Italové si pustili náš český film a vypnuli ho po 10 minutách. Pro ně fiasko, pro nás majstrštyk
Mezi Čechy a Italy leží nejen Alpy, ale také propastný rozdíl v chápání humoru. Když naši západní sousedé zhlédli jednu z našich nejoblíbenějších komedií, většina z nich vydržela sotva deset minut před obrazovkou, a to se u nich film dokonce natáčel.
V Česku snad není člověk, který by nezavítal alespoň jednou do jihočeských Hoštic, tedy alespoň skrze televizní obrazovky. Vesnička se díky Troškově trilogii stala oblíbeným místem filmových fanoušků. V roce 1991 vyšla třetí část, „Slunce, seno, erotika“, ve které se naši oblíbení hrdinové poprvé podívali za hranice všedních dnů i za hranice republiky.

Hlavní hvězdy filmu, Helena Růžičková jako nezapomenutelná Mařenka Škopková, Stanislav Tříska coby její manžel, Marie Švecová v roli drbny Kelišky a Valerie Kaplanová jako babička se společně s dalšími vesničany vydaly na cestu, která měla prohloubit mezinárodní družbu mezi družstvy. Kromě stálic se ve filmu objevili i další populární herci jako Oldřich Kaiser a Martin Dejdar v rolích italských mafiánů, či Jiří Lábus jako živočichář Béďa.
Příběh se točí kolem výměnného pobytu, kdy hoštičtí družstevníci navštíví italské kolegy a na oplátku italská delegace zamíří do Čech. Část filmu se tak odehrává v Itálii, kde obyvatelé Hoštic zažívají kulturní šok a typicky česky se snaží přizpůsobit tamním zvyklostem. Druhá část pak ukazuje horečné přípravy na příjezd italské návštěvy, včetně bizarního nápadu vybudovat v obci nudistickou pláž.
Natáčení na divoko a potíže s policií
Co možná mnoho diváků netuší, je, že natáčení v Itálii probíhalo prakticky načerno. „Na natáčení v Itálii i s cestou tam a zpátky jsme měli týden, takže to byl strašlivej fofr,“ vzpomínal režisér Troška. Produkce totiž neměla čas ani peníze na vyřizování potřebných povolení.
Kuriózní historky provázely celé natáčení. Představitelka Kelišky, Marie Švecová, měla takový strach z italské kuchyně, že si přivezla zásoby vlastního jídla na celý týden. Když jednou přece jen ochutnala místní specialitu, domnívala se, že v ní jsou „potvory z moře vytažené““ pozvracela se a ve strachu utekla z hotelu. Zpět ji musela přivést italská policie.
I Valerie Kaplanová, představitelka babičky Škopkových, nechtěně způsobila potíže. Dala Martinu Dejdarovi několik kanadských dolarů, které léta schovávala. Když se je herec pokusil v Itálii směnit, ukázalo se, že jsou falešné, a málem skončil v poutech.
Česko versus Itálie
Spousta italských scén byla ve skutečnosti natočená v Československu. Když filmový štáb neměl dostatek času na natáčení v zahraničí, museli tvůrci improvizovat a některé části ošvindlovat, jak přiznává sám Troška.
Filmařům se podařilo českého diváka dokonale napálit. Luxusní italský hotel totiž ve skutečnosti nebyl nikde jinde než v hotelu Evropa na pražském Václaváku a moderní italské družstvo vzniklo v budově školy v přírodě ve Volyni. Na rozdíl od prvních dvou hitů, které přilákaly do kin přes tři miliony zvědavců, přišlo na třetí díl „jen“ něco kolem milionu diváků, i tak se ale stal druhou nejnavštěvovanější podívanou roku 1991.

Proč Italové nechápou český humor?
Když měli Italové možnost zhlédnout tento film, mnozí ho po několika minutách vypnuli, protože zkrátka nepochopili specifický český humor a nadsázku. Navíc byli v šoku z toho, jak se česká delegace chovala v jejich milované zemi. Helena Růžičková a její syn Jiří přesto zanechali v Itálii dojem, když se objevili na pláži, místní si je horlivě fotili.
Dneska už je to víc než třicet let, co tahle vesnická taškařice bavila český národ, a přesto se k ní stále rádi vracíme. Zajímavé je, že u posledního dílu se názory fanoušků i kritiků rozcházejí. Jedni ho považují za nejslabší článek trilogie, podle druhých skvěle ukázal dobu po sametové revoluci.
Zdroje: csfd.cz, extra.cz, tv.nova.cz