Z žumpy je zlaté dno: Za bolševika práce z nouze, dnes profese, která splatí hypotéku za 30 dní
Dělníci byli za socialismu vyzdvihování a díky tomu si vydělali spoustu peněz. Mýtus, kterému dodnes spousta lidí věří. Je sice pravda, že dělníci byli vyzdvihováni, avšak ne každý, kdo pracoval rukama, si vydělal hodně peněz.
Řemeslo bylo za socialismu zlaté dno ne proto, že by řemeslníci měli tak dobré mzdy. Mnozí z nich měli možnost dělat po práci melouchy, čímž si přišli na velmi dobré peníze. Avšak ne každý, kdo pracoval rukama, měl tu možnost.
Práce za trest
Vstupenkou k bohatým výdělkům a lepšímu životu byla za socialismu kromě některých řemesel i vysoká škola. Kdo se nechtěl učit, toho jeho rodiče často strašili s pracemi, které byly za trest. Mezi ně patřilo zametání ulic a další úklidové práce. Dalšími pracemi z nouze byla práce ošetřovatelek, pečovatelek a také jedna práce ve velmi náročném prostředí.
Všechny tyto práce měly jedno společné, nebyla možnost si u nich přilepšit k výplatě, která nebyla nic moc. Za socialismu bylo běžné dělat melouchy a odnášet si z práce domů různý materiál, například papír, tužky, různé součástky nebo suroviny. Kuchařky nosily z práce plné tašky surovin, které ušetřily při vaření. Podplácet vrátné bylo samozřejmostí.
Vydělá si více než někteří vysokoškoláci
Kdo by nechtěl mít jistotu dobrého výdělku! Takovou práci lze v současné době snadno najít. Dokonce není potřeba mít vzdělání. Firmy stále hledají lidi, kteří by ji vykonávali. Nabízejí mzdu, kterou nedostávají ani někteří vysokoškoláci. Přesto s touto prací mnozí lidé pohrdají, stejně jako s ní pohrdali v době socialismu.
Náročné prostředí
Práce, o které je řeč, je doménou mužů. Požadavkem k jejímu výkonu je kromě dobré fyzické kondice mít řidičský průkaz C+E, který opravňuje k řízení nákladních automobilů s návěsem s celkovou hmotností více než 3, 5 tuny. To, co odrazuje potenciální zájemce, je náročné pracovní prostředí.

Čich dostává pořádně zabrat
Jezdit s nádrží vybavenou výkonným čerpadlem a nasávat splašky znamená trávit celou pracovní dobu v nesnesitelném zápachu. Na vyvážení obsahu jímek, septiků a žump rozhodně není nic voňavého. Nejnáročnější je vyvážení jímek se zkvašenými zbytky jídel, nazývaných lapoly. Ty je totiž nutné nejprve nechat vyvětrat. Řidič fekálního vozu František Ulrich o tom hovoří: „Musím je nechat vyvětrat, vznikají tam plyny. Může to být nebezpečné.“
S plnou nádrží odpadu je nutné zajet k vypouštěcím místům, ve kterých bude odpad zlikvidován. Řidič zaparkuje u výpustné jímky se sítem a speciálním vrchlíkem, od kterého zasune hadici a vypustí odpad. Vypouštění je prý nutné kontrolovat kvůli možným usazeninám. Řidič Ulrich k tomu dodává: „Největší cucek dovedou udělat hadry nebo větší množství kalu. Když se zahltí, nechá se to vycucnout nebo vypustit. Pokud ani to nepomůže, musím hadici odpojit a vysypat. Samozřejmě ručně.“
Kdy se hodí maturita
K čištění kanalizací se používají různé metody, někdy je třeba odstranit nánosy z potrubí, frézovat. Je proto požadováno absolvovat středoškolské vzdělání v oboru montér vodovodů a kanalizací a obsluha vodárenských zařízení.

O zákazníky není nouze
Podnikáním v této činnosti si lze vydělat mnohem více peněz než jako zaměstnanec. Pokud se vám podaří rozběhnout firmu, která bude jezdit po více městech, můžete mít splacenou hypotéku i za 30 dní, protože odpadu vždy bude dostatek a o zakázky nebudete mít nouzi. Je však třeba počítat s vysokými počátečními provozními náklady. Koupě fekálního vozu není levná. V oboru podnikají dokonce i některé ženy. Jednou z nich je Veronika Viktorinová. Její rodiče vedou podnik, ona jezdí fekálním vozem.
Na nedostatek práce si rozhodně nemůže stěžovat, její diář je každý den plný. Vyjíždí po šesté hodině ranní a končí s prací dle potřeby. Kromě plánovaných cest jsou běžnou věcí případy, kdy je nutné okamžitě vyvézt obsah jímky, žumpy nebo septiku. Hodně lidí prý zajímá, proč zrovna řídí fekální vůz. Na to má jednoduchou odpověď: „Říkám jim, že je to práce jako každá jiná. Kdyby to nikdo nedělal, tak by ty septiky měli všichni plné.“
Zdroj: auto.cz, nsp.cz, idnes.cz