Učitel anonymně: Tenhle příklad jsme dali jen 2 žákům. Oba dnes pracují v NASA
Ačkoliv jsme malá země, rodí se tu pravidelně chytří lidé, kteří dokážou přicházet s velkými vynálezy. Právě na našem území vznikla genetika jako obor, technologie kontaktních čoček, kostkový cukr nebo třeba samotné slovo „robot“. Možná máme občas pocit, že dny největší slávy máme za sebou – opak je však pravdou. Stále se tu rodí talentovaní lidé, kteří svým intelektem reprezentují Českou republiku i v zahraničí.
Tým českých studentů se nedávno dostal na přední stránky titulků díky dosud nevídanému projektu. Ten slibuje řešení komplikovaného problému, který se dlouhodobě týká vesmírných družic obíhajících naši planetu. Skupina mladých lidí z Brna přišla s jednoduchým a elegantním řešením, které marně hledali i ti největší mozky světa. Díky tomu se jejich jména dostala až do zahraničí, kde si vybudovali pověst mladých géniů.
Geniální tým českých studentů
Projekt, o kterém dnes mluvíme, nese název LASAR a stojí za ním pětice českých středoškoláků z gymnázií v Brně, Plzni, Ústí nad Orlicí a Blansku. Společně tvoří LASAR team, přičemž LASAR je zkratkou pro Laser Satellite Recovery, tedy laserová obnova satelitů. Studenti se přihlásili do soutěže Conrad Challenge, která se pravidelně koná ve velitelství NASA v Houstonu.
Zakladatelka soutěže Nancy Conradová se nechala slyšet, že čeští studenti předvedli jednu z nejlepších prezentací, jaké kdy v rámci soutěže viděla. Český tým v tomto klání zvítězil ve dvou ze tří kategorií. Díky svému mimořádnému úspěchu si všichni členové týmu vysloužili stipendia na studium na amerických univerzitách.
Tým LASAR se ve své prezentaci zaměřil na problém nefunkčních družic, které obíhají na orbitě naší planety. Všechna tato zařízení dříve či později podléhají opotřebení nebo různým funkčním poruchám. Vzhledem k jejich obtížně přístupnému umístění je však oprava těchto družic mimořádně náročná.
V zahraničí jejich nápad oceňují
Čeští studenti však přišli s geniálním nápadem, jak tento problém vyřešit. U družic, které nefungují tak, jak mají, se jim podařilo najít metodu, jak je donutit k restartu. Řešení spočívá ve vyslání laserového paprsku na solární články družice. Ty se následně odpojí od baterií, které se začnou vybíjet. Software družice tento stav rozpozná jako signál k restartu – a zařízení se znovu spustí. Funkčnost družice se tím obnoví.
Při návrhu projektu se studenti rozhodli zaměřit na využití technologií, které jsou v České republice již dostupné. Právě u nás se nachází jedno z nejmodernějších laserových center na světě, stejně jako továrny vyrábějící kapacitory pro samohybná vozítka na Marsu. Díky zaměření na tuzemské technologie, s nimiž mají naši odborníci dlouhodobé zkušenosti, se studentům podařilo navrhnout řešení, které nevyžaduje žádné nedostupné nebo zahraniční komponenty.
Vyvinutý satelit LASARsat, vybavený řadou vědeckých přístrojů, byl vynesen na oběžnou dráhu raketou společnosti SpaceX v rámci sdílené mise programu Bandwagon. Jeho úkolem bude především ověřit funkčnost metody týmu LASAR a provádět experimenty s různými typy laserových paprsků.

Učitel anonymně
„Byla to spíš taková zkouška nadhledu a selského rozumu než běžný test,“ vzpomíná bývalý středoškolský učitel matematiky, který si kvůli své současné práci v akademii přál zůstat v anonymitě. Tehdy dal svým nejlepším studentům zdánlivě jednoduchý úkol. „Bylo fascinující sledovat, kdo se nenechá chytit na první dobrou,“ říká. Ten příklad prý od té doby používá jako lakmusový papírek geniality. A opravdu – všichni studenti, kteří ho tehdy správně vyřešili, dnes pracují ve špičkových vědeckých institucích včetně NASA.
Tady je zadání:
„Vlak vyjel z města A rychlostí 60 km/h. O hodinu později za ním vyjel z téhož místa vlak B, rychlostí 90 km/h. Za jak dlouho dohoní vlak B vlak A?“
Spousta lidí si začne zbrkle počítat a zamotá se do rovnic, nebo zapomene zohlednit náskok prvního vlaku. Správný přístup ale vyžaduje hlavně klid a logiku.
Řešení:
Vlak A má náskok 1 hodinu při rychlosti 60 km/h, tedy ujede 60 km.
Vlak B ho dohání rychlostí 90 km/h – 60 km/h = 30 km/h rozdíl.
Za jak dlouho dožene 60 km? 60 / 30 = 2 hodiny.
Vlak B dohoní vlak A za 2 hodiny od svého odjezdu.
Česká stopa ve vesmíru
Velkolepý český úspěch možná naznačuje budoucnost, jakou by mohla mít naše technicky zdatná mládež. Možná se jednoho dne skutečně dočkáme vlastního českého vesmírného programu. Přinejmenším však lze očekávat, že se česká jména budou objevovat stále častěji u zásadních vesmírných projektů. Jak se však tyto ambiciózní plány vyvinou, ukáže teprve čas.
Do té doby nám nezbývá než si českou stopu ve vesmíru alespoň představovat. Skvělou příležitostí k tomu nabízí film Kosmonaut z Čech, natočený v roce 2024. Toto psychologické drama, v němž hlavní roli ztvárnil Adam Sandler, vychází ze stejnojmenné knižní předlohy Jaroslava Kalfaře. Pojednává o českém kosmonautovi, který se ocitá v naprosté izolaci na vesmírné stanici. Oporou mu překvapivě není technologie, ale nečekaný přítel, jenž mu nastaví zrcadlo a pomáhá mu pochopit skutečný původ jeho osamělosti.