Karty se otočily: Pro Husákovu generaci byli „nemakačenka“. Dnes mají práce habaděj a neví, kam dřív skočit
Někdo pořád sedí u počítače a natáčí kraviny na mobil. Jiný se šťourá v garáži s pilkou. Před pár lety měli tihle lidé doma pořádné peklo, protože rodiče nechápali, že v tom vidí budoucnost. Teď berou peníze jako ředitelé bank a musí říkat ne každé druhé zakázce.
Ještě před chvilkou na ně rodiče křičeli: „Přestaň konečně blbnout s tím mobilem a jdi si najít normální práci!“ Nebo: „Copak z tebe bude, když budeš jen něco kutit?“ No, kdyby viděli dnešní výplatní pásky těchto „flákačů“, asi by omdleli. Ti, co měli být podle mnohých neúspěšní, dnes berou víc než půlka vysokoškoláků s tituly.

Z „blbnutí“ se stalo zlaté dno
Pamatujete, jak babičky nevěřícně kroutily hlavou, když vnuk půl dne natáčel nějaké pitomosti na telefon? Jenže tahle pitomina se mezitím změnila v byznys, kde mladík může vydělat za týden víc než učitel za celý rok. Problém je, že to fakt není žádná pohoda, jak si všichni myslí.
Za každým populárním videem je spousta dřiny, kterou nikdo nevidí. Nejdřív musíte vymyslet něco, co mezi miliony podobných videí zaujme. Pak je potřeba to celé naplánovat, připravit místo, nastavit světla, kameru. A následně točíte stejnou scénu třicetkrát, než vám to konečně sedne. Když myslíte, že máte hotovo, začíná teprve pořádná fuška, hodiny a hodiny střihu a úprav u počítače.
Kromě toho jako influencer musíte denně odpovídat na stovky komentářů, vymýšlet další obsah nebo komunikovat s firmami, které s vámi chtějí spolupracovat. Spousta těchto lidí maká čtrnáct hodin denně, včetně víkendů, kdy ostatní odpočívají.
Když prodá víc než drahá reklama
Dříve si firmy myslely, že nejlepší reklama je ta nejdražší, ideální byly obří billboardy či televizní reklamy za balík peněz. Jenže pak přišli mladíci s mobily a všechno překopali. Ukázalo se, že lidé věří více oblíbenému chlapci z videa než profesionálním reklamám.
Nejlepší čeští youtubeři si dnes přijdou na desítky milionů ročně. Filip Zima si v roce 2022 vydělal asi dvacet milionů, Štěpán Buchta devatenáct, Taras Povoroznyk čtrnáct. Velkou část peněz nevydělají jen reklamou, ale prodejem vlastních triček nebo mikin svým fanouškům.
Když si „nedostudovaný“ bere více než inženýr
Druhá skupina, která v posledních letech všechny překvapila, jsou obyčejní řemeslníci. Roky se na ně koukalo skrz prsty, že je to jen zaměstnání pro hloupé, kteří se nedostali na vysokou. Dnes si přitom mohou dovolit vybírat zakázky a říkat lidem narovinu ne.
Stalo se tak proto, že všichni šli studovat na vysoké školy a řemeslníků bylo najednou nějak málo. A když potřebujete opravit elektřinu nebo toaletu a není koho zavolat, cena jde rychle nahoru. Dnes si elektrikář na živnost vydělá klidně sto dvacet tisíc měsíčně. Instalatér si přijde na sto třicet tisíc. A bagrista, ten může brát i sto šedesát tisíc za měsíc.
Z učiliště rovnou k dodávce
Vtipné je, že i při těchto fantastických výdělcích spousta mladých řemeslníků nakonec svůj obor hodí za hlavu, proč? Protože na začátku se jim platí mizerně a ne každý má nervy čekat na to, až se jeho plat dostane na zajímavější čísla.

Většinou končí u přepravních firem. Každá vesnice má dnes výdejnu balíčků a někdo je tam musí vozit. Takže místo rozvíjení řemesla raději jezdí s dodávkami. Neuvědomují si ale, že jako řidiči budou za patnáct let brát stejně jako dnes, kdežto zkušený elektrikář si může říci o krásné peníze.
Zatímco v kancelářích pomalu přebírají práci počítače, řemeslníci se o budoucnost nemusejí strachovat. Instalatérskou nebo zednickou práci žádný robot neudělá. Každá zakázka je jiná a potřebuje kreativitu a zkušenost. Nové technologie řemeslníkům spíše pomáhají. Usnadní jim fyzicky těžkou práci, pomohou s přesným měřením nebo zrychlí některé postupy. Ale nahradit zkušené ruce a oko odborníka zatím neumí.
Poptávka po řemeslnících je dnes tak velká, že školy nestíhají. Firmy volají učilištím už během školního roku a předhánějí se v nabídkách studentům ještě před maturitou. Většina absolventů tak má práci zajištěnou dřív, než dostanou vysvědčení.
Zdroje: knihobaze.cz, seznamzpravy.cz, magazin.aktualne.cz