Když promluvila, ztichla celá místnost. Tahle česká herečka vyhrála anketu o nejkrásnější hlas, jaký kdy u nás zazněl
Tisíce posluchačů jí dalo jasně najevo, že nemá náhradu. A věda mezitím potvrdila, že lidský hlas dokáže aktivovat v mozku více oblastí než jakýkoliv jiný podnět. Tahle česká herečka toho dokázala využít se vší parádou. Její precizní čeština a jedinečný tón byly nezaměnitelné.
Zkuste zavřít oči a vybavit si hlasové projevy, které vás dokázaly strhnout bez jediného obrazu. Zvuk, který nemusí být doprovázen obličejem nebo nějakým gestem, a přesto vás dokáže vtáhnout do příběhu natolik, že kolem sebe přestanete vnímat realitu. Takové schopnosti mají jen výjimečné osobnosti. A tahle česká herečka patřila mezi absolutní elitu.

Mozek člověka reaguje na příjemný zvuk lidského hlasu rychleji než na většinu vizuálních podnětů. Když slyšíme melodický, kultivovaný projev, náš mozek automaticky spojuje mluvčího s důvěryhodností a inteligencí. Proto mají moderátoři či dabéři často mnohem větší vliv na publikum než třeba televizní celebrity.
Co má hlas společného s důvěrou?
Nedávno se dělal velký průzkum mezi českými spotřebiteli. Výsledkem bylo, že více než dva z pěti lidí říkají, že je reklama se známou tváří zaujme víc než běžný spot. A ještě zajímavější je, že u třetiny lidí dokáže oblíbená celebrita změnit názor na samotný produkt, a to nejen pozitivně.
Funguje to tak i negativně, tedy pokud značka vsadí na někoho, kdo se vám nelíbí, podvědomě začnete odmítat i samotné zboží. Z průzkumů vyplývá, že nejúspěšnější jsou v reklamních kampaních herecké osobnosti, těm dává přednost 35 procent spotřebitelů.
Sportovci skončili až na druhé příčce s pouhými deseti procenty. Herci zkrátka lépe zvládají práci s emocemi a dovedou být díky svému hlasu a trénovanému projevu uvěřitelnějšími.

Možná ten nejoblíbenější český hlas
Vítězka se jmenuje Hana Maciuchová. V anketě Českého rozhlasu o nejoblíbenější hlas století suverénně zvítězila. Druhá Dana Medřická a třetí Taťjána Medvecká jí nestačily ani zdaleka. Tuhle anketu přitom neovládla pouze jednou. Vyhrála ji totiž celkem třikrát.
Poprvé v roce 1998 za Pohádky tisíce a jedné noci, kde byla Šahrazádou. O sedm let později za četbu románu Dopis zmizelému. A v roce 2010 za roli v dramatické hře Enigma Emmy Göring, která jí vynesla ocenění i na mezinárodním festivalu.
Dokázala publikum zaujmout a udržet jeho pozornost
Pro miliony posluchačů bylo jméno Hana Maciuchová neodmyslitelně spjaté s jedním projektem: Pohádkami tisíce a jedné noci. Jako vypravěčka Šahrazáda dokázala večer co večer udržet pozornost publika u rádií, a to déle než dva roky. Za to si v roce 1998 vysloužila vítězství v prestižní anketě Neviditelná herečka.
Kromě rozhlasu ale zářila i na televizních a filmových obrazovkách. Za sebou má desítky rolí, od seriálu Ulice až po film Tátova volha, který patřil k jejím posledním hereckým počinům.
Hlas se mění s našimi zkušenostmi, prožitým životem i emocionální zralostí. Není to jen mechanický nástroj k vyslovování slov, je to zrcadlo celé osobnosti. Marketingové průzkumy ukazují, že pro šestnáct procent publika je klíčová právě přirozenost a věrohodnost projevu celebrity v reklamě. Dalších třináct procent oceňuje, když spolu osobnost a značka logicky souvisejí.
Nabídnout mohla nejen líbezný hlas
Maciuchová nebyla jenom herečka, byla to dáma s noblesou a vzděláním, která si poradila s jakýmkoliv textem, od filozofických úvah přes dramatické monology až po intimní dopisy. Nic jí nebylo cizí a její čeština byla naprosto precizní.
S rozhlasem začínala už na začátku sedmdesátých let minulého století, krátce po dokončení studia na DAMU. Od té doby s ním byla spjatá až do konce života.
Zdroje: csfd.cz, informace.rozhlas.cz, medium.seznam.cz
