Columbo bledne závistí a Sherlock rovnou bere roha: Tahle česká kriminálka získala 17 cen a dodnes nemá konkurenci
Zločin, napětí, morální dilema. Česká kinematografie má v kriminálním žánru dlouhou a pestrou historii: od prvorepublikových detektivek přes temné normalizační filmy až po moderní thrillery. Jen málokterý snímek však dokázal propojit precizní režii, silné herecké výkony a napětí s historickou hloubkou tak přesvědčivě. Columbo vedle něj bledne závistí a Sherlock Holmes se raději dává na útěk.
Čeští diváci odjakživa milovali detektivní příběhy. Legendární seriál Hříšní lidé města pražského (1968) režiséra Jiřího Sequense definoval, jak má vypadat „český zločin“: s noblesou, důvtipem a citem pro atmosféru staré Prahy. V 70. letech přinesl Dušan Klein Případ mrtvého muže nebo Vraždu po česku, které se dotýkaly i psychologické stránky vyšetřování.
Po revoluci se žánr kriminálního filmu dostal do pozadí: český film se více obracel k dramatům, komediím a společenským tématům. Teprve David Ondříček se pokusil o návrat k silnému, stylově vyhraněnému krimi, které nebude jen „žánrovkou“, ale také obrazem doby.
Mistrovské spojení žánru a dějinné paměti
Snímek Ve stínu se odehrává na sklonku 50. let, v atmosféře strachu a neustálého dohledu. Vyšetřování obyčejné loupeže se postupně promění v politický proces, který má odhalit „nepřátele režimu“. Hlavní postava, kapitán Hakl (Ivan Trojan), se ocitá mezi dvěma světy: mezi povinností policisty a svědomím člověka, který cítí, že spravedlnost byla zrazená.
Ondříček tu s nebývalou precizností propojuje prvky filmu noir, politického dramatu a psychologického thrilleru. Kamera Adama Sikory stylizuje Prahu do kontrastních tónů černé a šedi, zatímco hudba Jana P. Muchowa podtrhuje neustálé napětí. Každý záběr má svou váhu: mlha, lampy, stíny, ticho chodeb i cvaknutí psacího stroje.

Film o pravdě, která bolí
„Zajímalo mě, co se stane, když se slušný člověk dostane do světa, který mu lže,“ řekl Ondříček po premiéře. Právě to je ústřední téma filmu: hledání pravdy ve světě, který ji systematicky potlačuje.
Trojanův Hakl se postupně mění z loajálního důstojníka v muže, který musí čelit i vlastnímu strachu. Jeho protivníkem je norimberský vyšetřovatel Zenke (Sebastian Koch) – muž, který do Prahy přináší cynismus studené války. Jejich střet není jen osobní, ale i symbolický: střet pravdy a moci, individuálního svědomí a kolektivní poslušnosti.
Kritiky i diváky oceněný triumf
Na Českých lvech 2013 získal film Ve stínu devět cen, včetně těch nejcennějších: za nejlepší film, režii, kameru a herecký výkon pro Ivana Trojana.
Kritikové ocenili, že film dokázal být zároveň napínavý, stylově čistý a politicky výmluvný.
Recenzenti deníku Variety jej označili za „elegantní a sevřený thriller“, The Hollywood Reporter pak vyzdvihl „precizní výtvarnost, která se vyrovná evropským klasikám“.
Na ČSFD má film dodnes 79 %, na IMDb 7,1/10 a patří mezi nejlépe hodnocené české filmy desetiletí. Kromě Českých lvů získal i dalších 8 cen, celkem tedy má na svém kontě 17 ocenění.

Dar režie
David Ondříček (nar. 23. června 1969 v Praze) patří k nejvýraznějším českým režisérům po roce 1989. Je synem slavného kameramana Miroslava Ondříčka, dlouholetého spolupracovníka Miloše Formana. Studoval dokumentární tvorbu na pražské FAMU, ale už svým debutem Šeptej (1996) vstoupil do oblasti hraného filmu s pozoruhodným citem pro atmosféru i rytmus vyprávění. Následné snímky Samotáři (2000), Jedna ruka netleská (2003) či právě Ve stínu (2012) potvrdily jeho výjimečný smysl pro spojení žánrové preciznosti, výtvarné stylizace a civilní autenticity.
Právě díky těmto kvalitám bývá Ondříčkovo Ve stínu často označováno za nejlepší český kriminální film moderní éry.
Síla, která přetrvává
Snímek Ve stínu je víc než „jen“ dobová kriminálka. V době, kdy se domácí produkce často zaměřuje na lehčí žánry, připomíná, že český film dokáže být i hluboký, promyšlený a divácky silný. A také ukazuje, že zločin nemusí být vždy jen „na straně“ toho, kdo krade; ale i toho, kdo zneužívá pravdu.
Možná i proto se televizní dílo Ve stínu stává měřítkem českého kriminálního filmu 21. století. Příběhem, který se neohlíží jen za minulostí, ale i varuje do budoucna.
Zdroje: fdb.cz, csfd.cz, csfd.cz
