Tenhle pořad pije krev celému Česku. Měl to být nový televizní hit, ale místo toho má z ostudy kabát
Klasická pohádka Hanse Christiana Andersena se loni dočkala nového zpracování, které mělo okouzlit děti i dospělé. Hvězdné obsazení s Lucií Vondráčkovou, Dagmar Havlovou a Pavlem Křížem slibovalo doslova pohádkovou podívanou. Místo kouzelného zážitku však vznikl jeden z nejkontroverznějších filmů roku. Diváci na ČSFD nešetří kritikou a snímek sklízí devastující recenze.
V květnu roku 2024 dorazila do českých kin česko-kanadská koprodukce, která měla všechny ingredience úspěchu. Známá jména před kamerou, nádherné lokace na českých zámcích a nadčasovou předlohu od dánského mistra pohádek. Co se tedy pokazilo? Diváci na filmových databázích jsou neúprosní, hodnocení se vyškrábalo na chabých dvacet procent, což staví tuhle novinku po bok těch největších filmových trapasů.
Děj sleduje francouzskou princeznu Agnès de Sully de Montana Bleue, vlastním jménem Anežku z Čech. Tu francouzská revoluce vyžene z domova a následně musí na moravském hradě dokázat, že má opravdu modrou krev. Klasická zkouška s hráškem pod duchnou má rozhodnout o jejím osudu.

Z kasáren do Hollywoodu
Režisérkou snímku je Martina Adamcová, tedy četařka z „Tankového praporu“. Po přestěhování do Kanady si říká Tina Adams a točí komedie, které bohužel často končí podobně jako tenhle počin. Její předchozí film „The Perfect Kiss“ s Lucií Vondráčkovou rovněž mezi diváky neuspěl. Na ČSFD má pouhých devět procent.
Během příprav došlo k zajímavému přeobsazení. Vondráčková původně měla být princeznou, nakonec však skončila jako kuchtička Trdlo. Hlavní roli převzala Jasmína Houf, která se přitom účastnila konkurzu na dvorní dámu.
Zvuk jako z garáže
Diváci vytýkají především zvukové zpracování. Dialogům podle nich často není rozumět. Scénář pak pokulhává na všechny strany. Postavy se teleportují po zámku, mizí bez vysvětlení a dělají věci, které nedávají smysl. Příběh působí jako slepený z náhodných scének bez jasné linie.
„Pohádka je zneuctěním geniálního spisovatele Hanse Christiana Andersena. Do očí bijící nesourodý výběr kostýmů, tragické herecké pitvoření, ozvučení kolísavé a zvukař na pěst. Jediné co pochválím, jsou okouzlující kresby prsty a dlaní do písku,“ píše jeden z rozčílených diváků.
Adamcová sama sebe obsadila do role hraběnky a podle kritiků to byla chyba. Její výkon označují za nejslabší ze všech. Naopak Pavel Kříž si vysloužil chválu.
Animace jako protilék
Jedinou věc chválí snad všichni. Jsou jí animace pískem od Alexe Dowise, které vypadají úžasně a kontrastují se zbytek filmu. „Marně přemýšlím, jestli už jsem něco takového kdy viděl. Něco tak po všech stránkách mizerného by nezpatlala dohromady ani Evička, a to ji beru jako nejhorší současnou českou režisérku. Tohle je ale tak nesourodé a nahodilé, až to vytváří novou dimenzi filmového vnímání,“ shrnuje další kritik.
Škoda jen, že tyto malované pasáže zabírají zlomek stopáže a spíše zdůrazňují, jak slabý je zbytek díla.
Od nadějí ke zklamání
Natáčelo se hlavně na zámku Líšno, trochu také v Kroměříži. Rozpočet zřejmě nebyl moc velký, úsporná řešení jsou podle recenzí vidět na každém kroku. Bizarním detailem je, že na zámku visí portrét Václava Havla s Dagmar Havlovou, i když se děj odehrává za francouzské revoluce. Takové přehlédnutí jen dokládá, jak chaotický celý projekt je. Kostýmy Adamcové připomínají podle kritiků spíš župany nebo jednoduše nepovedené hábity.
Tahle pohádka bude sloužit jako varovný příklad toho, co se stane, když se podcení příprava a chybí profesionalita. Film najdete na Netflixu nebo Prima+. Otázkou tak zůstává, jak Princezna na hrášku zapůsobí na vás.
Zdroje: csfd.cz, nafilmu.cz, extra.cz