Zdražování právě dorazilo i na televizní obrazovky: Češi budou muset sáhnout ještě hlouběji do kapsy a připlatit si
Éra levné zábavy se chýlí ke konci. Zatímco téměř polovina českých domácností už vlastní chytrou televizi, na kterou se večer dívá celá rodina, chystá se nepříjemné překvapení. Ceny porostou rychleji než inflace a diváci si za svůj oblíbený program připlatí víc, než čekali.
Dnes už každá druhá česká rodina vlastní chytrou televizi, na které mimo běžné televizní kanály naladíte také různé streamovací platformy nebo YouTube. Aplikace jako Netflix, Disney+ nebo české Oneplay se tak dostaly přímo na hlavní obrazovku, tedy na místo, které dřív ovládala jen klasická televize.

Včera vzácnost, dnes norma
V roce 2024 platilo za streamovací videopořady už 3,6 milionu Čechů, tedy čtyřikrát víc než před čtyřmi lety. Málokterý segment trhu dokázal v tak krátké době zečtyřnásobit svou zákaznickou základnu. Téměř polovina všech dospělých dnes pravidelně přispívá do kapes Netflixu, HBO či tuzemských platforem. V roce 2023 utratili Češi za Netflix, HBO a další platformy dohromady 7,6 miliardy korun. Před třemi lety to byla třetina.
Sledování streamovacích služeb už dávno není jen záležitostí teenagerů a mladých lidí. Tři čtvrtiny všech dospělých Čechů dnes sledují videa online, ať už jde o filmy, seriály nebo jen klipy na sociálních sítích. U mladších ročníků do 35 let je to prakticky stoprocentní záležitost.
Nejvíce peněz utrácejí za předplatné lidé mezi 25 a 34 lety. Tahle skupina už totiž má vlastní příjem, ale zároveň ještě neopustila návyky digitální generace. Pro ně je měsíční předplatné Netflixu stejně samozřejmé jako účet za elektřinu. Dokonce i mezi padesátníky dnes sleduje placené online pořady skoro polovina populace. U věkové kategorie 55 až 64 let je to stále ještě třetina lidí.

Neomezená data jako startovací čára
Masivní rozšíření streamování by však nebylo možné bez jedné zásadní věci, rychlého mobilního internetu v kapse. Již v roce 2023 vlastnilo chytrý telefon přes 80 procent dospělých Čechů a téměř tři miliony lidí měly neomezená data.
Pandemie sice uzavřela dveře kinům, ale streamovacím službám je otevřela dokořán. Návštěvnost českých kin spadla z 18,3 milionu na 13,3 milionu vstupenek ročně a dodnes se nevrátila na předcovidovou úroveň. A co víc, vypadá to, že už se ani nevrátí.
Proč také, když se během lockdownů počet uživatelů placených služeb ztrojnásobil. Miliony lidí poprvé vyzkoušely Netflix, HBO nebo Disney+ a zalíbilo se jim to. Zjistili, že nemusí platit za premiéru v kině, nemusí sedět mezi cizími lidmi a můžou si od sledování odskočit, kdykoliv chtějí. A pohodlí je v dnešní době pro mnohé z nás opravdu důležité.
Hudební průmysl na tom není o moc lépe
S hudbou se to stalo stejně, jenom dříve. Kdy naposledy jste si koupili cédéčko? Přesně. V roce 2005 se jich prodaly tři miliony, pak to šlo rapidně dolů. Dneska si lidé pouští hudbu ze Spotify a podobných služeb, které tvoří 98 procent digitálního trhu. Vydavatelé na tom ročně vydělají 800 milionů, zatímco fyzický prodej cédéček a vinylů jim přinese sotva čtvrtinu.
Placenou hudbu si v Česku pouští 1,4 milionu lidí, oproti 400 tisícům před čtyřmi lety. Spotify Premium, Apple Music nebo YouTube bez reklam se staly standardem pro téměř každého, kdo dojíždí do práce nebo sportuje. Nejochotněji výdaje spojené s hudbou hradí opět osoby mezi 25 a 34 lety.
Investoři ztrácí trpělivost
Původní byznysový model streamovacích platforem byl neudržitelný. Společnosti investovaly miliardy do obsahu, nabízely ho za pár korun měsíčně a doufaly, že to někdy začne vynášet. Této době už ale odzvonilo. V Americe průměrná cena předplatného vyskočila za čtyři roky z 10 na více než 16 dolarů. Zdražování probíhá tempem 12,6 procenta ročně. A protože trh je už skoro přesycený, není kam růst jinam než cenově nahoru.
Češi si budou muset sáhnout hlouběji do peněženky. Streamovací služby přestaly být levnou alternativou ke klasické televizi. A protože je téměř polovina z nás sleduje přímo na chytré televizi doma v obýváku, změna pravidel dopadne na každého, kdo si večer rád pustí oblíbenou sérii.
