V pondělí večer lámala televize rekordy. Přes 1,2 milionu lidí sledovalo domácí hit, který zastínil i zahraniční trháky
Více než 1,2 milionů Čechů usedlo k televizím, aby sledovalo příběh, který spojuje napětí, emoce a herecké výkony. Název seriálu vás zaručeně překvapí.
Jen málokterý seriál dokáže přitáhnout takové množství diváků. V pondělí večer se podle dat ATO-Nielsen dívalo přes 1,2 milionu lidí starších patnácti let, což z něj udělalo nejsledovanější pořad večera i celého dne. Překonal všechny své konkurenty.
Diváky k obrazovkám přitahuje nejen silný příběh, ale i promyšlené zpracování. Místo klasických akčních přestřelek nabízí spíš komorní detektivní drama, které staví na charakterech, atmosféře a drobných detailech. Každý díl se ponoří do minulosti, oživí staré zločiny a dává jim nový rozměr.
Staré případy, nové indicie
Příběh se točí kolem speciálního oddělení, které se zabývá nevyřešenými zločiny. Skupina detektivů otevírá staré spisy, hledá zapomenuté stopy a znovu skládá mozaiku případů, které už všichni dávno považovali za uzavřené. Je to pohled na policejní práci, která vyžaduje trpělivost, empatii i schopnost vidět souvislosti, které kdysi unikly.
Seriál se z velké části natáčí v pražských lokacích, které diváci běžně neznají. Kamera zavede publikum do starých průmyslových hal, uzavřených komunit nebo i na závodiště v Chuchli, kde hlavní hrdina tráví volné chvíle jako vášnivý sázkař. To všechno přispívá k tomu, že má děj realistickou atmosféru a odlišuje se od běžných televizních kriminálek.
Stará škola s batohem
Hlavní mužskou roli ztvárnil Miroslav Krobot, který do své postavy přidal i osobní nápad, kterého později litoval. Rozhodl se totiž, že jeho detektiv bude neustále nosit batoh. „Viděl jsem ho jako batůžkáře, trochu tuláka, který se nikde neusadí. Jenže ten batoh nám celé natáčení komplikoval, pořád jsme museli hlídat, na jakém rameni zrovna je,“ smál se herec. Hraje kapitána dítě, který se odmítá smířit s tím, že svět se mění. Dává přednost intuici před moderní technikou a často naráží na byrokratický systém, který mu svazuje ruce.

Jeho parťačku hraje Marika Šoposká, která si v novince vyzkoušela úplně jiný typ role, než jaké obvykle dostává. Její kapitánka Fáberová je tichá, uzavřená a málokdy se usměje. „Byla to výzva. Není to žádná naivní postava, ale žena, která něco zažila. Takové role mi režiséři často nenabízejí,“ prozradila herečka. Přestože má doma dvě malé děti, na natáčení se vrhla s nadšením a kvůli své postavě prošla i výcvikem na střelnici.
Jejich vztah se vyvíjí pomalu, z počátečního napětí a nedůvěry se stává zvláštní forma respektu. Krobot a Šoposká tvoří dvojici, která funguje přirozeně – jako kdyby spolu pracovali už roky.
Detektivka, která sází na psychologii
Seriál se nesnaží šokovat brutalitou ani efektní akcí. Vyniká především tím, jak ukazuje lidské osudy z jiné perspektivy. Režisér Jan Pachl, který stojí i za úspěšnými projekty jako Rapl nebo Cirkus Bukowsky, vsadil na temnější atmosféru, kde se napětí buduje pomalu, ale jistě.
Pachl sází na realistické zobrazení policejní práce, bez zbytečných efektů, ale s důrazem na psychologii postav a silné dialogy. Seriál, který diváky uchvátil se jmenuje Oktopus, je to zkratka pro oddělení kontroly termínově odložených případů útvaru S.

Česká televize má další hit
Projekt si rychle získal silnou diváckou základnu a potvrzuje, že kvalitní česká tvorba má v hlavním vysílacím čase své pevné místo. Kombinace zkušeného Krobota, energické Šoposké a excelentního Hádka dává seriálu šmrnc.
Ačkoliv jejich postavy působí zpočátku odtažitě, právě díky nim se divák může ponořit do příběhu, který je víc než jen další detektivkou. Je to vhled do lidské duše, do vztahů mezi generacemi i do světa kriminální psychologie. Úspěch ukazuje, že i pomalejší, důkladně budované příběhy mají v české televizi své pevné místo, to potvrzuje přes milion diváků.
