Na Slovensku vypukla televizní válka: Vyšetřování nebere konce a diváci na gauči se cítí podvedení
Televize udělají všechno pro to, aby diváky udržely u obrazovky co nejdéle. A ideálně i při reklamách. Na Slovensku se teď dva největší hráči ocitli v nepříjemné pozici. Antimonopolní úřad rozjel vyšetřování Markízy a Joj kvůli praktikám, které divákům znemožnily normálně ovládat televizní archiv.
Večer si zapnete včerejší díl oblíbeného seriálu z archivu, přičemž po napínavé půlhodině přijde reklamní přestávka. Automaticky sáhnete po ovladači, abyste reklamy přeskočili, ale marně. Technické omezení vám v tom zabrání a musíte reklamy zkrátka zhlédnout.

Tohle je realita slovenských diváků od května letošního roku. Markíza nasadila technologii, která znemožňuje přetáčení reklamních bloků u pořadů z archivu i při zpětném přehrávání. Joj šla stejnou cestou. Ještě před pár měsíci mohli diváci klidně posunout časovou osu a vynechat celou reklamní vsuvku, čemuž je teď konec.
Televize o změně informovaly poskytovatele dlouho dopředu. Markíza s operátory řešila zákaz přetáčení už od roku 2017 a o konkrétním záměru je upozornila před dvěma lety. Vyvinula pro ně speciální technické řešení, které operátoři postupně zaváděli. Antimonopolní úřad ale nyní zkoumá, jestli televize při prosazování těchto požadavků nezneužily své dominantní postavení na trhu.
Markíza spustila blokaci v květnu, Joj vzápětí po ní.
Minimálně tři minuty musíte vydržet
Když pustíte archivní pořad Markízy, musíte vytrpět alespoň první tři minuty každého reklamního okénka. Stejně tak, když si pořad nahrajete do televize a pak jej přehráváte. A sledujete-li program, který ještě živě běží? Tam na jakékoliv přeskakování reklam zapomeňte úplně. Televize to obhajují ochranou svých příjmů.
Důvody televize jsou logické, protože jsou živené z reklam a inzerenti platí za to, kolik lidí reklamu opravdu vidí. Když ji diváci přeskočí, televize nemá jak dodat dohodnutý počet zhlédnutí. A s rostoucím počtem lidí, kteří sledují pořady opožděně z archivu místo živě, se problém zvětšuje. Podle Markízy mají k archivním službám přístup už více než tři čtvrtiny slovenských domácností.

Úřad zasáhl
V říjnu slovenský protimonopolní úřad spustil oficiální šetření. Obě televize čelí obvinění ze zneužívání své síly na trhu. Podle úřadu existují náznaky, že Markíza i Joj mohly operátorům diktovat nefér pravidla hry. Televize po nich chtěly nasadit technologii blokující přetáčení reklam a poskytovatelé postupně ustupovali.
Pokud úřad prokáže porušení zákona, hrozí oběma televizím pokuta až do výše deseti procent jejich ročního obratu. V praxi se bavíme o milionech eur. Úřad samozřejmě zdůrazňuje, že zahájení vyšetřování ještě neznamená verdikt viny.
Televize mají prostor obhájit se a předložit své argumenty. Markíza už dříve důrazně odmítla jakékoliv nařčení z nekalých praktik a tvrdí, že postupuje podle všech zákonů i etických norem.
Prima to zkusila už dávno
Slovensko není průkopník této metody. V Česku Prima omezila přetáčení reklam už začátkem roku 2022. Tehdy to také vyvolalo vlnu kritiky a spory s operátory, hlavně s O2. Nakonec ale operátoři museli ustoupit. Prima jim alespoň nabídla možnost, že mohou divákům prodat prémiovou službu, která přetáčení povolí. Pár poskytovatelů to tak skutečně zavedlo.
Markíza se při svém kroku výslovně odvolávala na český trh. Šéf televize Petr Gažík argumentoval, že stejně postupují televize v Belgii, ve Švýcarsku i u nás, a dokonce i streamovací giganti jako Netflix nebo Amazon, když zavádějí levnější tarify s reklamou.
Peníze versus pohodlí
Televize bojují o přežití a bez inzerce by neměly na výrobu vlastních pořadů. Komerční stanice nedostávají koncesionářské poplatky, takže každá reklama, kterou divák přeskočí, je ztracený příjem. S rostoucím trendem sledování archivů místo živého vysílání se díra v rozpočtu prohlubuje. Na druhé straně stojí naštvaní diváci. Za IPTV služby platí měsíčně slušné peníze a očekávají, že budou fungovat podle slibů.