Kvíz, který zvládnou jen naši dědové a babičky. Mladí u toho vypadají, jako by četli tajné šifry FBI
Kvízy jsou oblíbenou formou zábavy celých generací. Řeší je všichni – od školáků po seniory. Jsou to pro nás takové malé výzvy, které rádi překonáváme. Prověřují naši paměť, kulturní rozhled, obecné znalosti a logiku. Dnešní kvíz bude mladší generace považovat za šifry z jiného světa. Otázky totiž budou z filmografie, ale tak trochu retro.
Zaměříme se totiž na filmografii z dob Československa, což znamená, že ve výhodě budou spíš dědečkové a babičky. Ti si s retro filmy poradí snadno, protože byly součástí jejich života. Československý film bude pro starší generaci jako návrat domů, zatímco pro mladé řešitele jako výlet do neznáma. Zmíněné filmy, herci a režiséři se na televizních obrazovkách stále objevují, přestože většina z nich už mezi námi není. Čas od času se tyto snímky však v televizi vysílají.

Československý film prověří paměť generací
Období mezi 30. a 50. lety 20. století představuje jednu z nejvýraznějších kapitol československé kinematografie. Na počátku této éry se film stal nejen technickým zázrakem, ale hlavně kulturním fenoménem. Zohlednil společenské postoje i estetické cítění autorů. Každý snímek, ať šlo o komedie, dramata, historické fresky či poetické příběhy, si v sobě nesl otisk své doby.
Elegance první republiky na plátně: styl, noblesa a dobový jazyk
Tehdejší československý film se vyznačoval mimořádnou řemeslnou kvalitou, vytříbeným jazykem, silnými hereckými výkony a citlivým přístupem k tématům. Vznikalo mnoho veseloher, protože doba je potřebovala. Režiséři, scenáristé i herci tvořili s vášní a hlubokým porozuměním pro diváka. Kamera se stala nástrojem vyprávění, hudba emocí, a střih vtáhl diváka do děje s nevídanou lehkostí.

Kamera jako svědek času
Filmy z této doby nejsou jen archivními poklady. Jsou živým svědectvím o tom, jak lze prostřednictvím kamery, hudby a střihu vyprávět příběhy tehdejších lidí. Filmy z 30. až 50. let nejsou jenom nostalgickým návratem. Jsou důkazem, že umění může vznikat i v časech nejistoty a že právě tehdy může být hluboké, pravdivé a lidské. Jsou to díla, která si zaslouží naši pozornost, obdiv i úctu.