Ani Farma Česko, ani Jumanji. Tohle byl nejsledovanější pořad úterního večera. Dívali jste se taky?
Kdo by čekal, že v televizním souboji plném známých titulů nakonec zvítězí český seriál, který sází na běžný život místo okázalých dramat? Přesně to se ale stalo v úterý večer. Zatímco ostatní kanály vsadily na jistoty, vítězem se stal domácí seriál na televizi Nova. A to s naprostým přehledem.
Divácky velmi oblíbený seriál smetl všechny favority.
Domácí idyla porazila akci
Televizní úterý 1. července nabídlo opravdu silné obsazení. Diváci si mohli vybrat mezi napínavým zahraničním filmem plným dobrodružství, dlouhodobě oblíbeným pořadem z venkovského prostředí a také českým seriálem, který se pomalu, ale jistě zapsal do srdcí tisíců lidí. Nakonec však zvítězil ten, od kterého to mnozí možná nečekali právě onen zmíněný seriál, který odvysílal svůj poslední díl.
Podle oficiálních dat si finále seriálu nenechalo ujít 902 tisíc diváků starších 15 let, čímž si zajistilo první místo mezi všemi pořady vysílanými v prime time. Tato čísla překonala všechny ostatní pořady večera, a to jak z pohledu celkového zásahu, tak i podílu na trhu.

Seriál, který se dostal pod kůži
Jedna rodina není žádná velkolepá produkce s nákladnými kulisami ani superhvězdami. Co ji ale činí výjimečnou, je schopnost vyprávět příběhy obyčejných lidí s neobyčejnou silou. Seriál mapuje spletité rodinné vztahy ve složené rodině, kde se mísí děti z různých předchozích vztahů, nevlastní rodiče i prarodiče.
Každý díl tak nabízel samostatné prostředí české domácnosti, někdy humorný, jindy dojemný, ale vždycky blízký. Diváci ocenili především autentičnost, realistické situace a neidealizované postavy. Scénář se nebál poukázat na náročné momenty soužití, konflikty mezi generacemi, ani na problémy dětí z rozpadlých manželství.
Britská profesorka mediálních studií Sonia Livingstone, známá svým výzkumem divácké pospolitosti a identifikace s televizními postavami, ve své práci zdůrazňuje, že:
„Lidé udržují pocit sebe sama v prostředí komunikace plném významů, které nevytvořili… sledují seriály proto, že v nich nacházejí části své identity a emocionálního dopadu“.
Emotivní rozloučení
Závěrečný díl Jedné rodiny nebyl pouhou tečkou za příběhem. Tvůrci do něj vložili maximum emocí, dojemných momentů i symboliky, která rezonovala s diváky dlouho po závěrečných titulcích. Na sociálních sítích se okamžitě objevily stovky reakcí, od nostalgických vzpomínek až po výrazy vděčnosti.
„Konečně něco, co člověku připomene, že v tom není sám,“ píše jedna z divaček na oficiální facebookové stránce seriálu.
„Plakala jsem. Děkuju, že jste natočili něco tak opravdového,“ dodává další komentář, který nasbíral desítky lajků.
Televize Nova zatím neuvedla, zda chystá pokračování v podobě spin-offu nebo navazující série. Nicméně otevřený konec a pozitivní ohlas ze strany diváků by k tomu mohly motivovat. Spekulace o návratu některých postav nebo tematickém pokračování se tak pomalu rozbíhají.
Kromě emotivní zpětné vazby vzešly ze zákulisí i zábavné momenty, které dodaly natáčení Jedné rodiny na autentičnosti. Například pouťová scéna patřící k poslednímu dílu vznikala tři dny a vyžádala si přítomnost více než stovky komparzistů a odborný dohled pyrotechniků, aby vše proběhlo bezpečně a uvěřitelně.

A pak je tu byt Tejkalů. Herečka Zuzana Vejvodová sama divákům prozradila, že některé rekvizity schované ve skříni nebyly jen dekorací, ale patřily štábu, a viditelné drobné opotřebení nábytku dokreslovalo dojem opravdového domova.
Jedna z nejpamátnějších perliček ale přišla od Kláry Issové, když se při romantické scéně audio záběry natáčely opakovaně, protože atmosféru narušoval okolní hluk. Jedná se o namlouvání scén, které nejsou vidět, ale pouze slyšet.
Překvapivě jasné vítězství
Z pohledu televizních dat se úterní večer jednoznačně nesl v duchu Jedné rodiny. Konkurence přitom nebyla vůbec slabá. Na jiných stanicích se objevily nejen oblíbené zahraniční filmy s vysokou sledovaností, ale i pořady s pravidelným diváckým základem.
Například akční film Jumanji: Další level, který měl potenciál přitáhnout mladší publikum, získal slabších 7,47 % podílu v kategorii 15+ a 11,19 % v 15–54. To je znatelně méně než Jedna rodina, která se pohybovala zhruba o 12 až 13 procentních bodů výše.
Návrat ke kořenům
Trend, který naznačuje úspěch Jedné rodiny, není jen českým specifikem. Podle zprávy European Audiovisual Observatory roste v posledních letech obliba národních dramatických produkcí napříč Evropou. Diváci upřednostňují příběhy, které jsou jim kulturně blízké, oproti anonymním americkým velkoprodukcím.
To potvrzuje i nedávný report, který poukazuje na změnu v chování publika. Pandemie, inflace a zrychlený životní styl vedly k tomu, že lidé více hledají emocionální zakotvení, a právě to jim nabízí tuzemské seriály.
Co bude dál?
Úspěch Jedné rodiny může být impulsem pro ostatní producenty a televize. Je zřejmé, že poptávka po domácích příbězích a autentických vztahových dramatech je silná. Zda se podaří tento úspěch zopakovat s jiným formátem, ukáže čas.
Z hlediska celkové sledovanosti večera se však Jedna rodina stala absolutním leaderem. V éře přebujelého obsahu je schopnost zaujmout diváka lidskostí a emocemi možná tím největším vítězstvím.