Aktovka, kterou nosila půlka Česka. Dnes ji prodáte za majlant a je z ní malý poklad
Nosila ji půlka republiky a přežila víc než jen jedno pololetí. Pevná, těžká, nezničitelná, školní aktovka ze 70. a 80. let byla symbolem nezničitelnosti testované generacemi školáků. Dnes slaví návrat jako stylový retro doplněk i sběratelský klenot.
Co na ní bylo tak mimořádného a jak rozpoznáme v dnešní záplavě produktů tu pravou?
Hlavně odolnost
Jedna přihrádka na sešity, druhá na svačinu, uvnitř často dřevěná výztuž, zvenku pevná koženka nebo hovězí useň. Aktovka, která dnes připomíná spíše zavazadlo z filmů o Panu Tau než školní brašnu, bývala neodmyslitelnou součástí výbavy každého „normalizačního“ školáka. S typickými kovovými přezkami, madlem a dvěma nastavitelnými popruhy doprovázívala mnohé z nás minimálně po celý první stupeň základní školy.

Aktovka musela vydržet roky, často se dědila mezi sourozenci nebo se po pečlivém očištění uskladňovala pro další generace. Výrobci proto sázeli na odolnost, ale nezapomínali ani na estetiku. Některé aktovky byly zdobeny kreslenými motivy či nálepkami s obrázky, jiné měly barevné výšivky či elegantní pruhy.
Výrobci, značky, tradice
Za ikonickými československými aktovkami stály konkrétní značky a výrobní řady státních podniků. Patřila mezi ně například firma Kazeto Holešov, známá nejen školními aktovkami, ale i roztomilými papírovými kufříky (dodnes populárními) a boxy na výkresy. Dále Sněžka Náchod, která se později zaměřila i na koženou galanterii a cestovní zavazadla. Opomenout nelze ani Zbrojovku Brno, resp. její výrobní divizi specializovanou na kožené výrobky.
Aktovky těchto značek byly označovány razítkem, malým štítkem nebo vyraženým logem uvnitř. Odlišovaly je specifické konstrukční znaky, podle nichž dokážou dnešní sběratelé určit jejich výrobce i rok výroby.
Smyslová krajina dětství
Holčičí aktovky bývaly nejčastěji červené, růžové či vínové, někdy i s květinovým dekorem nebo postavičkami z večerníčků. Kluci nosili aktovky tmavě hnědé, modré, černé nebo zelené, často s motivy vlaků, aut nebo sportovních klubů. Pamětníci si mohou vybavit i zmíněná tvrdá plastová madla, přezky, které po čase začaly vrzat, a typický zvuk jejich zacvaknutí či pádu aktovky na zem. I ono „žuchnutí“ spoluvytvářelo zvukovou krajinu socialistického dětství.
Aktovka sloužila samozřejmě hlavně k transportu školní výbavičky, nosila písanky, slabikáře či penály. Ale také svačiny zabalené v ubrousku, v zimě někdy i mandarinku, v létě první rozmáčené sněženky či pampelišky. To vše zanechávalo na vnitřních stěnách méně či více znatelné stopy, vizuální i čichové. I ony spoluvytvářely smyslovou krajinu socialistického dětství.
Konec jedné éry
S příchodem 90. let začaly aktovky mizet ze škol i obchodů. Nahradily je měkčí batohy, čím dál tím barevnější a stále častěji již anatomicky tvarované. Výrobci klasických školních aktovek čelili propadu poptávky a postupně omezovali či ukončovali jejich výrobu. Z některých podniků se staly moderní výrobny cestovních kufrů (například Kazeto), jiné zanikly úplně.
Postupně se měnil i vkus a požadavky dětí. Nové generace školáků zatoužily po stylových batozích s motivy Pokémonů, graffiti nebo skate kultury. Co zůstalo, to často skončilo na půdách nebo ve sklepě.

Velký návrat
Od roku 2010 oživuje retro vlna zájem i o klasické aktovky. Objevují se specializované značky, které na původní styl navazují. Nové kousky stojí i několik tisíc korun a jejich spokojení majitelé je často nosí především jako módní doplněk. Na aukčních portálech se původní modely prodávají jako sběratelské artefakty za zhruba tři tisíce korun. Fotky brašen se hojně objevují i ve specializovaných retro facebookových skupinách.
Aktovka se stala symbolem vzpomínek nejen na školu, ale i na tehdejší společenské klima, v němž byl kladen důraz na výdrž, skromnost a funkčnost. Jinak to ani nešlo. Na nakupování stále nových věcí nebyly peníze. Současná moderní vlna slow fashion oproti konzumní fast fashion koresponduje s úsporným životním stylem, který byl za totality jediným možným.
Retro aktovka každopádně nezmizela, díky sběratelům, milovníkům retra i moderním designérům se opět ve velké parádě vrací. Už ne jako povinná výbava školáka, ale jako stylový doplněk s příběhem.