V Slunce, seno jen zářila. Pak vstoupila do ODS a zmizela jak pára nad hrncem
Ve filmu, který dodnes dojímá diváky k slzám, předvedla nezapomenutelný herecký koncert ve dvojici s kolegyní, která za roli získala Českého leva. Její postava byla přísná lékařka s ironickým nadhledem, která se musela starat o slabomyslnou sestru.
Film o soužití dvou sester, energetické primářky a její slabomyslné sestry Fany, se stal jedním z nejdojemnějších filmů 90. let. Jiřina Jirásková v roli primářky Jiřiny Venclovské předvedla nejen parádní herecký výkon, ale i skvělý vkus, tedy alespoň na svou dobu.
Její postava nebyla nijak jednoduchá. Ztvárnila přísnou, ambiciózní a navenek tvrdou lékařku, která stojí před životní výzvou. Musela se postarat o svou sestru Fany, jejíž mentální vývoj zůstal na úrovni dítěte. Rozdíl mezi oběma ženami je vidět okamžitě. Bohdalová jako Fany vypadá s nevinným výrazem a jednoduchým účesem dětsky, kdežto Jirásková v roli primářky působí uhlazeně a chladně, s dokonale upravenými vlasy a formálním oblečením.
Co na to módní experti
Primářka Venclovská v podání Jiráskové nosila v filmu nenápadné, konzervativní obleky a kostýmy, které dokonale korespondovaly s její profesí. Jedno se jí musí nechat, Jirásková dokázala být elegantní i v jednoduchém bílém plášti, který nosila při práci. Elegantní dáma to byla i v reálu, která vždy působila upraveně a profesionálně. Samozřejmě ale s tím, jak se doba rychle mění, se mění i vkus na oblečení, proto by si dnes Venclovské obleček na sebe vzala jen málokterá žena.

Pro některé úspěšný film, pro jiné propadák
Scénář k filmu napsal Jiří Hubač přímo na tělo oběma hlavním představitelkám. Karel Kachyňa věděl, že právě Jirásková bude ideální volbou pro roli primářky, a měl pravdu. Herečka do postavy vložila vše, co ji charakterizovalo, tedy inteligenci i schopnost nadhledu. Její chemie s Jiřinou Bohdalovou byla dokonalá. Zajímavé je, že Jirásková původně váhala, zda roli přijme. V té době byla vytížená funkcí ředitelky Vinohradského divadla a měla plno dalších aktivit. Nakonec ale na natáčení kývla.
Film „Fany“ se natáčel převážně v Kutné Hoře, s některými scénami realizovanými v Nymburce, kde se nachází krematorium použité ve filmu. Příběh graduje po nešťastné události, kdy Fany, která vypomáhá v kostele s úklidem, v dobré víře vydá drahocenné umělecké předměty podvodníkovi vydávajícímu se za památkáře. Od tohoto okamžiku nabírá děj rychlý spád.
V jedné z nejsilnějších scén filmu se primářka Venclovská rozhodne umístit svou sestru do ústavu. Fany se stále více stýská po tetě, která je v Americe, a primářka si s její péčí neví rady nebo spíše nechce vědět. Právě tato scéna připravuje půdu pro tragický závěr, kdy Fany po sdělení o umístění do ústavu končí pod koly nákladního auta.

Život mimo kamery
Manželství Jiřiny Jiráskové s hercem Jiřím Pleskotem trvalo jen krátce. Pak ale potkala režiséra Zdeňka Podskalského, a to byla ta pravá životní láska. Zůstali spolu, i když bez svatebního listu, až do jeho smrti v roce 1993. Kariéra téhle skvělé herečky však vůbec neměla na růžích ustláno. V dusných sedmdesátkách si Jirásková dovolila nesouhlasit s režimem a okamžitě se dostala na černou listinu. Na hraní v televizi mohla zapomenout. Zachránilo ji divadlo a kočovné šňůry po republice, kde jí kryl záda právě její milovaný Podskalský.
Devadesátá léta pak přinesla do jejího života nové výzvy. Vedle herectví se začala významně angažovat ve veřejném prostoru. Po sametové revoluci převzala vedení Vinohradského divadla a jako ředitelka ho vedla plných deset let. Ve volném čase pomáhala jako vyslankyně UNICEFu a nakrátko se pokusila vstoupit i do politiky kandidaturou do Senátu za ODS, z hraní v televizi se tak v tu dobu vypařila jako pára nad hrncem.
Zdroje: csfd.cz, prazska.drbna.cz, csfd.cz