Jedna z nejslavnějších českých princezen neměla pohádkový život. Z honoráře si nic neužila a čekal ji hořký konec
Ačkoliv herce máme často tendenci vnímat jako hvězdy, které musí být prosté všech lidských strastí, jejich životy se mnohdy nenesou v duchu slávy a luxusu. Dochází tak k paradoxním situacím, že lidé, kteří se stanou symboly, ve skutečnosti žijí skromné a mnohdy i opuštěné životy. Jako příklad může sloužit hvězda z dob socialismu, která dožila opuštěná na malém bytě v Praze.
Je samozřejmostí, že to, co se odehrává na televizních obrazovkách, neodpovídá realitě. Jeden by si však myslel, že hvězdy, které se na obrazovkách objevují, ve svých soukromých životech těží ze slávy, kterou jim jejich herectví přineslo. To je samozřejmě často pravdou, ale dochází i k situacím, kdy je reálná životní situace známých herců skutečně překvapivá. Podíl na tom mají jak smluvní podmínky honorářů, tak faktory jejich soukromých životů.
Legendární pohádka, která se stala symbolem Vánoc
Jedna z těch nejznámějších československých pohádek, která u nás kdy byla natočena, je bezesporu Princezna se zlatou hvězdou z roku 1959. Titulní roli v tomto nesmrtelném snímku ztvárnila Marie Kyselková, která se na našich obrazovkách objevuje dodnes, jako hlavní hrdinka tohoto symbolu Vánoc.
Pohádka Princezna se zlatou hvězdou se stala skutečnou stálicí televizního vysílání a na našich obrazovkách se s železnou pravidelností objevuje rok co rok a to i opakovaně. Vždy se zároveň vyznačuje vysokou sledovaností, kdy například v roce 2015 se Princezna se zlatou hvězdou stala vůbec nejsledovanějším pořadem v rámci vysílání v pátek 17. června.
Téměř sedmdesát let od natočení snímku se k němu tak vracíme znovu a znovu a pravidelně ho můžeme sledovat na hlavních vysílacích kanálech, jako jsou televize ČT či Nova. To by člověku evokovalo myšlenku, že hvězdy tohoto snímku musí žít v hedvábí, avšak skutečnost je jiná.

Realita filmových honorářů za socialismu
Vzhledem k tomu, že snímek Princezna se zlatou hvězdou vznikl v období tuhého socialismu, slouží především jako komentář na tristní situaci hereckých honorářů té doby. Marie Kyselková v jednom z rozhovorů vzpomínala, že za jeden natáčecí den obdržela 240 Kčs. To byl sice na tu dobu poměrně solidní honorář, ale těm současným se vyrovnat nemůže. Navíc většinu výdělku posílala své matce, aby ji podpořila.
Marie Kyselková se k této legendární roli navíc dostala náhodou, kdy musela zaskakovat za nemocnou herečku, která byla pro hlavní roli první volbou. K roli se tak dostala, jak se říká, jako „slepý k houslím“, což samozřejmě nijak nesnižuje její herecké kvality. Nevšiml-li by si režisér Jiří Sequens jejích kvalit na divadelních prknech, nikdy by tuto roli dostat nemohla.
Ačkoliv tedy tato pohádka do jejího života přišla jako takový dar z nebes, životní situaci herečky to výrazně neovlivnilo. Kvůli rodinným důvodům se navíc rozhodla po svém největším úspěchu hereckou kariéru pověsit na hřebík. Z peněz, které pohádka vydělávala opakovaným vysíláním, navíc nemohla vydělávat ona sama, ale vlastníci práv, kteří z nich těží dodnes.

Syn ji využíval a nakonec skončila osamělá
Ačkoliv se Marie Kyselková stala televizní hvězdou, která má místo v našich srdcích dodnes, realita jejího života tomu neodpovídala. Po ukončení herecké kariéry žila skromným životem, čemuž přidávaly i okolnosti jejího rodinného zázemí. Herečka prošla dvěma manželstvími, kdy první z nich uzavřela s Petrem Haničicem. Z manželství vzešel syn Ondřej, ale sňatek nakonec skončil rozvodem, protože herec před rodinou údajně preferoval noční život a šeptalo se o tom, že měl aféry.
Syn Ondřej navíc v dospělosti propadl závislostem, proto prý ze své matky opakovaně vysával peníze. To vedlo k tomu, že se jejich vztah rozpadl a kontakt mezi nimi se definitivně přerušil. Její druhé manželství s o dvanáct let mladším zubařem Vladimírem Demkem se naštěstí neslo v lepším duchu. Pár měl spolu dvě dcery, Alžbětu a Žofii.
I přes štěstí v lásce si však herečka nemohla žít na vysoké noze. Přivydělávala si, kde se dalo. V devadesátých letech pracovala jako vrátná na Strahovských kolejích. Po smrti jejího manžela v roce 2010 se u ní navíc rozmohly zdravotní potíže a Marie Kyselková nás nakonec opustila v roce 2019. Zemřela sama ve svém drobném bytě v Praze a z výdělků slavné pohádky si v průběhu svého života neužila téměř nic.
zdroje: tv.nova.cz, ahaonline.cz, csfd.cz
