V Lidlu se teď prodává vychytávka, kterou by si do obýváku pořídil i Rumburak. Signál s ní chytnete i ze světa pohádek
V supermarketu Lidl se právě prodává kousek technologie, který na první pohled vypadá nevinně, avšak cenově lákavě. Navíc v sobě skrývá mnohem více, než byste čekali. Jakmile ho připojíte k elektřině a internetu, stanete se součástí velkého digitálního světa.
Vzpomínáte na čaroděje Rumburaka z oblíbeného pohádkového seriálu? Ten si chtěl pomocí kouzel podmanit celý svět. V případě této vychytávky to nebude celý svět, ale minimálně váš obývák ano. Kdybych nyní Rumburaka potkala na ulici a zeptala se ho, co by chtěl mít doma, tipla bych si, že by ukázal na výlohu Lidlu.

Tam se totiž právě prodává za necelé tři a půl tisíce kousek technologie, který určitě stojí za zmínku. Nutno podotknout, že Rumburakovým trikům jsme rozuměli, něco zmizelo, něco se objevilo, kdežto dnešní technologie jsou mnohem složitější a náročnější na pochopení.
Navíc když si koupíte televizi, abyste mohli večer v klidu sledovat své oblíbené seriály, napadlo vás někdy, že zatímco vy koukáte na obrazovku, stejně tak někdo kouká na vás? Nebo spíš na to, co děláte. Ale o tom až za chvíli.
Ještě v roce 2015 jsme se doma hádali, jestli budeme koukat na Novu nebo na Primu. Dneska se už nehádáme, každý si pustí, co chce. A v několika případech k tomu stačila televize za pár tisíc.
Od hlouposti k chytrosti je kratší cesta, než si myslíte
Kdyby mi někdo v roce 2015 řekl, že za deset let bude chytrá televize stát méně než dovolená u moře, vysmála bych se mu. Jenže přesně to se stalo. Technologie se zlevnily díky masové výrobě, výroba se přesunula do Asie.

A najednou máme za pár korun k dispozici televize, které umí všechno, stahovat aplikace, přehrávat Netflix, YouTube, spustit videohovory a dokonce i reagovat na hlasové povely. Čeští diváci si na tuto změnu zvykli překvapivě rychle. Podle loňských čísel z měření sledovanosti vlastní chytrý televizor skoro sedm z deseti domácností.
Proč ta televize stojí jen tři tisíce?
Teď si položme jednu zásadní otázku. Jak je možné, že televize plná moderních technologií stojí méně než slušná zimní bunda? Výrobci přece nejsou filantropové, kteří by nám chtěli jen tak darovat špičkovou elektroniku. Odpověď je prostá, vy nejste zákazník, vy jste zdroj příjmů. Moderní chytré televize totiž sbírají data o sto šest.
Sledují, na jaké pořady koukáte, jak dlouho u nich vydržíte, v kolik hodin si zapínáte televizi, které aplikace používáte nejčastěji, dokonce i to, jaká další zařízení máte doma připojená ke stejné síti. Všechno tohle pak slouží k tomu, aby vám mohli zobrazovat reklamy šité na míru.
Třeba Samsung, jeden z průkopníků chytrých televizí, to má i rozepsané ve svých podmínkách. K reklamnímu zacílení používá vaši IP adresu, seznam aplikací, údaje o tom, co máte připojeného k televizi. A samozřejmě historii všeho, co jste kdy sledovali. A tyto informace může sdílet s celými desítkami dalších společností.

Co z toho mají Nova, Prima a Česká televize?
Rozmach levných chytrých televizí není jen záležitost spotřebitelů. Je to revoluce, která mění celý televizní trh. A pro české stanice to má zajímavé důsledky, pozitivní i negativní zároveň. Na jednu stranu je skvělé, že díky dostupným chytrým televizím může mnohem více lidí sledovat online vysílání, archivy pořadů nebo videa na vyžádání.
Služby jako iVysílání České televize, Oneplay od TV Nova nebo Prima+ se díky tomu dostávají k mnohem širšímu publiku než dříve. Na druhou stranu to znamená, že klasické vysílání ztrácí na významu.
Právě v Lidlu se nyní prodává chytrá televize CHIQ Smart TV L32FM10V za 3 499 korun místo původních 6 499 korun. Co za tuto cenu dostanete? Úhlopříčku 32 palců, Full HD rozlišení 1920 x 1080 pixelů, LED-LCD displej s frekvencí 60 Hz, což je na filmy a seriály naprosto dostačující.
