Kdysi na ní děda brázdil mezi kravíny a JZD. Dnes stojí 1 milion korun. Máte ji ještě?
Staré půdy či garáže občas skrývají předměty, které stojí za to prozkoumat. Občas můžete narazit na cenné kusy, které mají hodnotu vyšší než jeden průměrný roční starobní důchod.
Staré garáže často ukrývají nádherné a cenné poklady. Ty se na burzách či v bazarech starožitností prodávají i za několik set tisíc korun. Nejinak je tomu i u starých automobilů či motocyklů. Pokud nějaký takový kousek vlastníte, možná budete překvapeni, za jakou cenu jej můžete prodat.
Populární značkou motocyklů vyráběných v Československu byla značka Jawa. Ta se v minulosti stala natolik populární, že v roce 1993 dokonce vyšel stejnojmenný singl Věry Špinarové Bílá Jawa 250. I když měla písnička romantický nádech a zpěvačka si v ní stěžovala na zlomené srdce, v hlavní roli se objevila populární motorka. Ta byla v songu z chromu a bílé barvy.
Motocykly Jawa neinspirovali pouze skladatele českých písní. Natočilo se také několik československých filmů, ve kterých se tento motocykl objevil. Například ve filmu Hoří, má panenko se na Jawě proháněli dobrovolní hasiči. Proč byly motorky značky Jawa tolik populární?

Dostupná cena i vysoká kvalita
Dovoz zboží v socialismu byl velmi komplikovaný. Zákazník si nemohl příliš vybírat, co za zboží se na prodejny dostane. A tak byla Jawa jednou z mála dostupných značek vyráběných v Československu. Zároveň se jednalo o poměrně levný a na údržbu velmi jednoduchý motocykl. Ten byl také mechanicky spolehlivý. Obecně s ním tak jeho uživatelé byli velmi spokojeni.
Jawa své fungování začala již v roce 1929. Za jejím založením stál český vynálezce a podnikatel František Janeček. Ten spojil síly s Němcem Wandererem. Odtud také pochází název značky jako spojení první slabiky příjmení obou dvou zakladatelů.
Výrobce si musel dát pozor na cenu
V polovině minulého století byly velmi populárními modely například Jawa 250 nebo 559. Ty byly natolik úspěšné, že mohly snadno konkurovat i zahraničním značkám. Postupem času se také začaly jednotlivé modely motorek vyvážet do zahraničí. A to do více než sta zemí světa. Jawa si popularitu vydobyla například v Latinské Americe, Indii nebo i v mnoha afrických zemích.
Úplně prvním vyrobeným modelem byla nepříliš populární Jawa 500 OHV. Ta sice byla stejně jako další modely velmi kvalitní, problém byl ale ve vysoké ceně. Motorku si tak nemohli běžní smrtelníci dovolit. Postupně ji vyměnili další, nyní již levnější modely. Firma se ze svých neúspěchů poučila. A tak již v roce 1932 začala vyrábět cenově dostupný motocykl Jawa 175 Villiers. Ten byl prodáván pod sloganem „Lidový motocykl za lidovou cenu“.

V současné době jsou staré modely dobrou investicí
Pokud máte rádi luxus a kvalitu, zaplatit můžete i 1 200 000 Kč. Investice do takové motorky se rozhodně vyplatí. Budete-li o stroj pečovat, jeho cena bude s časem stoupat. Může tak jít o výhodnou investici.
Nedávný prodejce motorky JAWA 500 OHV se nechal slyšet, že jeho dědeček ji koupil před téměř 100 lety za 8 000 Kčs a dnes ji prodal za rovný 1 milion korun.