Tenhle jednoduchý příklad dostal 99 % Čechů do prekérky: (4 + 6 × 2) ÷ (3 + 1) Máte na to?
Většina z nás má již svá středoškolská léta za sebou a tím pádem i složenou maturitní zkoušku. Jak se však doba vyvíjí a čas plyne, mezi lidmi se často šíří dojem, že dnešní znalosti žáků napříč předměty rapidně klesají. Často probíraným tématem v tomto ohledu je právě matematika, která se během letošních maturitních zkoušek stala skutečně kontroverzním tématem. Jak tuto situaci ale zlepšit?
Mezi lidmi se často šíří dojem, že současná generace (co se týče školních znalostí) pokulhává. V moderním světě existuje množství berliček, o které se člověk může opřít. Máme vyhledávací systémy, překladače a umělou inteligenci, která řadu úkonů dokáže vymyslet za nás. Člověk pak často nemá potřebu v hlavě nosit takové množství znalostí, protože spoléhá na to, že tyto nástroje jeho mezery vyplní. Ve školství se to však projevuje způsoby, o kterých se často diskutuje.
Klesají naše znalosti matematiky?
Mnoho lidí může mít pocit, že znalosti mladé generace v mnoha odvětvích s průběhem let stále klesají. Jedním z těchto odvětví, které je zároveň často diskutované, je právě obor matematiky. Od doby, kdy byla matematika jako maturitní předmět stanovená jako nepovinná, pak každoročně klesá počet žáků, který si jí jako maturitní předmět zvolí. A ti, co tak učiní, pak rok od roku vykazují horší výsledky.
Množství žáků, kteří si matematiku volí jako předmět pak klesá dlouhodobě, byť s občasnými výkyvy směrem nahoru. V roce 2022 si například matematiku jako maturitní předmět zvolilo jen asi 17 % všech českých žáků. Během loňského roku bylo číslo o něco vyšší, kdy si maturitu z matematiky vybralo něco přes 18 % žáků.
Dlouhodobý trend je však v tomto ohledu jednoznačný. Dle statistik Cermatu dříve z matematiky maturovalo i 40 % všech žáků. Oproti tomu současných přibližně 18 % je obrovský propad a situace se, jak se zdá, nadále ubírá stejným směrem. Současná forma maturity z matematiky, která budí vášně, tomu však nepřidává.

Maturita pořádně rozvířila vody
Letošní maturita z matematiky se pravděpodobně zapíše do dějin jako jedna z těch nejhorších. Dle žáků byly nároky neúměrně vysoké a někteří studenti byli během zkoušek stresem dokonce dohnáni k pláči. Letošní test z matematiky obsahoval řadu netradičních, záměrně komplikovaných a často nejednoznačných úloh, se kterými by si kde kdo nevěděl rady. Oproti tomu běžná témata, jako jsou například rovnice, se v tomto testu objevovala minimálně.
Proti současné podobě maturitní zkoušky z matematiky se pak žáci začali vymezovat, což vyústilo v založení petice o přezkoumání takto náročného přístupu ke studentům. Studenti si stěžovali na netypická zadání, která spíše zkoumala schopnost žáka „prokousat se textem“. Zkušenost to byla natolik rozšířená, že si petice nalezla velkou řádku podporovatelů. Počet podpisů se tak vyšplhal na sedm tisíc za pouhý jediný týden od data zkoušky.
Ministr školství Mikuláš Bek pak v reakci na vlnu odporu uvedl, že proběhne přezkoumání maturitního testu z matematiky. Dokonce nevyloučil ani možnost, že by se snížily nároky pro úspěšné složení testu. Ten má totiž za následek, že zkresluje data o znalostech matematiky mezi studenty. Mnozí z nich totiž skutečně tento předmět ovládají, ale měli problém projít samotným testem, který byl komplikovaný, nejednoznačný a obsahoval látku, která přesahuje středoškolské nároky.

Lze tuto situaci zlepšit?
Kromě přezkoumání maturitních testů z letošního roku Ministerstvem školství existují další možnosti, jak situaci v zemi zlepšit. Národní pedagogický institut například provádí studii, která se zaměřuje na současnou formu vzdělávání žáků, její efektivitu a aktuálnost. Studie sítě Eurydice se pak zaměřuje na to, jaké vzdělávací politiky zlepšují schopnosti studentů v oblastech nejen matematiky, ale také přírodních věd.
Kromě institucionalizovaných postupů však vznikají i občanské iniciativy, které se snaží situaci alespoň trochu řešit. Olomoučtí studenti například nabízejí bezplatné online doučování z matematiky. Toto pak probíhá skrze telefonní aplikaci Mattecoach. Financování české verze této aplikace od loňského roku zajišťuje právě Univerzita Palackého v Olomouci.
A jak jste na tom se svými znalostmi vy? Troufnete si na příklad (4 + 6 × 2) ÷ (3 + 1)? Pokud si zprvu nejste jistí, vzpomeňte si na klíčové postupy, které nám do hlavy vtloukali na střední škole. Násobení a dělení má přednost před sčítáním a odčítáním a jakmile to bude možné, je nutné odstranit závorky. Pokud budete postupovat správně, výsledkem bude číslo, které se objevuje někde mezi čísly 3 a 5.
zdroje: seznamzpravy.cz, npi.cz, novinky.cz