Tuhle českou pohádku celý svět nenávidí. Češi ji ale svým dětem pouští každý den místo Večerníčka
V loňském roce dorazila do českých kin pohádka, která dokázala vyděsit kritiky víc než kterýkoliv horor. Recenzenti ji označili za filmařskou katastrofu, zatímco děti u ní tleskáním a křikem oslavují skvělý příběh. A režisérka si dokonce v závěrečných titulcích připsala třináct různých funkcí najednou.
Hlavní hrdinka nese okázalé jméno Agnès de Sully de Montana Bleue, ale pod francouzským označením se skrývá obyčejná česká Anežka. Když ve Francii vypukne revoluce, musí mladá žena rychle zmizet ze země. Domů do Čech se vydává pěšky s pouhou adresou.

Na českém zámku potkává syna místního hraběte a – jak jinak – okamžitě se do sebe zamilují. Jenže hraběcí matka takový nápad neschvaluje. Mladé dívce nevěří a připraví jí test. Pod vrstvu matrací schová malý hrášek a čeká, jestli se princeznině citlivé pokožce povede ho během noci objevit.
Tvůrci příběh natáčeli především na zámku Líšno a částečně v Kroměříži. Lucie Vondráčková měla původně hrát princeznu, ale nakonec skončila v roli kuchařky jménem Trdlo. Hlavní postavu tak získala teprve jednadvacetiletá Jasmína Houf, která přitom na konkurz přišla kvůli vedlejší roli dvorní dámy.
Pískem kreslené zázraky
Nejchválenější částí celého snímku zůstávají animované úseky vytvořené kreslením do písku. Tyto pasáže vypadají skutečně působivě a často vysvětlují děj srozumitelněji než samotní herci. Objevují se hlavně na začátku filmu, později už jen občas.
Za celým projektem stojí Martina Adamcová, která používá umělecký pseudonym Tina Adams. Tahle žena žije od devadesátých let v Kanadě, tudíž pohádka vznikla jako česko-kanadská koprodukce. V závěrečných titulcích se její jméno mihne hned několikrát. Uvedená je tu například jako režisérka, producentka nebo scenáristka.

Adamcová už dříve natočila kontroverzní romanci „The Perfect Kiss“, takže má s rozčilováním kritiků bohaté zkušenosti. Kanadští producenti z Telefilmu Canada podle jejích slov nadšeně vítali možnost natáčet poprvé na českých hradech a zámcích.
Herectví jako na školním představení
Nejvíc výtek mířilo na výkony před kamerou. Kritici popisovali většinu hereckých výkonů jako amatérské a bolestivé na sledování. Pavel Kříž v roli hraběte si vysloužil alespoň částečnou milost, ostatní takové štěstí neměli. Jeden divák se v recenzi svěřil takto: „Po patnácti minutách nedramatického táhání jsem to vzdal úplně.“ Jiný dodal: „Jediné, co režisérce uznávám, je krásná princezna.“
K hereckým nedostatkům se přidaly i technické problémy. Zvuk někdy úplně zmizel, jindy naopak přehlušil dialogy, takže divák nerozuměl třetině rozhovoru.
Film je tak špatný, až z něj nemůžeme odtrhnout oči
Navzdory drtivé kritice si pohádka našla své příznivce. Část publika ji bere jako nechtěně vtipnou podívanou, kdy se smějí momentům, které tvůrci mysleli naprosto vážně. Zatímco odborníci rozdávali nejhorší možná hodnocení, běžní diváci našli alespoň něco pozitivního, především mladou představitelku a pískové animace.
„Dobrý nápad střídání animace s hranými pasážemi, také propojení českých a francouzských reálií. Škoda jen, že nejlepší nápad neznamená automaticky dobrý výsledek,“ poznamenala jedna recenzentka.
Netflix uvádí nejkontroverznější pohádku roku
Snímek se jmenuje „Princezna na hrášku“ a do kin dorazil třicátého května 2024. Záhy putoval na Netflix, kde pokračuje ve sbírání kontroverzních názorů. A sociální sítě se zaplnily komentáři bavící se nad nejabsurdnějšími scénami. Právě to přilákalo další zvědavce, kteří chtěli na vlastní oči vidět, jestli je pohádka opravdu tak hrozná.
Děti reagují překvapivě pozitivně. Líbí se jim pestré kostýmy, jednoduché vyprávění a několik vtipných momentů, které jim bohatě stačí k potěšení. Rodiče tak řeší dilema: pustit kvalitní, ale možná nudnější klasiku, nebo dát přednost tomuto snímku?
Zdroje: csfd.cz, iglanc.cz, nafilmu.cz