Tenhle film byl za komárů ostuda. Američané ho ale milují a nechápou, co nám na něm tak vadilo
V dobách totality se zde natáčelo množství kvalitních snímků s vysokou uměleckou hodnotou, pro které však vládnoucí garnitura mnohdy neměla pochopení. Spoustu z těchto kvalitních děl pak potkal nemilý osud takzvaných „trezorových snímků“, které režim jednoduše zakázal a na dlouhé desítky let odmítal vypouštět. Ať už z důvodu ostudy nebo mravnosti. Podobný osud téměř potkal vysoce umělecký film z dílny československého režiséra Jaromila Jireše.
Po nástupu normalizace se u nás umocnil trend zakazování kvalitních a uměleckých snímků a nahrazování jich za plytké, propagandistické břečky vznikající na objednávku režimu. Spousta talentovaných režiséru tak měla problém se získáním uznání ještě za svého života. Řada z těchto snímků je však natolik kvalitní, že v divácích rezonují i dnes. A neplatí to zdaleka jen pro tuzemské publikum. Snímky československé nové vlny se vyznačovaly tím, že oslovovaly diváky i v zahraničí.
Jeden ze zástupců nové vlny
Jaromil Jireš byl československý režisér a scénárista, který se narodil 10. prosince 1935 v Bratislavě. Svojí tvorbou se řadí mezi zástupce československé nové vlny, neboli filmařského směru, který je dodnes považován za jeden z těch nejzásadnějších, které tu kdy vznikly. Do nové vlny, která zažívala vrchol v šedesátých letech, řadíme takové klasiky, jako Spalovač mrtvol či Ostře sledované vlaky. Po boku těchto snímků se zařadilo i kontroverzní dílo Jaromila Jireše.
Mezi nejvýznamnější díla Jaromila Jireše patří například jeho podíl na povídkovém filmu Perličky na dně, natočeném na motivy povídky Bohumila Hrabala. Adaptace literárních děl byly častým pracovním postupem tohoto inovativního režiséra, kdy zpracoval například snímek Žert na motivy románu od Milana Kundery. Snímek, který však v tehdejším režimu vyvolal skutečnou kontroverzi, nesl název Valérie a týden divů, natočený v roce 1970.
Kontroverzní dílo plné symbolů
Valérie a týden divů z roku 1970 je snímek natočený na motivy „černého románu“ Vítězslava Nezvala z roku 1932. Jireš tento příběh převedl do podoby poetického hororu pro dospělé, kdy tento snímek se stal jedním z posledních „svobodných“ snímků v totalitním Československu. Velmi výraznou roli v rámci úspěchu filmu sehrála i scénáristka a kostýmní designérka Ester Krumbachová, stejně tak jako kamera Jana Čuříka a hudba Luboše Fišera.
Snímek je surrealistický poetický horor, který pracuje s realitou skrze optiku snu. Kauzalita a časová posloupnost tedy ve snímku neplatí a postavy libovolně mění svoji identitu. Protagonistkou příběhu je třináctiletá Valérie, která na podivný svět kolem sebe hledí očima zpola dospělými a zpola dětskými. Příběh jejího dospívání je ústředním motivem příběhu, který pracuje s tématy sexuality a bouření se proti institucím, jako je rodina a církev. Právě náboženské a sexuální motivy byly důvodem, proč snímek vyvolal vlnu nevole u představitelů vládnoucí vrstvy. Naštěstí však nedošlo k jeho zakázání a nová vlna dala světu další z výjimečných děl.

Film, který inspiroval i Tima Burtona
Kontroverzní film Jaromila Jireše se vymyká standartním charakteristikám obyčejných filmů. Fantastický příběh je nesený na křídlech „pokleslých“ erotických motivů, které jsou zároveň protkány nezvalovskými odkazy na „gotické romány“. Precizní kostýmní práce v kombinaci s barevnou kamerou, které jsou propojeny éterickou a tajuplnou hudbou – to všechno jsou vlivy, které se snoubí ve výjimečném díle a dávají vzniknout nezapomenutelnému filmovému zážitku.
Valérie a týden plný divů se zapsal i do srdcí zahraničních diváků jako kultovní snímek. Na internetu lze dodnes najít anglicko-jazyčné analýzy motivů tohoto snímku, což dokazuje, jak širokou škálu diváků snímek oslovil. Dokonce i známý americký režisér Tim Burton se nechal slyšet, že finále svého snímku Velká ryba z roku 2003 inspiroval právě vyvrcholením Jirešova uměleckého díla. Dodnes tak snímek patří mezi ty nejzásadnější, které zde kdy vznikly. Pokud tak máte náladu na nějakou trošku náročnější podívanou, rozhodně neváhejte a vyhraďte si pro tento jedinečný film nějaký víkendový večer.
zdroje: filmovyprehled.cz, csfd.cz, cs.wikipedia.org