Do kina letos zamířily miliony diváků. Kdo neviděl aspoň jeden z těchto filmů, jako by v roce 2025 ani nežil
I když máme doma streamovací služby, bohatý televizní program a velké televize, pořád existují důvody, proč bychom si měli film vychutnat na velkém plátně. Kino nabízí lepší obraz, kvalitní zvuk a hlavně atmosféru, která se doma napodobuje těžko. Návštěva kina je navíc i společenským rituálem, kdy si vyrazíme s přáteli, rodinou nebo partnerem a těšíme se na tradiční popcorn a velké pití.
A některé snímky k velkému plátnu přímo vybízejí. Ať už je to proto, že se na ně těšíme dlouho před premiérou, nebo to je akční biják, který prostě v kinosále vynikne lépe, zážitek je to vždycky intenzivní.
Co diváky letos táhne do kina nejvíc?
Když se podíváme na letošní žebříček nejnavštěvovanějších filmů, je patrné, že diváky lákají jak hollywoodské velkofilmy, tak i naše domácí produkce. Druhou příčku utržil snímek F1, který navštívilo přes 470 tisíc diváků. Nejde jen o bohatou sportovní podívanou, ale o drama, které dokázalo nadchnout amatérské diváky i kritiky. Není náhodou, že se objevuje nejen mezi nejnavštěvovanějšími, ale podle Kinoboxu i mezi nejlepšími filmy roku.

Dalším titulem, tentokrát z našich domácích vod, je komedie Vyšehrad Dvje. Pokračování příběhu o trošku prostoduchém fotbalistovi Lavim dokázalo během premiérového víkendu přilákat skoro dvě stě tisíc diváků a v celkových číslech překročilo hranici 450 tisíc. Na Česko-slovenské filmové databázi sice film neoslnil a hodnocení se pohybuje kolem 43 %, ale návštěvnost jasně ukazuje, že domácí publikum si na českou komedii stále rádo zajde. Navíc v tomto případě jde o pokračování prvního dílu, který byl také divácky úspěšný.
Čtvrtou příčku obsadil animovaný film Lilo & Stitch. Disney opět vsadilo na roztomilou komedii, která cílí na celou rodinu. A byl to krok správným směrem. Výsledkem je téměř 400 tisíc prodaných lístků.
Druhou českou stopou v první desítce návštěvnosti má komedie Na Plech, která dokázala přilákat do kin nižší stovky tisíc diváků. Snímek ukazuje, že domácí produkce má pořád sílu přivést lidi do sálu, pokud nabídne zajímavé téma a humorné zpracování. A i když, podobně jako Vyšehrad Dvje, na portálu ČSFD sklízí spíš průměrné hodnocení, komerčně se mu vede výborně a stal se jedním z největších domácích hitů letošního roku.
Na co se ještě letos můžeme těšit?
Ve výhledu filmových novinek pro druhou polovinu roku 2025 stojí za pozornost především netrpělivě očekávané pokračování ságy Avatar: Fire and Ash, které má premiéru naplánovanou na 18. prosince. Již první díl Avatar z roku 2009 se stal globálním fenoménem. Díky technologii, líbivé vizuální stránce a propagaci film vydělal více než 2,9 miliardy dolarů a stal se jedním z nejvýdělečnějších titulů historie.
Ovšem do té doby, než ho přeskočilo vlastní pokračování, Avatar: The Way of Water z roku 2022, které posunulo laťku v návštěvnosti i výdělku ještě kousek výš. V České republice se podařilo na tenhle kousek prodat první měsíc přes milion vstupenek, což je rekord. I díky tomu jsou očekávání na další díl obrovská a byť bude v kinech v letošním roce pouze dva týdny, může pěkně zamíchat aktuálním žebříčkem.
Zajímavostí je, že ještě před prosincovou premiérou nového Avatara, kina po celém Česku začala s opakováním předchozího dílu. Diváci si tak můžou příběh připomenout, než se vydají na novinku.

Kdo je zatím na vrcholu?
Pořadí nejúspěšnějších filmů roku vede Minecraft film s Jasonem Momoa a Jackem Blackem v hlavních rolích. Tenhle snímek má téměř dvojnásobný náskok před filmem F1 a dokázal celosvětově vydělat téměř miliardu dolarů. Film je založený na hře Minecraft, která je jednou z nejpopulárnějších videoher na světě a jeho fanouškovská základna zahrnuje děti i dospělé.
Cílovou skupinou jsou sice především mladší diváci, ale díky humoru a skvělému hereckému obsazení na něj zavítali i dospělí. V poslední řadě je nutné podotknout, že i tento snímek, stejně jako další zmíněné, nemá na Česko-slovenské filmové databázi nijak velké hodnocení.
Se svými 54 % se řadí spíš mezi průměrné filmy. Recenze se shodují na tom, že ačkoliv není vyloženě špatný, není ani ničím ohromující. Na tom je krásně vidět, že pokud je film propojený s dalším médiem nebo hrou, funguje propagace skvěle a zvědaví fanoušci si to nenechají ujít.
Zdroje: ct24.ceskatelevize.cz, seznamzpravy.cz, csfd.cz