22. prosince Nova vytáhne eso: Nejlepší česká komedie všech dob, u které se na Vánoce schází celá rodina
Ještě než se pustíme do smažení kapra a rozbalování dárků, všichni usedneme k televizním obrazovkám, abychom se zasmáli vtipům, které známe už nazpaměť. 22. prosince totiž televize Nova zahrnula do programu film, který vyhrál anketu o nejlepší veselohru století a u kterého se spolehlivě sejde celá rodina, od babiček až po vnoučata.
Upřímně, kdybychom měli sestavit žebříček věcí a aktivit, bez kterých si české Vánoce neumíme představit, tahle komedie by se prala o prvenství s Popelkou. Venku může být jakkoliv sychravo, ale jakmile se na obrazovce objeví zasněžené vrcholky hor a parta chlapů, co si myslí, že zvládnou výchovu dětí levou zadní, najednou nám připadá svět tak nějak v pořádku. Sice přesně víme, kdy kdo spadne, kdy kdo co řekne, ale přesto se smějeme znovu a znovu. Tento film nás zkrátka jako stroj času vrátí do dětství, do doby, kdy největším problémem bylo, jestli nám nepromoknou bačkory.

Expedice Apalucha startuje na Nově
Řeč je samozřejmě o kultovním snímku S tebou mě baví svět. Marie Poledňáková tehdy v roce 1982 asi netušila, že natočila snímek, který přežije generace. Námět přitom vznikl úplnou náhodou, někde na večírku, kde zaslechla chlapy bavit se o jejich plánované zimní pánské jízdě. Ten kontrast mužského ega a drsné reality péče o potomstvo jí přišel tak nosný, že z toho vykřesala scénář, který pobaví od začátku do konce. Tři tátové, Albert, Michal a Pepa, a jejich snaha přežít v horské chalupě bez elektřiny a vody, to je prostě námět, který jen tak neomrzí. Co ale na plátně vypadá jako jedna velká idylka zalitá sluncem a zasypaná prašanem, bylo ve skutečnosti vykoupeno dost tvrdou dřinou, bolestí a sérií neuvěřitelných náhod.
Jak polské stanné právo zachránilo českou komedii
Málokdo tuší, že tento film málem vůbec nevznikl, nebo alespoň ne v podobě, jak ho známe. Když se konečně produkce rozhoupala k zajištění ubytování pro štáb šedesáti lidí v Krkonoších, hory už byly beznadějně plné turistů a rekreantů ROH. Jenže právě v roce 1981 bylo zrovna v sousedním Polsku vyhlášeno stanné právo, což pro místní znamenalo sice katastrofu, ale pro filmaře záchranu. Polští turisté začali hromadně rušit své zájezdy do Československa a uvolnil se tak i celý hotel Morava v Dolním Dvoře, kousek od filmové chalupy.
Modřiny Jany Šulcové a pád do uhlí
Hercům ale při vzpomínkách na některé scény do smíchu moc není. Například scéna, kdy Jana Šulcová, představitelka Kateřiny Horákové, po příjezdu na chalupu vpadne do pasti a zahučí rovnou do sklepa na hromadu uhlí, sice vypadá dost vtipně, jenže ona se točila tři dny a na dvou místech. Herečka sice upadne v chalupě, ale vypadne v kotelně v Lánově. Šulcová později vzpomínala, že byla potlučená jak zralá hruška.

Dětské slzy vykoupené tuzexovými bonbony
Režisérka Poledňáková byla perfekcionistka a chtěla, aby každá scéna vypadala autenticky, ať to stojí, co to stojí. Pamatujete na scénu, kdy Pavel Nový drhne malému Pepínovi zadek smrkovou větvičkou? Ten pláč nebyl hraný. Nový to vzal opravdu poctivě a kluka prostě normálně vydrbal jehličím. Stejně tak scéna s koupáním, kdy tátové na děti lili vodu z konve. Voda sice teplá byla, ale venku byla taková zima, že děti se klepaly zimou i tak. Takže ty vykulené oči a jekot jsou stoprocentně pravé. Další scény musely děti nahrávat ve studiu, a tak režisérka musela děti uplácet drahými sladkostmi z Tuzexu, aby práci dodělaly.
Pašování alkoholu v dětských batůžcích
Dětí ale sehrály roli i v zásobování herců alkoholem. Poledňáková totiž vyhlásila na place prohibici. Bála se, že když se herci utrhnou ze řetězu na horách, nic se nenatočí. Kontrolovala je prý jako ostříž, prohledávala jim kapsy. Jenže pánové si poradili. Lahve s alkoholem schovávali dětem do batůžků. Július Satinský měl navíc svůj speciální lék na žaludek v podobě borovičky s pepřem. Také se traduje historka, že Satinský v jedné recenzi sklidil obdiv za to, jak skvěle ho nadaboval Miloš Kopecký. Recenzent netušil, že Satinský mluví česky naprosto bravurně a že to je jeho vlastní hlas. Naopak Zdena Studénková, která hrála Gábinu, byla předabována kompletně, mluvila za ni Naďa Konvalinková a zpívala Helena Vondráčková.
Zlomeniny a kaskadérské kousky
Natáčení v zimě s sebou nese rizika a tady se to neobešlo bez následků. Představitelka malé Dášenky si hned na začátku zlomila ruku. Štáb to musel maskovat, takže si všimněte, že v mnoha záběrech má ruku schovanou nebo v nepřirozené poloze. A pověstná scéna s kočárkem, který ujede? Matýsek v něm sice byl jištěný, ale jednou se kočár opravdu rozjel nekontrolovaně a chytal ho až polesný dole pod kopcem. I Václav Postránecký si užil své. Jako rekreační lyžař měl co dělat, aby stíhal tempo, a jeho pád do kadibudky, při kterém zlomil lyži, prý taky nebyl úplně v plánu. Ta lyže byla mimochodem půjčená od manžela Elišky Balzerové, Jana Balzera, který byl na place jako produkční a ty drahé Rossignolky pak oplakal.
Zdroje: idnes.cz, denik.cz, csfd.cz
