Kdo to tehdy nevzdal, dnes jezdí v Bentley. Z práce za 20 kaček a sváči z domova je dnes zlatý důl
Stačí letmý pohled kolem sebe a je jasné, že doba neupravených vousáčů a mužů, kteří o eleganci nikdy neslyšeli, je dávno pryč. Současně ještě před pár dekádami byl holič pouze pánem v zástěře, který za dvacetikorunu ostříhal vlasy a na závěr stříknul kolínskou. Ty dvě proměny přirozeně souvisejí. A ty doby jsou nejspíš nenávratně pryč.
Nastala éra gentlemanů – minimálně na první pohled, ba i přičichnutí: upravené vousy, precizní střih, vůně kvalitní kosmetiky. A chodí se za tím do barber snopů. A nejen za tím. Místa, kde se styl snoubí s tradicí, se stávají novodobými chrámy pánské estetičnosti a mužnosti. Jak k tomu došlo? K tomu kouzlu, jež je hodno střihorukého Edwarda?
Od rituálu po chirurgii
Historie holičství je nepochybně tak stará jako člověk sám. Už ve starověké Asii se věřilo, že vlasy přitahují zlé duchy, a proto se pravidelně stříhaly – často jako součást ceremonií. Ve starověkém Egyptě byl holič klíčovou osobou chrámu – kněží si nechávali holit celé tělo každé tři dny. I v Bibli se píše, že se Josef před setkáním s faraonem oholil.
V antickém Řecku pak holiči soupeřili o to, kdo vytvoří nejkrásnější vousovou kreaci, zatímco Řím zavedl první holicí strojky. Jejich použití nebylo přitom zdaleka jen technickou záležitostí, ale představovalo celý rituál zahrnující masáže, masti či manikúru. Holič byl tedy jakýmsi „spa specialistou“ antiky.
Ve středověku se holičům dostalo ještě vyššího uznání – ale i zodpovědnosti. Nejenže stříhali a holili, ale také pouštěli žilou, trhali zuby a prováděli i další lékařské, přímo chirurgické zákroky. Teprve v 18. století se s rozvojem medicíny profese oddělily – a holiči se vrátili k péči o vzhled. Superman holič-lékař-zubař skončil.
Přichází ochutnávka!
Když na konci 19. století vznikla první holičská škola v Chicagu, začal nový zlatý věk péče o pánské vlasy a vousy. Vznikají první barber shopy – holičství se stalo společenskou institucí. Místem, kde se nejen stříhalo, ale také debatovalo, diskutovalo, popíjelo. Žilo. Pro svou dávku mužnosti si sem odteď může přijít každý – kdo na to má.
Dnešní barber shopy na tuto tradici navazují. Už nejde jen o střih, ale o celkový zážitek: vintage interiér, whisky na baru, kvalitní přípravky i nástroje, precizní technika. Mnoho podniků i u nás nabízí také více či méně pravidelný více či méně kulturní program: ochutnávky prémiového alkoholu, přednášky a diskuse na rozmanitá „gentlemanská“ témata (golf, dýmky, knihy apod.), ale třeba i cestovatelské přednášky, kde jsou vítány také ženy (které měly dříve vstup do pánské střihačské svatyně občas zapovězen). Typický moderní barber není „jen“ řemeslník – je to stylista, terapeut i influencer.
Řemeslo povstávající z popela
U nás to po normalizaci i sametové revoluci – ale ještě i na začátku milénia – vypadalo s holičstvím neradostně. Specializovanou profesi spolkla unifikovaná kadeřnictví, kde muži čekali ve frontě vedle dam s natáčkami a neposednými dětmi. Pánské stříhání nabízelo rutinní službu, typicky bez stylu a „péče“ dnešním smyslu.
A pak to přišlo. Nová generace mužů poznávajících svět naživo i online začala chtít víc. Nejen střih – ale i styl a k tomu ideálně i zážitek. Inspiraci potkali – často doslova – na cestách; především ve Spojených státech a Velké Británii, kde tradiční barber shopy nikdy zcela nevymizely.
Od řemesla k byznysu
Za touto renesancí stojí i chytrý marketing. Barber shop už není jen provozovna, není to holičství, není to základní služba (kterou se jde živit ten, co nic jiného neumí). Je to značka, komunita a platforma. Úspěšní majitelé barber shopů pořádají školení, vyrábějí vlastní kosmetiku, spolupracují s módními značkami, jsou zváni do televizních show. Instagram a TikTok se staly jejich výlohou – každý účes se může stát virálním uměleckým dílem.
„Barbering je umění, ale úspěšný barber je také bystrý podnikatel,“ říká majitel slavného barber shopu.
Mnozí také absolvují prestižní zahraniční kurzy, všichni sledují světové trendy a investují do vybavení i image. Ovládají nejen techniku fade střihů nebo konturování vousů, ale také estetiku a zákaznický přístup na úrovni prémiové služby.

Nůžky pro zlaté časy
Holičství se dnes stává jedním z nejrychleji rostoucích sektorů v rámci malých podniků. Pro mladé muže je to atraktivní kariéra – kreativní, nezávislá a zároveň solidně výdělečná. Barber, který si vybuduje jméno, si může vydělat násobně víc než běžný korporátní pracovník.
„Jeremy je nejlepší barber, jakého jsem našel za 54 let svého života. Pokud bych bydlel 100 mil daleko, stejně bych k němu jezdil,“ konstatuje zákazník na adresu majitele slavného amerického barbera a majitele barber shopu.

Být úspěšný barber znamená prostě nejen ovládnout styl a techniku, ale i budování značky a komunikaci. Znamená to vstoupit do oboru, který má hluboké kořeny a zářnou budoucnost. A také to znamená vystoupit z davu. Holičství má dnes opět zlaté dno – a není se čemu divit. Vždyť ta břitva dokáže s vlasy a vousy vyladit i charisma.
Zdroje: lidovky.cz, irozhlas.cz, liberec.rozhlas.cz