Řítí se na nás průšvih ze slovenské Markízy. Brzy to může zasáhnout i české diváky
Sledování televize dnes vypadá úplně jinak než před deseti lety. Kdo má chuť na nějaký film nebo seriál, jednoduše si ho najde v archivu a pustí si jej, kdykoliv si umane. A když přijdou reklamy, jedním kliknutím je jednoduše přeskočí a jede dál.
Tahle výsada ale brzy může skončit. Ze Slovenska totiž přichází zpráva, která rozhodně nepotěší nikoho, kdo má rád pohodlné večerní sledování bez otravných reklamních vsuvek. Slovenská Markíza udělala krok, který diváky rozhodně nenadchl. A protože patří do stejné skupiny jako česká Nova, je docela možné, že podobné nepříjemnosti dorazí brzy i k nám.

Slovenská televize zasadila divákům ránu
Od půlky května platí na Slovensku nová pravidla, která rozhodně nejsou divácky přívětivá. Televize Markíza totiž zakázala přeskakování reklam v internetové televizi. Možná to nezní nějak důležitě, ale ve skutečnosti jde o docela zásadní změnu. Když si večer budete chtít pustit včerejší díl oblíbeného seriálu, dříve bylo možné reklamy během vteřiny přetočit a za chvilku už jste se dívali na vybraný seriál.
Teď ale budete muset snést celé tři minuty nabídek na pojištění nebo třeba prací gel. Podle šéfa Markízy Petra Gažíka jde o nutný krok. Jeho televize prý potřebuje peníze z reklamy, aby mohla produkovat pořady, které se divákům líbí. A když si každý přeskočí reklamní bloky, inzerenti už nechtějí tak aktivně platit.
Co se změnilo pro diváky?
Pravidla, která Markíza zavedla, jsou poměrně promyšlená a pro diváky nepříjemná. Pustíte-li si pořad z archivu po skončení živého vysílání, musíte vydržet první tři minuty každého reklamního bloku. Pak teprve můžete pokračovat. Stejné pravidlo platí i pro nahrané pořady, které si pustíte později.
Nejhorší je ale sledování s časovým zpožděním. Pokud se pořad ještě vysílá naživo, ale vy jste ho začali později, reklamní bloky prostě přeskočit nejdou, a to vůbec. U běžného filmu s několika reklamními přestávkami to znamená navíc minimálně čtvrt hodiny čistého času stráveného reklamami. Místo hodinového sledování si tak divák musí vyhradit značně více času.

Prima byla první, kdo to zkusil
Slovenská Markíza ale není průkopník. Česká Prima podobný pokus provedla už v roce 2022 a způsobila tím pořádný poprask. Tehdejší šéf Primy Marek Singer přiznal, že televize kvůli přeskakování reklam ročně tratila až 300 milionů korun. Což opět byly peníze, které pak chyběly na výrobu nových pořadů.
Prima nicméně nabídla kompromis, někteří poskytovatelé internetové televize mohli zavést placenou službu pro přeskakování reklam. Ale ne všichni to udělali a část diváků si musela na nová pravidla zvyknout.
Nova může být další na řadě
Česká Nova zatím svým divákům přeskakování reklam nechává. Ale nemusí to být nadlouho. Generální ředitel Daniel Grunt už dříve naznačil, že televize o podobném kroku uvažuje. Mluvčí Novy Barbora Dlabáčková to komentuje tak, že televize prý možnost zákazu přeskakování dlouhodobě zvažuje a sleduje, jak to funguje jinde.
Vzhledem k tomu, že Nova a Markíza patří do stejné skupiny CME, by bylo divné, kdyby česká televize nešla ve stopách své slovenské verze. Spíš je otázka, kdy to udělá, než jestli to udělá.
Co k tomu televize vedlo?
Důvod je prostý, kdysi lidé usedali k obrazovkám v konkrétní čas, dnes si asi tři čtvrtiny domácností pořady pouští z archivů, kdy se jim to hodí. A to je pro komerční televize problém. Inzerenti totiž platí za to, že jejich reklamu uvidí určitý počet lidí. Když si ale většina z nich reklamy přeskočí, televize nemůže splnit, co slíbila, a tratí na tom.
Bez peněz z reklamy pak televize nemohou platit výrobu vlastních seriálů, zábavných pořadů nebo zpravodajství. A kvalitní pořady zkrátka něco stojí. Podobná omezení už platí v Belgii, Švýcarsku nebo na streamovacích platformách. I Netflix nebo Amazon Prime mají tarify s nepřeskočitelnými reklamami.
Zdroje: mediar.cz, filmtoro.cz, mediaguru.cz