Kdysi socialistický luxus pro smetánku, dnes se na něj práší v kuchyni tisíce Čechů. Máte ho taky?
Za socialismu nebyly domácí spotřebiče levnou záležitostí. To však neplatilo o malých spotřebičích, jako je například mixér. Zpočátku o něj nebyl zájem, brzy se však mixéry staly ikonou socialistických kuchyní. Objevily se proto i v mnoha filmech a seriálech.
Mixéry patří k domácím spotřebičům, které s námi zůstaly dodnes. Navzdory velké konkurenci je o ně stále zájem. Některé modely se přestaly vyrábět, místo nich nastoupily modernější. Mixér kraloval československým kuchyním, po čase se však o své místo musel podělit s kuchyňským robotem.
Mixér se objevil v amerických domácnostech již v roce 1920. Tamní hospodyňky ho používaly především k výrobě mléčných koktejlů (milk shake). Do Československa dorazil až v 50. letech. Tehdejší hospodyňky netušily, k čemu by jim byl mohl být dobrý. To se však brzy změnilo.
Nejstarší československý kousek
Do československých domácností vstoupil až počátkem 60. let. Na trhu se sice objevil již v 50. letech, československé hospodyňky ho však považovaly za něco drahého a zbytečného. Tenkrát si mohla takový mixér dovolit pouze vyšší společnost. Většina mixérů proto zůstávala ležet v policích prodejních skladů. Bylo třeba to změnit.
K rozšíření pomohla reklama
Reklama není vynálezem současné doby. Používal ji i komunistický systém. Byla nezastupitelná v případě, kdy se ve skladech i regálech obchodů hromadilo zboží, o které nebyl zájem. To platilo i o mixéru. Nikdo netušil, k čemu se používá. Bylo nutné nejen poučit tehdejší hospodyňky, ale také je přesvědčit, že se bez tohoto mixéru neobjedou, ať to stojí, co to stojí.
V létě roku 1958 byla proto spuštěna reklamní a edukativní kampaň zaměřená na pracující ženy. Součástí kampaně bylo vydání kuchařky, která obsahovala recepty na masové haše, různé krémy i pomazánky. Ještě zbývalo nabídnou ženám výhody používání mixéru. Reklama proto hovořilo o snadné údržbě mixéru i o úspoře času. Tvrdila, že díky mixéru budou mít během přípravy rodinné večeře i čas na vodovou ondulaci. Reklamní kampaň byla úspěšná, o mixér začal být velký zájem a postupně našel místo ve více domácnostech.

Proslavily ho mléčné koktejly
Další příchozí mixér se stal králem českých kuchyní díky mléčným koktejlům. Po celé naší republice se začaly objevovat mléčné bary. Jednalo se o kombinace bufetu s kavárnou, ve které se prodávaly mléčné koktejly, kakao, obložené chlebíčky, smaženky a zákusky. Mléčné bary byly nekuřácké. Nechyběly stolky s židličkami. Brzy si proto toto místo oblíbily matky s dětmi. Pokud doma dostaly chuť na mléčný koktejl, mixér Eta Mira byl vždy po ruce. Díky tomu trůnil v každé československé domácnosti.

Příchod modernějších vychytávek
Na trhu zemí tehdejšího západu byly k dostání různé druhy mixérů i kuchyňských robotů mnoha značek. Ty se na našem trhu objevily až počátkem 90. let. Vývojáři československých společností nezůstali pozadu a vyvinuli jeden z tehdy nejmodernějších kuchyňských robotů, ETA 0022, první přístroj se dvěma rotačními jednotkami.
Na jeho obalu bylo uvedeno: „Je to univerzální pomocník, kterému můžete svěřit všechny základní práce. Míchá, hněte, mele kávu, mák i maso, strouhá zeleninu a lisuje ovoce. Odstraňuje námahu a šetří čas.“ I tento kuchyňský pomocník si velice brzy našel přední místo v domácnostech.
Po revoluci
Do příchodu Sametové revoluce neměly mixéry ani kuchyňský robot české výroby žádnou konkurenci. To se však změnilo po pádu železné opony, kdy se do Československa dostaly nové zahraniční značky mixérů i kuchyňských robotů. Dnes již mixér nepatří pouze do kuchyně vysoce postavených lidí a tzv. komunistické smetánky, ale do běžné české domácnosti. A s nadsázkou by se dalo říct, že dnes už mixéry jakékoliv značky nepatří mezi top zboží, ale často se povalují ve skladech a pes po nich neštěkne.