Na první pohled obyčejná miska za 250 Kčs, kterou měl doma každý. Dnes ji snadno prodáte za 80 tisíc
V kredenci ležela roky. Těžká „ovocná“ mísa, co se blyštěla na vyšívaném ubrusu u babičky. Ledově chladná, s ostrým brusem, do něhož se lámalo světlo. V době, kdy se shánělo „něco hezkého do obýváku“, vycházela zhruba na 250 Kčs a pořizovaly si ji tisíce domácností. Dnes by ji člověk snadno přehlédl. A právě proto dokáže překvapit. Některé z těchto kousků se v aukcích vyšplhají na desítky tisíc.
Severní Čechy a sklo k sobě patří. Kamenický Šenov, Desná, Železný Brod nebo Jablonec nad Nisou. Místa, kde se po staletí fouká a brousí sklo a kde vznikaly celé série mís, tácků i dóz. Značky, na které jste doma naráželi? „Bohemia Crystal“, výrobky podniků Preciosa/Crystalex a práce menších brusičských dílen. Typická byla těžká křišťálová mísa s podílem olova kolem 24 %, s hvězdou na dně, ostrými fazetami a občas i se zlacením.

Proč některé kousky vyletí a jiné ne
Drtivá většina obyčejných „ovocných“ mís má dnes cenu v řádu stovek až pár tisíc korun. Rozhoduje kvalita, autor a vzácnost. Čím se liší ty drahé?
- Signatura a autor – autorský kus obvykle dosahuje vyšší hodnoty než běžná sériová výroba
- Technika a materiál – ruční brus, vrstvené sklo, plastické zlacení a někdy i uranové sklo
- Původ a dokumentace – štítek, původní krabice, katalogový list, značky typu „Bohemia Crystal“, „Czechoslovakia“, firemní leptané značení
- Stav – i drobný otluk na hraně sráží cenu o desítky procent
Cenové rozpětí v aukcích i bazarech
Na běžných bazarech se staré broušené mísy prodávají často za pár stovek. V aukcích rostou hlavně kusy se jménem: mísy se signaturou a autorské sklo ze 60.–80. let (Nový Bor, Železný Brod, Škrdlovice) mohou dosáhnout vyšších desítek tisíc.
Co si doma zkontrolovat krok za krokem
- Hmotnost a zvuk – křišťál je těžký a po jemném ťuknutí dlouze a čistě zazvoní
- Brus a fazety – ruční brus poznáte podle drobných nepravidelností a ostrých hran, lisovaný dekor bývá měkčí
- Značky – hledejte leptané nápisy („Bohemia“, „Czechoslovakia“, firemní monogram), papírové štítky, případně zlacené emblémy
- Barva skla – čirá, rubínově červená, kobaltově modrá, smaragdově zelená (barevná vrstva přejímaná na čirém křišťálu bývá sběratelsky atraktivní)
- Dekor – plastické zlacení, rytina, pískování, plastické figury v reliéfu, to vše zvyšuje šanci na zajímavou cenu
Kdy se cena může vyšplhat do desítek tisíc
Nejde o každou misku z kredence. Ale pokud narazíte na kus navržený známým autorem, s unikátní technikou či ranou výrobou a v bezvadném stavu, dostáváte se do pásma, kde se v tuzemských aukcích realizují ceny v desítkách tisíc, výjimečně až kolem 80 000 Kč. Platí to i pro některé mísy z Jablonecka. Zejména luxusní broušené či vrstvené kusy s výrazným autorským rukopisem, případně starší práce, které se objevují méně často.

Jak prodat, abyste z misky dostali maximum
Nečistěte ji agresivně – drátěnky ani abraziva sklu nesvědčí. Stačí teplá voda, jemný prostředek a měkká utěrka. Při focení se držte katalogového stylu. Bílé pozadí, denní světlo a detailní záběry brusu i značek. Do snímku klidně přidejte pravítko nebo metr pro měřítko. Máte‑li podezření na vyšší hodnotu, oslovte aukční dům zaměřený na moderní české sklo nebo muzeum skla v Jablonci, kde pomohou s určením období a techniky. U výraznějších kusů zvažte prodej v aukci. Dobře popsaný a prezentovaný předmět se u sběratelů potká s vyšší poptávkou než anonymní nabídka na bazaru.
Nespěchejte do popelnice
Miska, kterou jste kdysi kupovali za pár stovek, nemusí být vzácnost, ale může být vstupenkou do světa českého designu. Zkontrolujte značky, stav a techniku. Pokud vás něco zaujme, dejte tomu šanci. V nejlepším případě z ní bude hezký objev za desítky tisíc, v tom „horším“ zůstane poctivou rodinnou památkou, která pořád dělá radost. A to je v době, kdy se dekorace často po sezóně vyhazují, vlastně velká výhra.