Každý, kdo kdysi dostal tenhle dárek od babičky, má štěstí jako hrom. Jeho cena letí do nebes rychleji než nájem v Praze 1
Dárek od babičky se může ukázat jako nejlepší investice života. Vintage kusy určitých značek překonávají cenové rekordy. Důvodem je buď vkusný obal nebo třeba obsah ingrediencí, které se dnes zakazují.
Celé to začalo ve starověkém Egyptě. Egyptští kněží věřili, že určitá vůně dokáže člověka přenést přímo k bohům. Měli dokonce vlastního boha vůně, Nefertema, kterého znázorňovali s lekníny v rukou. Kleopatra pak parfémy proslavila po celém světě.

Legenda praví, že při cestě za Markem Antoniem měla Kleopatra loď natřenou voňavkami, takže její příjezd bylo cítit na několik kilometrů daleko. Voněla si nejen tělo, ale i pokoje, lázně – a dokonce si nechala vložit vonné látky do rakve.
V Persii parfémování změnili skoro až v královskou disciplínu. Jejich panovníci měli osobní vůně, které směl používat jen král a nikdo jiný. Rovněž zde vyvinuli první parfémy bez olejové báze.
Římská parfémová horečka
Římané to dotáhli ještě dál. Spotřebovali ročně tisíce tun kadidla a myrhy, přidávali vůně do omítek chrámů i do vody ve veřejných lázních. Jeden chrám měl do zdi přimíchaný šafrán a voněl údajně několik let. Když Řím padl, parfémy z Evropy zmizely na dlouhé věky.
Situace se změnila až s křižáckými výpravami, kdy vojáci přivezli nejen kořist, ale také nové techniky vonění se z Orientu. Středověcí doktoři dokonce nosili masky naplněné vonnými látkami, protože doufali, že tak uniknou moru.
Zlom přišel v 16. století. Italka Kateřina de Medici si vzala francouzského krále a přivedla s sebou parfuméra Rena le Florentina. Ten měl laboratoř spojenou s královskými pokoji tajnou chodbou, to aby mu nikdo neukradl receptury. Díky tomuto spojení se Francie stala parfémovou velmocí, kterou zůstala dodnes.

Syntetické zázraky 19. století
Rázem bylo možné vytvářet vůně, které v přírodě neexistují. Roku 1889 vznikl první parfém označený jako „parfum“ s vysokou koncentrací, byl to Jicky od Guerlaina. Pak přišel zlomový rok 1921. Chanel No. 5 změnil celý parfémový průmysl.
Byl první, který použil aldehydy a vytvořil zcela nový typ vůně. Gabrielle Chanel prý chtěla parfém, který nebude imitovat růže či fialky, ale bude vonět jako elegantní žena sama. Miss Dior na sebe nenechalo dlouho čekat a světu se představilo v roce 1947. YSL Opium z roku 1977 pak definoval dekádu osmdesátých let, byl to parfém plný síly a sebevědomí.
Faktory ovlivňující ceny starších kousků
Kvůli nařízením o bezpečnosti se postupně zakazují nebo omezují některé ingredience. Například oakmoss, základ mnoha klasických chypre parfémů, je dnes výrazně omezován kvůli častým alergiím. Dalším faktorem je ukončování výroby. Značky často z trhu stahují méně populární vůně. A limitované edice měly od začátku omezenou dostupnost.
Sběratelé se zaměřují především na prestižní značky, vzácné složení, ukončené výroby nebo parfémy s historickým významem. Stav lahvičky a obsahu hraje také důležitou roli. Na českém Aukru najdete překvapivé ceny. Moschus Oriental Love se nabízí za 9 000 korun, Christian Dior Dune z roku 1991 za 7000 korun a Vivienne Westwood Boudoir z roku 1998 je k dostání za stejnou částku.
Český trh s vintage parfémy
Na bazarech působí profesionální obchodníci i běžní lidé rozprodávající rodinné zásoby. Zvlášť zajímavou cenovku mají parfémy z období socialismu, kdy se k nám dostávaly jen výjimečně. Kupující za nimi jezdí i stovky kilometrů. Trh však zaplavují padělky, které často dokážou oklamat i zkušené sběratele.
Tito zlodějíčci kopírují nejen obsah, ale i obaly včetně původních etiket. Proto je dobré kupovat od prověřených prodejců. Další úskalí představuje skladování. Parfém je citlivý na světlo, teplo a vzduch. Špatně uložený vintage parfém může ztratit charakteristickou vůni nebo získat nepříjemný pach.
Zdroje: fragrancex.com, marieclaire.co.uk, en.wikipedia.org