Za pouhých 18 dní se diváci v naší zemi složili na 1 miliardu korun. Pomohou tím rozvoji své nejoblíbenější české televize
V době, kdy se mediální prostředí proměňuje tak rychle jako letošní počasí, nezůstává televize už jen zdrojem zábavy, ale i strategickým hráčem na poli technologií a ekonomiky. Zatímco diváci sledují nové formáty, streamovací platformy a digitální inovace, někde v zákulisí se odehrávají zásadní rozhodnutí, která určují budoucnost televizních stanic.
Televize už dávno nevysílají jen pořady, ale stávají se i investičními subjekty a technologickými centry. A tohle všechno vyžaduje také nové způsoby financování. Investice do obsahu a nových technologií jsou moderním nástrojem k tomu, jak si udržet postavení na trhu i důvěru publika.
Už není jen kulturním médiem, ale také investičním fenoménem
Zároveň se v posledních letech ukazuje, že celoplošné televizní stanice, navzdory předpovědím o jejich úpadku, dokáží oslovit jak diváky, tak i investory. Vznikají nové modely financování, které propojují média s bankovními institucemi i soukromým kapitálem. Na tom všem je vidět, jak se mění úloha televize ve společnosti. Je to stále mediální platforma, ale zároveň i ekonomický systém.
Tentokrát se podíváme na konkrétní případ – a tím jsou dluhopisy TV Nova. Zjistíte, jak může televize využít důvěru veřejnosti: má-li určitou technologickou vizi, může s pomocí diváků získat finanční prostředky k tomu, aby posílila svou pozici v rychle se měnícím světě médií.
Miliarda za necelé 3 týdny
Televizi Nova se prostřednictvím dluhopisů, emitovaných přes Air Bank a PPF banku, podařilo získat během krátké doby rovnou miliardu korun. Tohoto objemu finančních prostředků se jí podařilo dosáhnout za necelé tři týdny. Tato první vlna dluhopisů TV Nova byla ukončena v pátek 17. října, ale pravděpodobně není poslední. Dluhopisy budou investorům vydány 31. října 2025 a splatné jsou k 31. říjnu 2029.

Generální ředitel Novy Daniel Grunt k této transakci uvedl: „Těší nás, že se nám podařilo umístit dluhopisy v požadovaném objemu. Potvrzuje to důvěru investorů v naši stabilitu. Získané prostředky využijeme na další obsahový a technologický rozvoj TV Nova, na digitální platformy a optimalizaci financování.“
Nova vydávala dluhopisy i v minulosti prostřednictvím mateřské společnosti CME. Například v roce 2010 vydala dluhopisy za 237 milionů dolarů.
Co jsou zač a proč by vás to vlastně mělo zajímat
Firemní dluhopis je způsob, jakým si firma půjčuje peníze od veřejnosti; tedy od vás investorů. Místo toho, aby si šla půjčit peníze do banky, vydá cenné papíry, nazývané dluhopisy a vy si je můžete koupit. Tím společnosti poskytnete určitý kapitál a ona se vám za to zaváže pravidelně vyplácet úrok. Po uplynutí doby splatnosti vám pak vrátí celou investovanou částku.
Jak to celé funguje v praxi a co z toho budete vy jako investoři mít
Koupíte si dluhopis kupříkladu za 10 tisíc korun a uzavřete se společností smlouvu. Na jejím základě budete dostávat sjednaný úrok a po vypršení smlouvy vám společnost investovanou částku vrátí. Proč to vlastně firmy dělají? Dluhopisy jim umožňují financovat nové projekty, rozvoj technologií, obsah nebo expanzi, a to bez nutnosti bankovních úvěrů. V případě TV Nova se tentokrát jednalo o investice do televizního obsahu, digitální platformy Oneplay a modernizaci provozu.

Vy jako investor budete mít z dluhopisu pravidelný výnos, který se obvykle vyplácí jednou ročně. Předem víte, kdy dostanete peníze zpět a kolik na této transakci vyděláte. Navíc v případě Novy investujete do známé značky, a nikoliv do žádného neznámého projektu. Koupit dluhopis u TV Nova bylo možné od 10 tisíc korun, návratnost jsou čtyři roky a úrok 5,4 procenta ročně. A že jste tuhle vlnu dluhopisů nestihli? Nevadí, ale nyní už o takové možností víte, a můžete se zapojit do další vlny, anebo třeba do koupě dluhopisů vydávaných státem nebo jinými společnostmi.
