Prima za 60 minut vytáhne film s Dagmar Havlovou. Tehdy byla ještě Veškrnová a pracovala jako ficka. Pamatujete?
České detektivky jsou známé tím, že nepotřebují velký rozpočet a herecké hvězdy obrovských formátů. Se správnou režií a scénářem dokáže vzniknout skvělý snímek, který ohromí masy diváků. A přesně takové drama vzniklo v roce 1975 pod taktovkou mistra silných dramat, Juraje Herze. Kromě toho, že je film skvěle zpracovaný, vyniká ještě jednou věcí a to, že v něm exceluje mladičká herečka, která se své role zhostila naprosto brilantně.
Tenhle film není klasickou kriminálkou, ale příběhem o tom, co se stane, když se mladá holka ocitne sama uprostřed světa zločinu a úspěšně obstojí.

Jaká je zápletka?
Děj se odehrává na malebném horském hotelu Bobí vrch, kam přijíždí mladá dívka Anna hledat svou kamarádku Gitu z dětského domova, která se jí dlouho neozvala a dluží jí peníze. Když však dorazí na místo, personál tvrdí, že Gita odešla za lepším, za hranice. Anna se tak nechá zaměstnat jako výpomoc v kuchyni a začíná pátrat po zmizelé přítelkyni. Postupně přichází na indicie, které jí utvrzují v tom, že kamarádka jen tak neodjela bez rozloučení, ale že se muselo něco stát.
Anna si postupně skládá příběh jako skládačku: nevyzvednuté boty, zapomenutá vkladní knížka dokonce se dozví, že Gita byla těhotná, to všechno jí utvrzuje v její pravdě. V průběhu svého pátrání dokonce téměř přijde o život při nehodě s elektrickým proudem. Celý případ pak přebírá poručík Sláma, který spojí indicie a svědectví personálu nakonec se s pomocí Anny podaří odhalit a chytit viníka.
Excelentní režie
Režisér Juraj Herz, známý pro svůj smysl pro vizuální stránku a temnější ladění filmů, tady rozehrál komorní, ale působivé drama. Jak je u něho zvykem, nejde zde o akční honičky ani dramatické výbuchy emocí. Herz staví na pomalém napětí, dialozích a zvláštní uzavřené atmosféře, která jako by se vlekla z mrazivého vzduchu hor až k nám do obýváků.
Zrod hvězdy
V době natáčení filmu Holka na zabití jí bylo teprve něco přes dvacet. Publikum ji zatím znalo jen okrajově, ale tenhle film to změnil. Dagmar Veškrnová, dnes už samozřejmě Havlová, zde podala výkon, který by se dal bez nadsázky nazvat životním začátkem. Její Anna je uvěřitelná a autentická postava, která projevu emoce s brilantní lehkostí. Je drzá, ale ne protivná, stojí si za svou intuicí a do postavy vnáší obrovskou lidskost. Právě díky této přirozenosti dokázala Dagmar svou hrdinku proměnit v postavu, které divák fandí od první chvíle.
Herz měl na herce šťastnou ruku, ale v případě Veškrnové trefil přímo do černého. Nešlo jen o mladistvý šarm, ale o skutečný herecký talent. Po tomto filmu začala její kariéra nabírat obrátky a Veškrnová se brzy stala stálicí českého filmu i televize. Později jsme ji vídali v komediích, dramatech i na divadle, ale tady se její jméno zapsalo do české filmové historie.
Co vás na snímku překvapí?
Mladá Anna pracuje jako “ficka”, tedy pomocná síla v kuchyni, což je výraz, který se standartně nepoužívá a jeho význam není známý.
Režisér Juraj Herz svolil zahrát si drobnou roli muže připravujícího tatarský biftek v jedné pražské restauraci, což je v jeho případě překvapení a příjemnou třešničkou na filmu.
Velkým filmovým překvapením je také rekordní čas, za který byl film natočen. Celé natáčení trvalo pouhých 5 týdnů, což nebylo na Barrandově zvykem. Velmi k tomu dopomohla rekonstrukce a úplné zavření chaty, kde se odehrává.
Tenhle film si zaslouží vaši pozornost
Snímek není jen další kriminálka z dob normalizace. Je to skvělé psychologické drama s napínavou atmosférou, které se nebojí ukázat křehkost člověka v těžkých chvílích. A především je to snímek, který nastartoval hereckou dráhu Dagmar Veškrnové/Havlové, která dodnes zůstává jedním z největších lákadel filmu.
Takže pokud hledáte něco, co vás nepustí až do závěrečných titulků, pusťte si dnes 31.7. na Prima MAX od 20:00 hodin Holku na zabití. Je to ideální příležitost pro nejen nostalgické zavzpomínání u českého filmu, ale také pro ocenění skvělé režisérské i herecké práce.