Do kopce ji děda vždycky tlačil a styděl se před celou vesnicí. Dnes jsem ji prodal za 700 000 Kč a ještě myslím, že mě oškubali
Když se mluví o jednom starém československý motocyklu, znalci okamžitě zbystří. Pro dnešní sběratele jde totiž o klenot s respektem a nostalgií, ale pro mého dědu byla jeho mašina v 50. letech spíš symbolem tvrdé dřiny než luxusu a koneckonců občas také příčinou, proč se musel potupně zvednout ze sedla a tlačit ji do prudkého kopce, zatímco si sousedé šeptali a smáli se.
Jawa 500 OHC patřila v době svého vzniku mezi to nejlepší, co se u nás vyrábělo. A lidé od ní tehdy hodně očekávali. Byla to motorka, na kterou se stály dlouhé fronty a která měla ohromit nejen domácí, ale i v zahraniční trh. Jenže bohužel první kusy měly potíže s motorem. V kopcích totiž tato mašina uměla ztratit dech a pokud jste nebyli zrovna na rovině, mohli jste se klidně ocitnout vedle stroje a pomáhat mu vlastní silou.
Na druhou stranu to ale byla kráska, která si uměla získat srdce, akorát vyžadovala trpělivost a pevné nervy. I když výrobce později tyto potíže odstranil, mezi lidmi se tahle zkušenost šířila dál a zůstávala jako obava i u dalších výrobních kusů.

Proč dnes stojí za milion?
Dnes je Jawa 500 OHC považována za jeden z nejcennějších československých motocyklů poválečné éry. Dochovalo se jen málo kusů, a proto je mezi sběrateli mimořádně žádaná. Na své kráse jí navíc přidává i elegantní vzhled s harmonickými proporcemi. A lesklými chromovanými prvky, který dokonale vystihuje zlatou éru motocyklů.
Přestože si nesla pověst stroje s počátečními technickými neduhy, časem se z ní stal symbol odvahy a inženýrského umu své doby. A dnes je vnímána jako vrchol domácí produkce padesátých let. Cenové rozpětí na dnešním trhu je opravdu široké, pohybuje se přibližně od 140 tisíc korun u běžně renovovaných kusů až po částky blížící se 900 tisícům korun u špičkově zachovalých exemplářů.
V aukcích, zejména těch zahraničních, se přitom dokonce objevují i výsledky přesahující milion korun. Proto může být reálné, že částka uvedená v titulku je pod současnou tržní hodnotou, zejména pokud by šlo o motocykl s prokazatelným původem, původními díly a pečlivou renovací.
Máte doma poklad?
Prvním vodítkem je shoda výrobních čísel rámu a motoru s údaji z původních továrních knih, které lze ověřit u výrobce, v archivu značky nebo u specializovaných klubů veteránů, která potvrzuje autenticitu stroje. Stejně důležité je, aby měl motocykl zachovalé originální díly, původní lak i chromované prvky. Protože právě tyto detaily výrazně zvyšují jeho hodnotu.
Velkou roli hraje také doložená historie stroje, jako jsou například staré faktury, dobové fotografie a informace o předchozích majitelích, které dokážou přidat na ceně i prestiži. Pokud se ovšem nechystáte tento skvost prodat, je potřeba ho udržovat v suchu, chránit před vlhkostí a přímým sluncem. Čas od času ho krátce projet, aby se motor rozhýbal a mazivo se dostalo do všech částí. A v neposlední řadě mu dopřát odborný servis, aby si svou hodnotu uchoval i do budoucna.

Historie a zajímavosti
Model 500 OHC byl inspirován závodními stroji a od počátku se s ním počítalo i pro sportovní nasazení. Objevil se na řadě domácích i zahraničních závodů, kde sice ne vždy vítězil, ale rozhodně upoutal pozornost svým vzhledem a zvukem dvouválce. Měl také několik konstrukčních verzí, které se lišily drobnými detaily na motoru, rámu a kapotáži. Tyto rozdíly dnes sběratelé pečlivě sledují, protože některé varianty jsou vzácnější než jiné.
Tato Jawa se objevila i v dobových filmech a seriálech, často v roli stroje policistů nebo odvážných hrdinů. Její výrazná silueta a charakteristický zvuk jí zaručily místo nejen v garážích sběratelů, ale i v československé kinematografii. Kdo má to štěstí ji vlastnit, drží v rukou stroj, který spojuje technickou krásu, vzácnost a příběh celé jedné éry. Ať už ji máte v garáži jako ozdobu, nebo ji občas vyvezete na projížďku, vždy na sebe strhne pozornost a připomene, že některé legendy nestárnou.