Nemáte doma tenhle chleba? Je vzácný a stojí 580 tisíc. Takhle ho poznáte dřív, než stihne ztvrdnout
Někdy se aukce stane víc divadlem než obchodem. Výsledné částky dosahují statisíců a předmět dražby přitom nemá prakticky žádnou hodnotu. A právě tohle na nich fascinuje sběratele i širokou veřejnost. Aukce probíhají výhradně online, sledují je lidé z celého světa a nabízené předměty bývají tak bizarní, že je až s podivem, kolik jsou za ně někteří ochotni zaplatit.
Na internetu už se dražila i menší americká města jako celek (např. Bridgeville v Kalifornii), ale i zub Winstona Churchilla, pavučina v zavařovačce nebo popel zesnulého spisovatele. V jednom případě se dokonce objevila aukce s názvem „duch v lahvi“, kde prodávající varoval kupujícího, že nenese odpovědnost za možné následky vypuštění obsahu. A zájemci se opravdu hlásili.

V podobném duchu se prodávaly také neviditelné obrazy, zrcadla „zaručeně s duchem“ nebo plastová židle, na které měl kdysi sedět slavný rapper. Přestože šlo často o zjevné žerty či nápadité kousky pro pobavení veřejnosti, mnohé z nich dosáhly částek, které by běžný člověk nikdy za daný předmět nezaplatil.
Celebrity, věci a iluze
Fanoušci slavných osobností kupují v aukcích nejen jejich oblečení nebo osobní předměty, ale i zcela absurdní artefakty. V minulosti se například prodal zbytek rozkousané žvýkačky Britney Spears, posmrkaný kapesník od Scarlett Johansson, nebo sklenice vzduchu z koncertu Kanyeho Westa.
Nechyběly ani kousky pizzy ze zákulisí talkshow, které někdo údajně sebral z talíře celebrity, nebo vlas nalezený na čepici herce z Hvězdných válek. Tyto předměty bývají často prezentovány s certifikátem pravosti – nebo alespoň s příběhem, který zní tak divoce, že ho média ráda převezmou.
Kámen z cesty nebo mýdlový oblak?
Další kategorií jsou předměty, které získaly hodnotu jen proto, že je někdo prohlásil za „výjimečné“. Například kámen, který si někdo odnesl z místa, kudy prošla Lady Gaga, nebo oblak pěny z vany Justina Biebera. Tyto případy ukazují, že i bez hodnoty lze v digitální době vytvořit iluzi unikátnosti.
Podobně se v aukci objevila i láhev s dešťovou vodou z koncertu známé kapely nebo pytlík vzduchu zachycený na premiéře populárního filmu. I když není možné ověřit jejich autenticitu, zájemci byli ochotni zaplatit nemalé částky jen za pocit, že vlastní kousek jedinečné události.
Hranice humoru a reality
Část těchto aukcí má ironický nebo úmyslně naaranžovaný podtext. Lidem nejde o samotnou věc, ale o příběh, který vyvolá reakci. Například kuřecí nugeta ve tvaru postavičky z Among Us byla vydražena za neuvěřitelných 100 tisíc dolarů. Prodejce později přiznal, že nečekal vůbec nic, ale vtip se chytil.
Další muž vydražil plechovku s nápisem „absolutní prázdno“. Doslova plechovou krabičku bez obsahu. Kupující přesto zaplatil několik tisíc dolarů, údajně jako podporu autorovi nápadu. Takové aukce často fungují jako experimenty nebo žerty, které mají upozornit na absurditu hodnoty v digitální době.

Nakousnutý sendvič za statisíce
Na podobném principu vznikla i slavná aukce, která se zapsala do historie. Žena z Floridy si připravila obyčejný sýrový toast a po zakousnutí zjistila, že se na jeho povrchu objevila podivná kresba. Tvrdila, že jde o obličej Panny Marie. Sendvič uchovávala doma řadu let a poté ho dala do online aukce. V roce 2004 se prodal za neuvěřitelných 580 tisíc korun. Kupcem byla online kasinová společnost, která chtěla aukcí přilákat pozornost. A povedlo se.
Sendvič byl prý uchováván tak, že byl zabalený v měkké vatě uvnitř krabičky a prý nikdy nezačal plesnivět. Tento detail přispěl k jeho legendě a stal se jednou z ikon bizarních internetových aukcí.
Zároveň se stal varováním, že co jeden vyhodí, jiný může koupit za desítky tisíc. Stačí trochu odvahy, příběh a dobrá fotka. Anebo tvář Panny Marie vykousnutá do toastu.