Největší zmatenec Československa: Vypadal, jako by spadl z višně, ale národ ho miloval víc než prince z pohádky
Někteří herci se se svou rolí dokážou natolik ztotožnit, že se jí jednoduše stanou. Pokud je pak jejich fanoušek potká na ulici, mnohdy se diví, že herec oblíbené postavě vlastně vůbec neodpovídá. O to složitější to je, když někdo hraje postavu prostoduchou a jednoduchou. Přesně to byl případ jednoho muže, který byl nejznámějším československým prosťáčkem.
Někteří herci dokážou se svojí postavou splynout natolik, že to závěrem působí, jako by jí opravdu byli. Občas pak musí čelit překvapeným výrazům, když jejich okolí zjistí, že jsou to zcela normální lidé. To byl příběh jednoho maďarského herce, který v kultovním filmu ztvárnil toho nejznámějšího prosťáčka československých obrazovek.
Původně měl jeho život vypadat jinak
János Bán je maďarský herec, který se narodil 4. října roku 1955 v Rábu. V našich končinách vešel ve známost jako legendární závozník Otík z filmu Vesničko má, středisková. Ačkoliv svoji roli v tomto snímku ztvárnil naprosto bezchybně, zprvu se jeho život ubíral zcela jiným směrem a nic nenasvědčovalo tomu, že se stane hercem.
Od dětství se rád věnoval sportu a zajímaly ho technické obory. Vystudoval střední chemickou průmyslovou školu, kde zároveň figuroval i jako člen basketbalového týmu. V určitém bodě jeho života však přišel zásadní zlom a Bán se rozhodl nastoupit ke studiu herectví na Vysokou školu dramatických umění v Budapešti.
Po jejím absolvování působil mezi lety 1975 až 1983 v maďarských divadlech, kde se chopil množství nejrůznějších rolí. Jeho filmový debut přišel v roce 1979 ve filmu Každou středu, psychologickém dramatu, kde ztvárnil muže hledajícího svojí životní cestu. Toto téma se pro něj nakonec stalo i osobním.

Byl to prosťáček jako vyšitý
V určitém bodě svého života si János Bán sáhl na samotné dno. Stalo se tak v momentu, kdy se staral o dvě malé děti a vybral veškeré své úspory, aby je mohl zajistit. V souvislosti s ožehavými osobními tématy ho však situace přemohla a herec žil několik měsíců na ulici. Nakonec se mu však podařilo opět se postavit na nohy a vrátit se ke hraní, díky čemuž nadešel moment, který mu změnil život.
Československý režisér Jiří Menzel si Jánose Bána všiml během divadelního představení v Praze, kde maďarský herec ztvárnil roli vesnického prosťáčka. Menzel v té době hledal herce, kterého by obsadil do svého chystaného snímku Vesničko má, středisková a János Bán mu okamžitě padl do oka jako ta perfektní volba. Menzel se totiž s Jánosem Bánem znal již od natáčení filmu Každou středu a pamatoval si ho i z řady divadelních her.
Režisér měl tedy pocit, že role, kterou napsal, byla tomuto muži šitá téměř na míru. János Bán navíc k postavě přistoupil velmi svědomitě a trávil čas sledováním mentálně zaostalých dětí, ze kterých čerpal inspiraci. Výrazný Otíkův předkus byl navíc jeho vlastní nápad a nechal si tak zhotovit speciální protézu, kterou má schovanou dodnes.

Stal se ústředním motivem známého příběhu
Snímek Vesničko má, středisková spatřil světlo světa v roce 1985. Příběh, který se odehrával v prostředí socialistického zemědělství, je dodnes nesmrtelnou klasikou, ke které se rádi vracíme znovu a znovu. Ve filmu se objevuje celá řada špičkových československých herců, jako například Marián Labuda starší, Rudolf Hrušínský starší, mladší i nejmladší či Libuše Šafránková.
Spolu s Mariánem Labudou se však János Bán stal ústředním motivem celého snímku. Dvojice, připomínající známá dua z klasických grotesek, se okamžitě zapsala do srdcí československých diváků. Jakmile někdo vyslovil jméno filmu, okamžitě se všem vybavili tito dva skvělí herci v prostředí JZD.
Vesničko má, středisková tak dodnes zůstává kultovním snímkem a to z velké části i díky přístupu Jánose Bána. Ten totiž uchopil svoji postavu skutečně svědomitě a vtisknul jí osobnost, kterou by jí dal jen málokterý herec. Film navíc nakopl jeho kariéru a tím mu takříkajíc změnil život.
zdroje: csfd.cz, cs.wikipedia.org, medium.seznam.cz