Facebook se třese strachy: Do Česka se vrací sociální síť, kterou naši rodiče nedali z ruky
Do českého digitálního prostoru se chystá návrat legendy, která formovala online životy našich rodičů dlouho předtím, než vůbec vznikl Facebook. Zatímco Zuckerbergova sociální síť dnes bojuje s masivním odlivem mladých uživatelů a Instagram zoufale kopíruje každou novinku z TikToku, český Seznam.cz tahá z rukávu nečekané eso, které může pořádně zamíchat kartami na tuzemském trhu sociálních sítí.
Po pěti letech ticha se vrací platforma, na které se celá generace Čechů chatovala, seznamovala se a sdílela fotky v době, kdy pro nás byl ještě Facebook sprosté slovo. Seznam.cz odmítá ustoupit před zahraničními giganty a křísí k životu značku, kde si spousta z nás poprvé zkusila, jak chutná život v online prostředí.

Facebook u nás aktuálně používá zhruba 87 procent internetové populace, nicméně čím dál více mladých jej opouští. U Instagramu je to něco kolem 61 procent, a to ve složení značně mladším, než jak je tomu právě u Facebooku. V poslední době se však setkává s kritikou, že jen kopíruje populární TikTok a snaží se tak na výsluní udržet co nejdéle.
Nyní do toho všeho přichází Seznam s projektem, který má jednu velkou výhodu, a to, že mu spousta z nás dá šanci už jen díky nostalgii.
Zlatá éra českého internetu
Lištička v prohlížeči, ICQ a jedna platforma, kde se dalo chatovat a seznamovat, asi tak nějak vypadal internet v roce 2009. Tahle služba světlo světa spatřila už v roce 1997, což je o sedm let dříve, než Zuckerberg vůbec začal řešit Facebook. Ze začátku to byl jen seznam e-mailů všech, kteří měli v Česku připojení k internetu.
Rok 2002 byl zlomový, protože tehdy se z nudného seznamu e-mailů stalo něco mnohem většího, a to díky spuštění chatu. Najednou tam byly blogy, diskusní fóra, seznamka, později dokonce i hry. Ze služby, kde jste vyhledávali kontakty, se stalo místo, kde jste trávili celé večery. V roce 2008 platformu využívalo přes 1,4 milionu lidí.
Jenže pak přišel Facebook. A ruku v ruce s Facebookem dorazil Instagram, Twitter a další a česká sociální síť již za pár let téměř nikoho nezajímala. Facebook nabídl spojení s celou planetou, Instagram přinesl vyšperkované fotky a stories, Twitter zase rychlé zprávy.
České platformy takto rychlý vývoj nezvládly a neunesly, až se koncem roku 2020 společnost rozhodla web ukončit.
Nová naděje pro české sociální sítě
A teď, po pěti letech, Seznam.cz oznámil, že v říjnu 2025 vypouští do světa úplně novou sociální síť, ač pod starou, ikonickou značkou Lidé. Seznam má pro tento krok několik silných argumentů. Disponuje rozsáhlou uživatelskou základnou napříč svými službami a všichni tito uživatelé už mají vytvořené profily a jsou zvyklí na Seznamu aktivně komunikovat.

Druhá věc, která hraje Seznamu do karet? Zná Čechy jak málokdo. Ví přesně, že pod každým článkem o politice bude za hodinu sto komentářů, že diskuse o rohlíku za deset korun dokáže rozpoutat vášnivou debatu a že se Češi jednoduše zbožňují hádat v komentářích o úplně všem. Oproti tomu facebookové algoritmy jsou dělané pro Američany, kde jsou lidé v online prostředí nastavení úplně jinak než u nás.
Představuje Seznam skutečnou konkurenci pro Facebook?
Na první pohled se může zdát, že jde o nerovný souboj. Avšak Facebook čelí v Česku úpadku a stárnutí uživatelské základny. Mladší generace masivně přechází na TikTok a Snapchat. Data ukazují, že generace Z přispívá na Facebook pouze ze 14 procent. Instagram sice zaznamenává růst, ale je tomu tak zejména díky kopírování funkcí z konkurenčních platforem. Reels napodobují TikTok a stories převzaly od Snapchatu.
Zdroje: mediaguru.cz, forbes.cz, cs.wikipedia.org