Netflix znovu přilévá olej do ohně. Servíruje v Česku další změnu, která vám zhořkne v puse
Všichni známe ten pocit, když si po dlouhém dni sedneme k televizi nebo počítači, celí natěšení, že si pustíme rozkoukaný seriál, ale po zapnutí naší oblíbené streamovací platformy zjistíme, že je něco jinak. Domovská obrazovka je přeházená, barvy jsou jiné a my si nejsme jistí, jestli jsme omylem nespustili jinou aplikaci. Když po chvíli zjistíme, že to tak není a naše zaběhnuté rituály nám narušila vizuální aktualizace, dokáže nás to pěkně rozladit!
Změny v rozhraní na nejrůznějších platformách nejsou žádná novinka. Skoro všechny velké streamovací platformy si už minimálně jednou prošli zásadní vizuální změnou, ze kterých byli diváci zmatení a hledali své oblíbené položky nebo přicházeli na to, jak spustit rozehraný film tam, kde skončil. Netýká se to ale jen online služeb, které nám poskytují filmy a seriály – vzpomeňme si na zásadní změnu designu Youtube, kterou uživatelé přijali v lepším případě vlažně, v horším stížnostmi a peticemi za návrat k původní verzi. A pamatujete na ikonické proměny Facebooku? Ty se dotkly snad každého a z různých koutů sociální sítě se ozývalo, že přece není třeba měnit to, co skvěle fungovalo.

„Proč to měníte, když to fungovalo?!“
Lidé mají tendenci lpět na známém. Uživatelská rozhraní nejsou totiž jen nástrojem k ovládání dané aplikace, ale po čase se stanou součástí každodenní rutiny a stability. Náš mozek si totiž zapamatuje, a hlavně zautomatizuje kde co je a ve chvíli, kdy se to náhle změní, reaguje zmateně a podrážděně. Změna uživatelského rozhraní je trochu jako přestavba bytu. Ze začátku nemůžete nic najít, připadá vám, jako když jste u cizích lidí, a ne u sebe doma, ale po čase si zvyknete a možná dokonce uznáte, že je to takhle lepší.
Velká část dnešních redesignů cílí na minimalismus a přehlednost. Rovněž se snaží zjednodušovat přístup k často vyhledávaným položkám. To by nám teoreticky mělo usnadnit práci a zkrátit čas vyhledávání a navigování v aplikaci. Na druhou stranu nám nový vzhled nemusí vůbec vyhovovat a bude pro nás o to těžší si na něj zvyknout.

Změna přichází, pojďme se připravit
S novou podobou své domovské obrazovky přichází Netflix. Změna má poskytnout, dle slov šéfky produktového oddělení, zjednodušení ovládání, větší přehlednost a více personalizovaný zážitek. Doporučovací algoritmus by měl nově lépe reagovat na aktuální náladu a preference uživatele. Nový design bude i lépe odpovídat rozmanitosti nabídky, kterou platforma disponuje a zároveň bude klást důraz na to nejzajímavější z plejády filmů a seriálů.
Změny v uživatelském rozhraní nejsou jen estetickou designovou záležitostí, ale odráží technologický vývoj a snahy s ním držet krok, být IN a moderní. Platformy jako Netflix, YouTube nebo Spotify neustále analyzují, co lidé chtějí, jak se pohybují v aplikacích, co je zdržuje a co naopak přitahuje. A i když to zvenčí často vypadá jako bezdůvodné měnění dobře fungující zajetých věcí, za těmito rozhodnutími stojí pevné důvody a týmy odborníku na design a statistiky chování uživatelů.
A je pravda, že většina lidí má k novinkám zpočátku odpor. Jenže právě tyto drobné otřesy nás drží ve střehu. Nutí znovu se zorientovat, zpochybnit automatismy, přemýšlet a nezlenivět. A někdy, když první vlna odporu opadne, zjistíme, že to nové je vlastně rychlejší, přehlednější a přizpůsobenější našim aktuálním potřebám. A nakonec to s těmi změnami v aplikacích vlastně funguje stejně jako se změnami v životě, protože i když změna často bolí, pořád je to cesta vpřed. A když se zvládneme adaptovat na změny životní, nějaký redesign streamovací aplikace nás nemůže rozhodit.