Právě teď běží v kinech nejočekávanější film roku 2025, který ale může skončit jako propadák. Sotva pokrývá náklady
Hvězdné obsazení, oceňovaný režisér a poněkud kontroverzní téma, které některé diváky nadchlo, jiné ani nepřilákalo do kina. České publikum ho během prvního víkendu skoro až ignorovalo. Otázkou, která se nabízí, je ta, kde se stala chyba.
Julia Roberts a Andrew Garfield v jednom filmu pod taktovkou režiséra, který svět okouzlil filmy jako Dej mi své jméno, to znělo více než dobře. Nyní Luca Guadagnino vytvořil drama táhnoucí se přes sto třicet minut. Americká premiéra začátkem října nepřinesla očekávaný úspěch, český start o týden později byl ještě slabší, a to pouhých 272 tisíc korun za úvodní víkend.

Drama z elitního kampusu
Řeč je o filmu Obvinění (v originále After the Hunt), psychologickém thrilleru z prostředí exkluzivní americké univerzity. Kampus Yaleovy univerzity je skvělou kulisou, tedy alespoň na plátně, protože natáčení probíhalo na britských lokacích. Profesorka Alma zde vyučuje filozofii a etiku a celá léta se musela protloukat akademickým světem ovládaným muži.
Když její talentovaná žačka Maggie (Ayo Edebiri) nařkne kolegu Hanka (Andrew Garfield) z násilného činu, začíná se celý systém rozpadat jako domeček z karet. Situace není jednoduchá. Hank sice učí na elitní škole, ale pochází z ne zrovna bohaté rodiny. Maggie je afroameričanka, současně však dědička miliardového jmění.
Každá postava se cítí být obětí a každá má vlastní pravdu, což je jednak zajímavé, jednak potenciálně problematické. Guadagnino nehodlá poslat domů diváky s jednoznačným verdiktem, a to je to, co mnohé odrazuje od zhlédnutí filmu.
K filmu směřují pochvaly i zklamání
Reakce jsou dost pestré. Část nadšenců oceňuje odvahu nepodávat hotová řešení. „Svěží vítr v době, kdy všechno musí být černobílé,“ zní jedna z pochvalných reakcí. Druhá strana mince? Kritika směřuje přesně tam, kde první skupina vidí kvalitu. „Sto třicet minut sledování, které vás nechá viset bez odpovědí,“ stěžuje si zklamaný divák.

Snímek je nabitý filozofickými odkazy, od Freuda přes Foucaulta až po Arendtovou. Pro někoho je to intelektuálně osvěžující, pro jiné únavné.
Kde nastal problém?
Obvinění není snímek určený pro pohodové večerní vyražení do kina, není to thriller plný napětí, přestože má thrillerové prvky. Je to akademicky laděné drama o mocenských hrách v uzavřeném světě, kam průměrný člověk nikdy nevstoupí.
Publikum obvykle touží po jednom ze dvou, buď po jasných odpovědích, nebo po dokonalé zábavě. Tento film nabízí něco mezi. Milujete-li intelektuální dramata, která vás ještě celý zbytek dne nutí přemýšlet, pak film určitě vyzkoušejte. Roberts předvádí skvělý herecký výkon jako vždy a Garfield na tom není jinak.
Guadagnino je neuvěřitelně aktivní
Loni uvedl Queer s Danielem Craigem, nyní Obvinění s Roberts. Když máte k dispozici celosvětově proslulé hvězdy a velkorysé finance, je snadné točit projekt za projektem. Možná by však pomalejší tempo přineslo ještě lepší výsledky.
Zdá se, že tento snímek toho chce divákovi sdělit přespříliš najednou. Nechybí tu ani genderové otázky nebo vztahy v rodině. Vše je vmáčknuté do jednoho balení, které může být nepříjemně hutné.
Návštěvnost není úplně růžová
Za první víkend v českých kinech přišlo jen 1377 lidí. Celkově za týden to byly necelé čtyři tisíce. Tohle jsou čísla, která u filmu s Julií Roberts a Andrewem Garfieldem jednoduše vidět nechcete. Když spočítáte průměrnou cenu lístku, tržby tak akorát pokryjí to, co distributor zaplatil za uvedení filmu u nás.
Jasně, Česko není Amerika. Jenže ani tam to není žádná sláva. Najde se publikum, které tohle ocení? Určitě. Problém je, že je ho, zdá se, málo.
