Pořad na Primě trhá v roce 2025 rekordy sledovanosti. Diváci šílí a mluví o Oscarovi pro Vojtěcha Kotka
V televizní branži existuje nepsané pravidlo, že pokračování jen málokdy překoná originál. Kouzlo nového vyprchá, divák už ví, co čekat, a čísla sledovanosti mají tendenci spíše pozvolna klesat. Jenže každé pravidlo má svou výjimku, která ho potvrzuje. Česká televizní scéna právě jednu zažila, kroutí nad ní hlavou i zkušení analytici.
Bývá zvykem, že když se něco povede poprvé, očekávání jsou napodruhé vyšponovaná až k prasknutí. A s velkým očekáváním často přichází i velké zklamání. Divák je tvor náročný, nenechá se opít rohlíkem a velmi rychle pozná, když se vaří z vody. Úspěch pilotní řady jakéhokoliv pořadu je často přisuzován momentu překvapení. Nikdo nezná pravidla a všechno je takové neokoukané. Udržet si úroveň i v momentě, kdy už všichni vědí, o co jde, je skutečně náročné i pro profesionály.

Když se Městečko Palermo zvrhne v psychothriller
Řeč je samozřejmě o reality show Zrádci, která na podzim ovládla nejen televizní obrazovky, ale také online prostor. Pokud jste poslední měsíce nežili v jeskyni, pravděpodobně jste zaznamenali, že se na hradě Křivoklát děly věci, které nemají v české zábavě obdoby. Druhá řada této psychologické hry, kterou vysílala televize Prima a její streamovací služba Prima+, se stala absolutní hvězdou podzimu. Podle čísel si navíc druhou sérii na platformě Prima+ pustilo o zhruba 19 % více uživatelů než tu první a údaj o počtu přehrání je ještě zajímavější. Tam nárůst činil neuvěřitelných 70 %. Od začátku září až do konce listopadu neexistoval na platformě sledovanější pořad. Taková čísla předčila i očekávání samotného režiséra.
Diváci jsou samozřejmě nadšení a z každé strany zaznívají jen pozitivní recenze. Na diskusi k pořadu na Facebooku se dokonce několik fanoušků shodlo na tom, že Vojtěch Kotek za roli dostane na 100 % Oscara. To s největší pravděpodobností není možné, ale s jeho vynikajícím výkonem rozhodně souhlasíme.
Casting, který předčil očekávání
Proč zrovna formát, který vychází z notoricky známé táborové hry „Městečko Palermo usíná“, tak silně přitahuje publikum? Odpověď musíme hledat především v lidech. Režisér Markus Krug a jeho tým totiž pochopili, že v téhle hře nejde ani tak o kulisy, byť křivoklátské zdi a sychravé počasí dělají své, jako spíš o psychologii davu. Zatímco v první řadě se diváci teprve učili chápat, o co kráčí, druhá řada se zaměřila na casting, který byl prostě a jednoduše geniální.
Geniální lhářka z řad policie
Největší hvězdou, a nakonec i vítězkou celé show, se stala žena, do které by to na začátku řekl málokdo. Mia. Pod tímto nevinným jménem a falešnou identitou ezoterické jogínky se skrývala Věra Kirchnerová, vrchní komisařka české policie, která v reálném životě vyšetřuje ty nejzávažnější trestné činy páchané na dětech. Žena, jejíž denní chleba je odhalování zla a jednání s psychopaty, se rozhodla vstoupit do hry jako ten největší padouch, jako Zrádce.
Její cesta soutěží byla mistrovskou ukázkou manipulace. Mia dokázala balancovat na hraně, lhát do očí lidem, kteří jí bezmezně věřili, a postupně odstraňovat jednoho soupeře za druhým. Do finále se probojovala jako jediný Zrádce mezi Věrnými. U posledního ohně, kde se rozhodovalo o všem, nastal moment, na který se bude dlouho vzpomínat. Věrní, v čele s hudebníkem Marcellem, se nechali uchlácholit a uvěřili. Mia si odnesla výhru přesahující milion korun, kterou, jak sama uvedla, plánuje investovat do rodiny.
Její motivace přitom nebyla jen finanční. Do hry šla s poselstvím, které je možná děsivější než samotná show. Chtěla demonstrovat, jak snadné je manipulovat s lidmi, a to nejen s dětmi, ale i s dospělými. A to se jí povedlo beze zbytku.

Sociální sítě v plamenech a faktor Kotek
Úspěch druhé řady se ale neměřil jen u televizních obrazovek. Zrádci doslova zapálili sociální sítě. Čísla, která televize Prima zveřejnila, jsou ohromující. Více než 143 milionů shlédnutí příspěvků na Instagramu, desítky milionů na Facebooku a obrovský zásah na TikToku, kde si videa žila vlastním životem. Vznikly dokonce skupiny s tisíci členy, kteří rozebírali každou epizodu a každou strategickou chybu.
Nedílnou součástí úspěchu je i postava moderátora. Vojtěch Kotek se pro tuto roli narodil. Není to ten klasický, sterilní moderátor v obleku. Jeho pojetí hradního pána, který si v jednu chvíli libuje v morbidním humoru a v druhou chvíli empaticky glosuje zoufalství soutěžících, dává pořadu unikátní tvář. Kotek si bere to nejlepší ze zahraničních předloh a míchá z toho postavu, která je jedinečná, ale zároveň uvěřitelná.
Nedělní finále trhalo rekordy
Závěrečná epizoda byla pro televizi Prima triumfem. V cílové skupině 15–40 let sledovalo finále téměř 38 % diváků, kteří v tu dobu seděli u televize. Zrádci se stali nejsledovanějším pořadem celého podzimu 2025 v této komerčně důležité skupině. To jsou výsledky, které se v dnešní roztříštěné mediální krajině vidí jen zřídka.
Dá se říct, že česká verze se vyrovnala, a v některých aspektech možná i předčila, své zahraniční vzory. Hudba, střih, vizuální stránka, to všechno působilo světově.
Zrádci nekončí, Křivoklát čeká na další oběti
Po takovém úspěchu by byl hřích nepokračovat. Televize prakticky okamžitě oznámila přípravy třetí řady, která se má natáčet na jaře 2026, opět v osvědčených kulisách hradu Křivoklát. Castingové formuláře jsou otevřené a dá se očekávat, že po tom, co předvedla Mia, bude nával zájemců enormní. Každý si bude chtít zkusit, jestli by dokázal lhát tak přesvědčivě, nebo jestli by naopak dokázal odhalit vlka v rouše beránčím.
Zdroje: novinky.cz, idnes.cz, mediaguru.cz
