Moje dcera se mnou 3 roky nepromluvila ani slovo. Až když televize Nova odvysílala tenhle film, pochopila jsem proč
Být rodičem dospělého dítěte je paradoxně těžší, než pečovat o batolata. Nikdo vám nedá návod, jak komunikovat s člověkem, který má vlastní život, ale vy ho pořád vnímáte jako své malé děťátko. Já jsem to nezvládla. A výsledkem bylo tříleté mlčení mezi mnou a mou dcerou.
Vztah rodiče a dospělého dítěte patří mezi nejkřehčí mezilidské vazby. Není to už vztah autorita versus dítě, ale zároveň to není ani vztah dvou rovnocenných dospělých. Balancování mezi těmito dvěma póly je náročné a ne každému se to daří.
Začne to nenápadně. Dítě přestane volat samo od sebe. Když zavoláte vy, mluví pár minut a má naspěch. Pozvání na oběd odmítá, protože má práci. A vy přemýšlíte, jestli jste něco udělali špatně.

Psychologové dlouhodobě upozorňují, že právě tento typ odcizení bývá bolestnější než otevřený konflikt. V konfliktu alespoň víte, o co jde. Při postupném oddalování často chybí jasná příčina, což způsobuje frustraci na obou stranách.
Příběh o lásce bez respektu
Stillwater s Mattem Damonem je kriminální thriller, jehož jádrem příběhu je vztah otce a dcery, který nefunguje. Dělník z amerického venkova se postaví proti francouzskému právnímu systému. Bill nemluví stejným jazykem, nezná místní kulturu, ale jeho dcera sedí ve vězení a on je přesvědčený, že nespravedlivě. Rozhodne se to tak vzít do vlastních rukou.
Bill Baker je konzervativní Američan z malého města s jasnými představami o tom, jak má svět fungovat. Herec se na roli pečlivě připravoval. Procestoval Oklahomu, konzultoval práci na ropných plošinách se skutečnými dělníky a přibral na váze.
Jak poznamenal jeden z diváků: „Matt Damon nám opět dokazuje, že zahraje téměř cokoliv. Zrovna tady hraje otce dívky, kterou v Marseille zavřou za údajnou vraždu do vězení.“
Pomoc, o kterou se nikdo neprosil
Film ukazuje, jak může rodičovská láska škodit, když není doplněná respektem. Bill dorazí do Marseille a hned má jasno, co udělá. Dcera mu dá dopis pro právničku, ale on si řekne, že to vyřeší jinak, po svém.

Dceři lže, aby ji nezklamal, a jedná impulzivně podle svých představ o spravedlnosti. Pořádně se ani nezeptá, co vlastně chce nebo potřebuje ona, zkrátka dělá to, co považuje za správné.
V průběhu filmu se Bill seznámí s francouzskou herečkou Virginie, kterou skvěle zahrála Camille Cottin. Ta mu nejen pomáhá s překladem, ale postupně mu otevírá oči, že svět není černobílý. Že existují různé perspektivy a že jeho způsob myšlení není jediný správný.
Kde tkví síla filmu?
Bill v příběhu buduje nový život v Marseille. Pronajme si pokoj u Virginie, stará se o její dceru Mayu a najde si práci na stavbě. Vypadá to jako druhá šance na rodinu, tentokrát však s jiným přístupem. Ale současně se zamotává do situací, které se mu vymykají kontrole.
Možná jste slyšeli o Amandě Knox. Před lety ji v Itálii obvinili z vraždy a její případ se dostal do novin po celém světě. Tvůrci Stillwateru se tímto případem inspirovali. Nenatočili však dokument o tom, co se opravdu stalo. Vytvořili vlastní příběh s jinými postavami a jinou zápletkou.
Amanda Knox byla naštvaná. Veřejně napsala, že jí vadí, když někdo vydělává na jejím utrpení. A že film naznačuje věci, které neodpovídají pravdě. Podle ní by lidé mohli nabýt dojmu, že byla vinná, přitom byla odsouzena nespravedlivě.
Film se ale nezaměřuje na soudní kauzu. Jádrem příběhu je vztah otce a dcery. Bill má problém, který mají i jiní rodiče. Nedokáže přijmout, že jeho dcera už není malé dítě. Automaticky jí radí, rozhoduje za ni a zasahuje jí do života. Neuvědomuje si, že má před sebou dospělou ženu, která má právo žít podle svého.
Pro rodiny, které zažívají odcizení mezi rodiči a dospělými dětmi, může být film Stillwater impulsem k zamyšlení. Možná neukazuje cestu ven z problému, ale pomáhá pochopit, jak k němu vůbec došlo. A pochopení je prvním krokem k nápravě.
Zdroje: tv.nova.cz, wikipedia.org, csfd.cz
