Po více než 30 letech se vrací televize, která patřila k dětství naší generace. Připravte se na návrat roku 2025
Když se minulost vrátí do přítomnosti, nemusí to být vždy špatně. Po více než třiceti letech se na obrazovky vrací značka, kterou si pamatují všichni, kdo vyrůstali v devadesátkách. A není to jen připomínka, ale solidní hráč na televizním trhu. Snaha získat nové diváky tak bude veliká.
V televizi se objeví novinka, kterou někteří dobře znají.
Návrat tradiční značky, který nikdo nečekal
Televizní svět se v posledních letech dramaticky mění. Nástup streamovacích služeb, digitální platformy a zkracující se pozornost diváků nutí televize hledat nové cesty, jak zaujmout. Jedním z překvapivých způsobů je návrat k osvědčené tradici. Nostalgické vzpomínky na devadesátky se objevují stále častěji, ať už ve formě remaků filmů nebo třeba návratu značek, které znal v té době každý.
Jak potvrzují dostupné studie klíčových trendů, až 42 % televizních stanic v Evropě tvoří menší regionální či lokální stanice, které díky svému zázemí dokážou oslovit diváky více autenticky než velké nadnárodní korporace. Tyto menší kanály mají prostor experimentovat, proto se právě na tomto trhu zrodila vlna návratů starých značek.

„Vstupujeme do éry, kde lineární televize musí znovu stavět na identitě značky a dědictví, pokud chce přežít,“ uvedl mediální analytik Guy Bisson. A přesně to se odehrává i v Česku.
Devadesátkové trendy se vrací zpět
Zatímco globální značky jako Netflix či Disney+ soupeří o každou sekundu divácké pozornosti, klasické televize zkoušejí jinou cestu. Diváci ve věku 35 až 55 let, kteří vyrostli v devadesátých letech, jsou dnes nejsilnější ekonomickou skupinou. Chtějí autenticitu a jistotu, která je prověřená.
Kultura devadesátek se postupně vrací do všech oborů jako hudba, móda i média. V roce 2024 se například kanál MTV 90s stal jedním z nejúspěšnějších tematických kanálů ve Velké Británii i v Evropě, čímž potvrdil, že nostalgie není jen vzpomínka, ale obchodní strategie. Značky, které mají historii, mají i příběh, a to je dnes hlavní výhoda.
Z psychologického hlediska se jedná o jev, kdy mozek přijde do kontaktu s předmětem z minulosti, který už zná, a který v něm vyvolává nostalgii, aktivuje pozitivní asociace, které zvyšují důvěru v danou věc. To se týká i mediálních značek, kdy například televizní stanice, které jsou známé již z minulosti, mají větší důvěru diváků v současnosti.
Když se historie a tradice prolíná se současností
Česká republika zde není výjimkou. Po dlouhých letech, kdy regionální televize bojovaly o své místo na trhu, přichází zpráva, která potěší každého, kdo si pamatuje první devadesátkové vysílání. Regionální stanice Kurýr TV oznámila, že se od října 2025 přejmenuje a vrátí se pod tradiční zavedenou značkou TV Gimi.
TV Gimi byla jednou z prvních regionálních televizí, které vznikly krátce po revoluci. Od roku 1994 vysílala samostatně a její program kombinoval lokální zpravodajství, kulturní magazíny i spolupráci s velkými zahraničními partnery. Tehdy se ve vysílání objevovaly pořady, které vznikly ve spolupráci s BBC nebo německou ARD.
Nyní, po více než třiceti letech, se značka Gimi TV vrací. Podle oficiálních informací půjde o znovu-představení, které spojí tradici s moderním vysíláním. Zakladatel původní značky Ivo Brabec se vrací jako ředitel ve výslužbě, aby dohlížel na to, že devadesátkový duch nezmizí. „Nechceme jen oživit jméno. Chceme vrátit divákům ten pocit, který tehdy televize měla, že je pro lidi, ne pro algoritmy,“ uvedl Brabec pro MediaGuru.
Jaký bude nový program
Současná podoba stanice chce program zakládat na kombinaci archivních pořadů a nových formátů. Objeví se například pořad s názvem Dávno, nedávno, který bude kombinovat archivní záběry s komentářem pamětníků i mladší generace. Na zrodu tohoto pořadu spolupracuje několik tvůrců, kteří pro Gimi TV pracovali už v devadesátých letech. Zároveň se na pořadu podílí mladí tvůrci, kteří přinášejí nový pohled.
Kromě magazínů plánuje televize vlastní regionální publicistiku, živé vstupy a v návaznosti na aktuální popularitu digitálního vysílání i online přístup do archivu. Cílem je vytvořit kombinaci klasického vysílání s moderním přístupem.
Konkurenci roste konkurence
Velké televize jsou dnes v těžké situaci. Klasickému televiznímu vysílání klesá sledovanost, touha po originálním obsahu roste a divácká pozornost se zkracuje. V takové situaci může být návrat tradiční televizní značky dobrým tahem.
Studie z roku 2025 upozorňuje, že právě regionální a lokální televize mohou díky větší flexibilitě rychleji reagovat na změny na trhu. Pokud je to navíc tradiční zavedené jméno, důvěru publika má ihned, přičemž jiné stanice ji budují roky. Gimi TV tak představuje ukázku toho, že i malá, ale známá značka, která má okamžitou důvěru diváků, může konkurovat velkým televizím.

Velkým hráčům, jako jsou TV Nova nebo Česká televize, vznikla celkem nečekaná konkurence, která je sice regionální, ale přesto jim dokáže konkurovat. Podle odhadů vzroste regionální trh do roku 2027 až o 18 %.
Nostalgie jako skvělý marketingový nástroj
Návrat starých známých značek neznamená jen emoce, ale i peníze. Televize je z velké části o marketingu a reklamní partneři hledají kanály s věrným publikem. Regionální televize s tradicí je na to ideální.
Zahraniční analýzy ukazují, že značky s historií mají až o 27 % vyšší efektivitu využití potenciálu značky než nové projekty, které startují od nuly. Jinými slovy, diváci si je snáze pamatují a spojují s pozitivními emocemi.
Nová éra regionálních televizí začíná
Devadesátky se nevracejí jen v hudbě, módě a filmech, ale i v televizi. Gimi TV ukazuje, že i v době streamovacích platforem a klesající sledovanosti klasických stanic, může obstát kvalitní obsah s věrným publikem.
Jedná se vlastně o takový experiment, který má ale velkou šanci na úspěch. Pokud se vydaří spojení archivních záběrů a moderních formátů, návrat Gimi TV bude možná začátkem nové éry regionálních stanic.
Zdroj: mediaguru.cz, variety.com, southhampton.ac.uk
