění. Zajímavé je, že dětské pořady v klasickém vysílání už téměř nikdo neposlouchá. Rodiče je dětem pouštějí zejména z mobilu nebo tabletu, a to opět ve chvílích, kdy se jim to hodí.
Rádio Wave stárne se svými posluchači
Český rozhlas má v nabídce Rádio Wave, které mělo oslovovat mladé. Jenže Wave dnes čelí problému, že jeho fanoušci s ním stárnou. Zavoral na konferenci otevřeně přiznal, že rozhlas váhá, jestli má Wave dál vysílat klasicky, nebo jej přesunout výhradně do online prostoru. Rozhlas získává nejmladší publikum hlavně přes Spotify, kde je průměrný věk devětatřicet let.
Na jaře 2026 Česká televize spustí na YouTubu a Instagramu nový kanál s názvem Tak moment. Nebude to klasická televizní stanice ani iVysílání. Tak moment poběží výhradně na sociálních sítích. Kanál vznikne v brněnské redakci, ale obsah bude řídit Praha.
Fridrich ho popsal jako kombinaci odlehčeného zpravodajství, lifestylového obsahu, zábavy a vzdělávacích prvků.
Zdroje: mediar.cz, denikn.cz, mediaguru.cz
