Na Česko se řítí podvod, jaký jsme tu ještě nikdy neměli. Nový trik vám může vysát peněženku do poslední koruny
Kyberzločinci dokážou využívat nové technologie s neuvěřitelnou efektivitou. Internet, sociální sítě a chytré telefony nám sice otevřely svět plný pohodlí, ale současně vytvořily ideální podmínky pro digitální trestnou činnost.
Policie ČR i experti na kyberbezpečnost upozorňují, že dnešní podvodníci pracují nejen s technikou, ale hlavně s psychologií lidí. Jejich cílem je vyvolat strach, naléhavost nebo zvědavost a donutit oběť jednat bez přemýšlení.

Jaká je situace?
V současné době se setkáváme s celou škálou praktik. Klasikou je phishing, tedy e-maily nebo SMS zprávy, které se tváří jako komunikace z banky nebo od zaměstnavatele. Stále častější jsou také vishingové hovory, kdy volá falešný policista či pracovník banky a přesvědčuje vás, že je nutné okamžitě převést peníze nebo poslat údaje k dokladům. Do hry podvodů vstoupily i aplikace pro rychlou komunikaci jako jsou WhatsApp nebo Messenger, kde podvodníci převezmou účet vašeho známého a přes jeho jméno vás požádají o zaslání ověřovacího kódu nebo opět přímo peněz.
Podvod, jaký jsme v Česku ještě neviděli
A v neposlední řadě je tu svět deep fake videí a zvuků, kde už dnes není problém s pomocí umělé inteligence vytvořit věrohodně vypadající video, že s vámi komunikuje celebrita či autorita, i když se ve skutečnosti jedná o podvodníka. V posledním roce se právě tento typ podvodu přiřítil do České republiky a každý z nás ho považuje za něco, co jsme tu nikdy neměli. Je v něm i více nebezpečí, protože umělá inteligence dokáže napodobit reálné osoby čím dál tím lépe. Není proto divu, že některým Čechům už deep fake videa vysály peněženky do poslední koruny.
Clickbaitové pasti
Zvláštní pozornost si zaslouží clickbaitové podvody, které v poslední době zaplavují český internet. Clickbait jako takový není žádnou novinkou, jde o atraktivní titulek nebo obrázek, který má uživatele přimět k prokliku. V bulvárních médiích a na sociálních sítích jsme si na to zvyklí, jenže kyberzločinci posunuli tuto techniku do zcela nové roviny.
Na obrazovce se objeví miniatura videa, která připomíná filmový trailer, slavnou scénu z oblíbeného snímku nebo nějakou šokující událost. Nechybí trojúhelníková ikonka play, takže dojem je naprosto autentický. Jakmile na odkaz kliknete, nečeká vás ale video, nýbrž přesměrování na falešnou stránku. Může po vás chtít stažení přehrávače, instalaci nějakého doplňku k přehrání nebo přihlášení přes Google či Facebook. V tu chvíli se z atraktivního videa stává přístupová cesta k viru, který vykrade vaše hesla a otevře cestu dalším útokům.
Policie České republiky zároveň varuje, že podvodníci využívají emoce, a to ať už jde o slib pikantních záběrů celebrity nebo dramatické události, které se údajně nesmí objevit v televizi. Efekt je jasný: zvědavost přebije opatrnost, uživatel klikne a problém je na světě.

Jak se clickbaity šíří
Nebezpečí clickbaitových pastí leží v jejich rychlém šíření. Tyto odkazy se objevují na sociálních sítích, v e-mailech nebo v komentářích pod články. Pokud jim podlehne jeden člověk, často se falešný obsah začne sdílet i z jeho účtu a pak už se to nabaluje jako sněhová koule. Přátelé a známí vidí lákavý odkaz od důvěryhodného kontaktu a kliknou také.
Prevence a obrana
Nejlepší obranou je zdravý rozum a pozornost. Pokud se na obrazovce objeví video, které slibuje senzační odhalení nebo šokující záběry, je třeba zbystřit. Adresa stránky je vždy klíčová, pokud nejde o ověřený server jako YouTube, Netflix nebo web nějaké televizní stanice, je lepší ho okamžitě zavřít. Nikdy neinstalujte žádné přehrávače či kodeky bez předchozího prověření a stejně tak nezadávejte přihlašovací údaje ani platební informace tam, kde si nejste jisti. Odborníci také doporučují mít na počítači i mobilu pravidelně aktualizovaný antivirový software a u všech důležitých účtů nastavené dvoufázové ověřování. Díky němu i případné získání hesla nemusí znamenat úplnou ztrátu kontroly.