Česko se má od 1. ledna připravit na velkou změnu: Televize vás už nespustí z očí. Ani v hospodě, ve vlaku, ani v tramvaji
Konec starého sledování televize je na spadnutí. Diváci se začnou od 1. ledna 2026 počítat všude – v tramvaji, u piva, na cestách. Nová a moderní éra sledování televize je blíž, než bychom čekali.
Pamatujete si tu dobu, kdy se rodina sešla večer v obýváku, zapnula televizi a společně ji sledovala? Ať už to byl zajímavý film, seriál nebo zkrátka to nejlepší možné z programu, který se zrovna vysílal, sešla se u něj celá rodina. Jenomže ty časy jsou už nenávratně pryč. Tedy, alespoň ve většině rodin.
Všechno je jinak, než bylo dřív
Dnes má každý svůj chytrý telefon a k tomu třeba také tablet nebo počítač. Televizory už nejsou jen v domácnostech, ale i v restauracích, hospodách nebo školách. Každý tak má možnost si pustit svůj oblíbený pořad prakticky kdekoli. Doba jde rychle kupředu a televize na to musí reagovat. A právě v lednu příštího roku přijde novinka, která změní pravidla hry.

Dříve to bylo poměrně jednoduché
Není tomu tak dávno, kdy platilo, že se sledovanost televize měřila jen v domácnostech. Funguje to tak, že vybraná skupina lidí má v obýváku malý přístroj, takzvaný peoplemeter, který zaznamenává, kdo se zrovna dívá, kdy a na jaký kanál a pořad. Tato skupina dnes čítá přibližně 1 900 domácností, které reprezentují celou populaci České republiky. U nás měření sledovanosti zajišťuje společnost Nielsen pro Asociaci televizních organizací, zkratkou ATO.
A jak přesně to fungovalo? Jednoduše. Každý člen domácnosti měl svůj ovladač, který, když použil, bylo jasné, že se dívá právě on. Pro televize bylo díky tomu poměrně jednoduché přesně zjistit, kolik lidí sledovalo daný pořad nebo reklamu.
Jak šel čas, lidé už nesledovali televizní vysílání pouze na televizi, ale i z chytrých zařízení, nebo si obsah začali přehrávat zpětně. Měření sledovanosti se muselo zpřesnit, a tak se začala měřit i digitální zařízení, jako jsou telefony, tablety nebo notebooky a stolní počítače.
Doba jde rychle dopředu. A my musíme reagovat
Ani přesto, že se do měření sledovanosti započítávají digitální zařízení, není ošetřeno ještě úplně všechno. Jak jsme již zmínili, televizi už dávno nesledujeme jen doma, ale například na chalupě, v tramvaji nebo také v hospodě při sportovních utkáních. Při Mistrovství světa v ledním hokeji se dokonce pořádalo vysílání zápasů na náměstích napříč Českem nebo byly vytvořeny speciální zóny pro fanoušky, kde se jich v čase zápasu sešla spousta.
S tím televize nepočítala, až doposud. Na takovou realitu bude měření sledovanosti nově reagovat, a to díky projektu s názvem ReDAM, který zachytí sledování televize i mimo domácnosti. A nejen to, projekt by měl zachytit i druh projekce nebo velikost obrazovky.

A co když nás budou sledovat?
Jak to celé bude fungovat? Pomocí speciální aplikace, která bude sbírat důležitá data z mikrofonu a aktuální polohy. O své soukromí se ale bát nemusíte. „Žádná data z mikrofonu, která by mohla vést k porušení soukromí respondenta, technologické řešení nepřenáší,” doplňuje Michal Jordan, jednatel ATO, pro mediaguru.cz. Kromě dat potřebných k určení měření nebude aplikace vyžadovat žádné přístupy k jiným datům ani aplikacím.
Získaná data jsou důležitými ukazateli
Možná vás napadá otázka: „K čemu to všechno vlastně je?” A odpověď je prostá. Měření sledovanosti není jen tak ledajaký ukazatel. Má totiž vliv na celý televizní trh. Díky výsledkům měření mohou jednotlivé televizní stanice zjistit sledovanost svých kanálů, ale i konkrétních pořadů. Měří se celková úspěšnost v jednotlivých skupinách, ale i celkově.
V neposlední řadě jde také o reklamu a investice. Měření sledovanosti tak není pouhým informativním číslem pro statistiky, ale i důležitým ukazatelem, který rozhoduje o tom, co se bude vysílat a co nakonec uvidíme na našich obrazovkách.