Hitchock hadr. Tenhle český horor je pro Američany děsivější než park u Hlaváku ve 2 ráno
I když Česko nepatří k hororovému národu, občas se tvůrcům filmů podaří vytvořit snímek, který stojí za povšimnutí. Před pár lety se to podařilo i jedné slovenské tvůrkyni. Ta připravila horor, ze kterého by šel mráz po zádech i samotnému Hitchcockovi.
Češi jsou milovníky pohádek. Možná i proto je pro ně tvorba hororových seriálů či filmů téměř zapovězena. Česká kinematografie primárně není známá horory, i tak se ale objevilo několik výraznějších děl, která stojí za zmínku. V roce 1969 to začalo natočením psychologického dramatického hororu Spalovač mrtvol. V něm si hlavní roli šíleného pana Kopfrkingla zahrál Rudolf Hrušínský.
Až o mnoho let později, v roce 2015, došlo k natočení hororu v takzvaném found footage stylu. Za jeho tvorbou stál režisér Petr Jákl. Trojice filmařů se ve filmu vydala na Ukrajinu s tím, že chtějí natočit unikátní dokument o kanibalismu. Vše se ale nakonec zvrhlo víc, než hlavní postavy očekávali.
Hitchcock hororům dominoval
Mistrem hororu byl v minulém století snad nejslavnější režisér tohoto žánru Alfred Hitchcock. Přezdívalo se mu „Mistr napětí“ nebo „Král thrilleru“ a na kontě měl desítky hororových snímků. Jedním z nejslavnějších hororů vůbec, který je znám především kvůli dramatické scéně ve sprše, byl snímek Psycho. Proslavil ho ale také film Vertigo či horor Ptáci, kde musí lidé čelit nečekanému a nebezpečnému útoku těchto opeřených zvířat.

Když se řekne horor, většina z nás si vybaví právě jméno Alfreda Hitchococka. Ten měl talent na tvorbu dramatických scén, ze kterých divákům leze mráz po zádech. Mnoho českých a slovenských diváků tvrdí, že horor Světlonoc je jednoznačně snímkem, který by zaujmul i tohoto úspěšného tvůrce.
Světlonoc zaujme tajuplnou čarodějnou atmosférou
Když v roce 2022 spatřilo světlo světa česko-slovenské hororové drama Světlonoc, asi nikdo netušil, o jak úspěšný snímek se bude jednat. Přestože v Česku natáčení hororů není příliš populární, tento koprodukční snímek je poměrně úspěšný.
Tento horor není pouze o klasických lekacích scénách, na které jsme u tohoto žánru zvyklí. Režisérka Tereza Nvotová tak, jak již bývá jejím zvykem, spojuje témata ženské identity, společenského odsuzování a traumatu. Film odehrávající se v jedné odlehlé horské vesnici ve Velké Fatře vypráví příběh mladé Šarloty. Ta se po tragickém dětství, kdy ji navíc místní z její rodné vsi považují za mrtvou, vrací zpět do vesnice. Protože o ní kolují různé historky a vzpomínky, podle domorodců se kolem ní pohybují temné síly. Šarlota bydlí v chalupě, která kdysi patřila čarodějnici. Snaží se zde přijít na to, jaké dětství skutečně prožila. Rozplétá své vzpomínky a porovnává je se skutečnými fakty. Možná tak odhalí i to, jak zemřely její matka a sestra.

Film přináší otevřený pohled na čarodějnictví a také ženskou sílu. Někteří jej přirovnávají k filmu od Roberta Eggerse The Witch. Jiní diváci zase tvrdí, že je tento snímek hodný pozornosti každého z nás. Milovníky hororu zaujme především psychologické napětí, strach plynoucí z izolace, hraní si s realitou i nekonvenční způsob vyprávění. Jak jednou řekl sám Hitchcock „Napětí je, když víš, že je pod stolem bomba, ale nikdo o ní nemluví.“. Právě na této myšlence je ve filmu Světlonoc postaven nejeden záběr.
Zdroje: Csfd.cz, iDnes.cz, respekt.cz