Televizní trh je zákeřný. Po zániku více než 10 stanic má potíže další oblíbená česká televize
V letošním roce se v televizním průmyslu kácí les. Z vysílání už zmizely desítky televizních stanic a další pomalu přibývají. Běžné televizní vysílání už není pro diváky tak zajímavé a nejvíce to odnášejí malé televizní stanice. Teď se do problémů dostává další televize, která možná překvapí.
S přílivem streamovacích platforem se na klasické vysílání dívá stále méně diváků.
Některé mění název, jiné končí nadobro
Televize se předhánějí v tom, kdo více zaujme diváky. Proto, když si zalistujete v seznamu stanic, v polovině už přestanete počítat. Možná díky tomu často ani nezaregistrujete, že některé televize ze seznamu prostě zmizely. Nemluvíme o změně značky nebo novém logu, ale o definitivním konci stanice. Za tuto televizní zkázu může nízká sledovanost, nižší příjmy z reklamy, a naopak vyšší náklady. Tuhle kombinaci malé stanice prostě nezvládnou.
Seznam těch, které skončily, obsahuje regionální televize, ale i mezinárodní značky. To ukazuje na to, že lineární vysílání ztrácí diváky. Největší rozdíl byl zaznamenán o letních prázdninách, kde sledovanost streamovacích platforem přesáhla běžné vysílání. To má samozřejmě vliv na reklamy. Ty se stále častěji přesouvají mimo televizní program, což snižuje příjmy.

Hudebními stanicemi to začalo a regionálními to končí
Mezi nejznámějšími televizními stanicemi, které skončily byly tematické hudební kanály MTV. Důvod je prostý. Hudební videoklipy se přesunuly převážně na YouTube a sociální sítě a provoz hudebních kanálů už není výdělečný. Podobně jsou na tom regionální stanice, které nedokážou platit distribuci.
Menší kanály nemají velkou nabídku vlastních pořadů, tudíž spoléhají na archiv nebo licence. To ale znamená, že televize musí platit vysoké distribuční poplatky. Ty se samozřejmě v čase zvyšují a pro malé televize je to náročné.
Velcí hráči na trhu investují do vysílání více peněz a pro malé nezbývá místo.
„Tržní prostředí zůstává náročné, s poklesem příjmů z televizní reklamy na našich klíčových trzích a zrychleným přechodem od lineární televize k streamování,“ dodává šéf mezinárodní televize.
Kdo je na řadě tentokrát
V České republice se aktuálně mluví o televizi OK TV. Ta v průběhu své existence už několikrát přerušila vysílání a její návrat se neustále odsouval. Objevily se spekulace o finančních problémech, ale šlo i o výpadky v distribuci. Ukazuje to jen na to, že bez stabilních příjmů z reklamy a vlastního programu je vysílání pro malou televizi neudržitelné.
Netýká se to ale jen České republiky. V zahraničí také spousta tematických kanálů skončila, protože je nahradily sociální sítě a streamovací platformy. Jakmile není dostatek obsahu a zisků z reklam, sledovanost klesá a televize neprofituje.
Zajímavosti, které možná nevíte
Je zde několik zajímavostí, které možná nevíte. Některé stanice končí sice v běžném vysílání, ale přesouvají se na tzv. FAST kanály, které jsou podporovány pouze reklamními spoty. Některé přechází plně na Youtube a na jiné online platformy.
Další zajímavostí je i to, že regionální televize mají většinou malé, ale věrné publikum, které si rádo najde. Problém je ale v tom, že velcí operátoři často nechtějí přebírat malé regionální stanice.

Pro diváky to znamená méně kanálů, což je pro někoho pozitivní a pro někoho negativní zpráva. S příchodem streamovacích platforem se televizní trh pročistí, protože nároky jsou větší, než malé televize dokážou zvládnout.
Některé stanice zmizí napořád, jiné se jen stěhují
Pokud máte nějakou oblíbenou lokální televizní stanici, je možné že se jí to také dotkne. Je ale také možné, že i když zmizí z televize, neznamená to úplný konec. Některé stanice pokračují ve vysílání online. Je ale dost pravděpodobné, že podobný osud potká postupně všechny malé televizní stanice.
Zdroj: mediaguru.cz, reuters.com, broadbandtvnews.com
