Kvíz, který mladší generace vzdá u 3. otázky. Pamětníci dají aspoň 7/10, géniové plný počet
V období socialismu byla dostupnost zboží velmi omezená. Lidé si tak vážili všeho, co si mohli koupit. Spousta značek ale postupem času zanikla nebo přestala určité zboží vyrábět. Když dnes řeknete Vitacit nebo Tatramelky, mladší generace netuší, o čem mluvíte. Vyzkoušejte si kvíz a zjistěte, jak dobře si pamatujete socialistické zboží.
Některé značky by lidé klidně vrátili zpět.
Proč některé výrobky mizí z trhu
Určitě to znáte. Začnete kupovat nějaký produkt, zamilujete si ho a najednou ho přestanou vyrábět. Důvodů, proč tomu tak je, je hned několik. Hlavním důvodem bývá klesající prodeje, nové trendy nebo jen změna potřeb zákazníka. Firmy se tak snaží přizpůsobit a v důsledku toho často dochází k ukončení výroby některých produktů.
Marketingová specialistka Karen Nelson-Field z Adelaide Business School říká:
„Nostalgie je silný psychologický faktor při rozhodování spotřebitelů. Lidé se často vracejí k produktům z dětství, protože jim vyvolávají pocit bezpečí a příjemných vzpomínek. Tyto emoce ale často nestačí k udržení ekonomické životaschopnosti produktu na trhu.“

Jednoduše řečeno, přesto, že zákazníkům například nějaká sušenka chybí, se výrobce rozhoduje ekonomicky, ne sentimentálně.
Kultovní zboží, které zmizelo
Některé druhy zboží byly v období socialismu doslova kultovní. Mladší generace nejspíš netuší, o čem je řeč, ale starším generacím chybí některé kousky dodnes.
Jednou takovou maličkostí jsou žvýkačky Pedro. Malé hranaté, uvnitř s tetováním, na obalu chlapec v sombréru. Není přesně známo, kdy skončila výroba, ale v důsledku globalizace prostě zmizely. Dobrá zpráva je, že jako jedna z mála značek, se Pedro vrátilo na trh s širokou nabídkou bonbónů a žvýkaček.
Další lahůdkou byl Vitacit. Kyselý šumivý prášek, který se rozpouštěl ve vodě znal v té době každý. Doplněk s vitamínem C, který se dal jíst i samotný. Mladší generace možná znají jeho obměnu pod značkou Tang. Původní Vitacit už ale bohužel nikde nekoupíte.

Mezi sladkostmi byly oblíbené Tatramelky. Sladká tyčinka, která byla inspirována západními sladkostmi. Po roce 1989 se její výroba ale zastavila. Také Pikao byla velmi oblíbená sladkost. Ta je na tom podobně jako Pedro, protože se po letech vrátila na trh a dnes si tubu s čokoládovou pastou můžete koupit.
Zajímavosti, které možná nevíte
Nostalgie zákazníků je stále silnější. Někteří výrobci se tak snaží občas nějaký ten zmizelý produkt vrátit na trh. Pokud je velká poptávka, většinou se to vyplatí. Spoustu výrobců se také snaží obnovovat receptury původních výrobků, ale často to dopadne hůř a není to to samé. Některé produkty změnily pouze obal nebo název, ale receptura původního zboží se zachovala.
Pamatujete si všechny?
Pro generaci, která vyrůstala v 80. letech je tohle všechno krásná vzpomínka. Pro mladší generaci je to spíš španělská vesnice. Vyzkoušejte si náš kvíz a zjistěte, jak dobře si socialistické zboží pamatujete.
