Buď ho milujete, nebo nenávidíte: Tenhle film rozdělil Československo napůl
Třicátá léta patřila v československém filmu ke zlatému věku úsměvných komedií s krásnými charismatickými herci. V ateliérech Barrandov a dalších studiích vznikala řada titulů, které měly bavit publikum a zároveň reflektovat společenské trendy. Humor této éry se často zakládal na rozkošných nedorozuměních a jednoduchém scénáři, který sloužil i jako únik od stále tíživější mezinárodní situace na konci třicátých let.
V tomto období vzniknul i film, který měl být další jistotou v řadě obdobných snímků té doby. Jenže nakonec sklidil nejen obdiv a ovace, ale také kritiku, a to hlavně na herecký výkon hlavní herečky. Buď ho milujete, nebo nenávidíte, protože tenhle film rozdělil Československo napůl a diváci jsou dodnes v šoku, jak zaznívá v recenzích.
O čem film je
Centrem vyprávění je velkostatkář Orlický, který po třech nevydařených manželstvích úplně zavře na ženy. Jeho nově nabitý přístup platí i pro jeho synovce Ríšu, kterého podezřívá ze scházení se s dívkami. Proto přivede na statek nového potenciálního dědice, Ádu Bártů, tanečníka a zpěváka, kterého si vyhlédl v novinách. Ukáže se však, že Áda je ve skutečnosti dívka, Ada Bártů, která vystupuje v pánském převleku. Ada se postupně zamiluje do Ríši a potom co Ríša zjistí, že se jedná o dívku, její lásku opětuje.
Film Holka nebo kluk zaujal svou neotřelou zápletkou a ženskou postavou v převleku. Režisér Slavínský se nebál skloubit pěvecká čísla s kvalitním obsazením, což nepochybně ocenilo publikum, které v té době nejspíš toužilo po lehkém úniku z předválečné reality.

Populární motiv
Motiv převlečené identity, ženy vydávající se za muže a naopak, patří k osvědčeným dramatickým i komediálním prostředkům ve filmové i divadelní historii. Využívá napětí mezi tím, co postavy skutečně jsou, a tím, za koho se vydávají, což často generuje humorné situace. Tento motiv má kořeny už v shakespearovských hrách, jako je například Večer tříkrálový. V českém prostředí se převlekový motiv uplatnil právě ve filmech jako Holka nebo kluk nebo ze světové scény Někdo to rád horké, kde se hlavní mužské postavy převlečou za ženy, aby se ukryly před mafií.
Rozporuplné reakce
Představitelka Ady byla hvězdou už dřív, debutovala v roce 1932 a brzy zářila ve filmech jako Nezlobte dědečka, Ať žije nebožtík nebo Velbloud uchem jehly. Ve všech filmech od začátku své kariéry naprosto excelovala a svým umem i krásou si rychle získala srdce diváků.
Adina Mandlová byla proslulá tím, že dokázala uchopit ženskou roli s výrazným šarmem a roztomilostí, ať už jako tanečnice, zpěvačka, nebo jen tak obyčejně v lehké komedii. A zatímco několik kritiků oceňuje ve snímku její energii a odvahu ve střídaní rolí, část dodnes diváků reaguje smíšeně. V hodnocení na Československé filmové databázi získal snímek 67 % a hojně se zde objevují komentáře na to, že její herecký projev je přehnaný a ve své roli spíš přehrává než, že by byla důvěryhodná. I přes to získal film ve své době ocenění Ankety deníku Večer a Adina obhájila svůj titul nejoblíbenější české filmové herečky toho roku.

Závěr a doporučení
Holka nebo kluk je zajímavým počinem českého filmového humoru předchozího století, směsicí zpěvu, převlekové komedie a obvyklých mezilidských zmatků. Ať už Mandlovu berete jako ikonickou tvář herectví té doby nebo její výkon hodnotíte s kritickou přísností, film nabízí unikátní pohled na rozmanitost tehdejší české kinematografie a to, jak se mistři herectví byli schopni přizpůsobit specifickým rolím.
Zdroje: csfd.cz, filmovyprehled.cz, cs.wikipedia.org